Analýza dechu může podle vědců pomoct nemocným cystickou fibrózou

Vědci z Akademie věd ČR objevili metodu, která z dechu pacientů nemocných cystickou fibrózou určí, zda jsou nakaženi pro ně nebezpečnou infekcí. Zkoumali přítomnost jedné bakterie, jež sídlí v hlenu a dýchacích cestách. Cystická fibróza je smrtelná dědičná nemoc postihující hlavně dýchací a trávicí soustavu.

3.4.2014

Ilustrační foto.Foto: archiv Deníku

„Zjistili jsme, že existují látky přítomné v dechu pacientů, kteří jsou nakaženi bakterií nazvanou pseudomonáda. Tato bakterie neobyčejně komplikuje průběh fibrózy," řekl profesor Patrik Španěl z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR. Podle nové metody se může přítomnost bakterie určit jednoduše pomocí dlouhého výdechu do speciálního přístroje.

Španělův tým spolupracoval na výzkumu se Státním zdravotním ústavem a pražskou Fakultní nemocnicí v Motole. Pro zdravé lidi bakterie nebezpečná není, pro pacienty s cystickou fibrózou však ano a může jim zkrátit i život. Běžně se zjišťuje pomocí mikrobiologické analýzy sekretu dýchacích cest. „Cystická fibróza je neléčitelná nemoc a pacienti mají sklon k infekcím, které jsou pro zdravé lidi neškodné," uvedl Španěl. Polovina nemocných v České republice se dožívá alespoň 32 let.

Základní výzkum financovala Grantová agentura ČR a probíhá na mezinárodní úrovni. Zda bude úspěšný, potvrdí až klinické studie a nové diagnostické přístroje.

Analýza dechu je nový vědní obor, pomáhá při určování rakoviny plic nebo při diagnostice astmatu. „Problematika analýzy dechu je sama o sobě velice zajímavá, protože umožňuje další okno do chemie lidského těla," dodal Španěl.

V současnosti se vědci zabývají dalším výzkumem, který pomocí dechu sleduje závažná zánětlivá střevní onemocnění, například Crohnovu chorobu. Ta se běžně vyšetřuje pomocí endoskopie, která bývá pacientům nepříjemná. Zároveň vědci shánějí peníze na další výzkum. Má se zaměřit na takzvaný gastroesofageální reflux, u kterého se žaludeční šťávy dostávají do dýchací trubice a způsobují chronický kašel.

3.4.2014 VSTUP DO DISKUSE

Oslav sedmdesátého výročí položení základního kamene nové obce Lidice se zúčastnili vzácní hosté.

Prezident Miloš Zeman převzal symbolický klíč od obce Lidice

Slavia zvítězila nad Brnem 4:0 a mohla slavit titul

Slavia přerušila nadvládu Plzně. Titul slaví v Praze

Počítače zkolabovaly a zkolabovaly i British Airways. Nelétají.

Celosvětový výpadek firemních počítačových sítí způsobilo, že jedna z nejstarších světových leteckých společností British Airways (BA) přestalo dnes odbavovat lety na letištích v různých koutech světa. Výpadek se projevil i na linkách mezi Prahou a Londýnem.

Jsem prostě nejlepší. Donald Trump se před odletem ze summitu pochválil

Kdyby si americký prezident k projevu před americkými vojáky na základně Sigonella, kde se s nimi setkal, než nastoupil do letadla směr Washington, pustil známý hit českého zpěváka Leška Semelky „Jsi prostě nejlepší", byl by to stylový podkres jeho vystoupení.

Chiméra, nebo realita? Číňané chtějí zaplatit podmořský tunel na Krym

Okupace Krymu a sankce vůči Rusku asi jen tak neskončí. Lze to vyvozovat jednak ze závěrů summitu států G7, který skončil na Sicílii a jednak z toho, že se čínští investoři vážně zajímají o budování podmořské komunikace z Kerčského poloostrova na poloostrov krymský.

Čunek poražen. Bělobrádek obhájil křeslo předsedy

Předsedou KDU-ČSL bude i další dva roky Pavel Bělobrádek. Vicepremiér a úřadující předseda strany dnes na lidoveckém sjezdu v Praze porazil zlínského hejtmana Jiřího Čunka. Pro Bělobrádka hlasovalo 227 delegátů z 276 přítomných, získal tak 84 procent hlasů.