VYBERTE SI REGION

Analýza dechu může podle vědců pomoct nemocným cystickou fibrózou

Vědci z Akademie věd ČR objevili metodu, která z dechu pacientů nemocných cystickou fibrózou určí, zda jsou nakaženi pro ně nebezpečnou infekcí. Zkoumali přítomnost jedné bakterie, jež sídlí v hlenu a dýchacích cestách. Cystická fibróza je smrtelná dědičná nemoc postihující hlavně dýchací a trávicí soustavu.

3.4.2014

Ilustrační foto.Foto: archiv Deníku

„Zjistili jsme, že existují látky přítomné v dechu pacientů, kteří jsou nakaženi bakterií nazvanou pseudomonáda. Tato bakterie neobyčejně komplikuje průběh fibrózy," řekl profesor Patrik Španěl z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR. Podle nové metody se může přítomnost bakterie určit jednoduše pomocí dlouhého výdechu do speciálního přístroje.

Španělův tým spolupracoval na výzkumu se Státním zdravotním ústavem a pražskou Fakultní nemocnicí v Motole. Pro zdravé lidi bakterie nebezpečná není, pro pacienty s cystickou fibrózou však ano a může jim zkrátit i život. Běžně se zjišťuje pomocí mikrobiologické analýzy sekretu dýchacích cest. „Cystická fibróza je neléčitelná nemoc a pacienti mají sklon k infekcím, které jsou pro zdravé lidi neškodné," uvedl Španěl. Polovina nemocných v České republice se dožívá alespoň 32 let.

Základní výzkum financovala Grantová agentura ČR a probíhá na mezinárodní úrovni. Zda bude úspěšný, potvrdí až klinické studie a nové diagnostické přístroje.

Analýza dechu je nový vědní obor, pomáhá při určování rakoviny plic nebo při diagnostice astmatu. „Problematika analýzy dechu je sama o sobě velice zajímavá, protože umožňuje další okno do chemie lidského těla," dodal Španěl.

V současnosti se vědci zabývají dalším výzkumem, který pomocí dechu sleduje závažná zánětlivá střevní onemocnění, například Crohnovu chorobu. Ta se běžně vyšetřuje pomocí endoskopie, která bývá pacientům nepříjemná. Zároveň vědci shánějí peníze na další výzkum. Má se zaměřit na takzvaný gastroesofageální reflux, u kterého se žaludeční šťávy dostávají do dýchací trubice a způsobují chronický kašel.

3.4.2014 VSTUP DO DISKUSE

Divocí koně v Milovicích zvládají zimu dobře

Divokým koním nevadí mráz, ale vlhko

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Vyhubení Židů zpečetili nacisté ve Wannsee za 90 minut

Berlín - Pouhou hodinu a půl stačilo nacistickým špičkám k definitivnímu ortelu nad miliony evropských Židů. Porada v berlínské vile Wannsee před 75 lety, 20. ledna 1942, nerozhodla o vyhubení Židů, protože holokaust probíhal už od přepadení SSSR 22. června 1941, nýbrž sloužila ke koordinaci mezi různými úřady.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.