Analýza dechu může podle vědců pomoct nemocným cystickou fibrózou

Vědci z Akademie věd ČR objevili metodu, která z dechu pacientů nemocných cystickou fibrózou určí, zda jsou nakaženi pro ně nebezpečnou infekcí. Zkoumali přítomnost jedné bakterie, jež sídlí v hlenu a dýchacích cestách. Cystická fibróza je smrtelná dědičná nemoc postihující hlavně dýchací a trávicí soustavu.

3.4.2014

Ilustrační foto.Foto: archiv Deníku

„Zjistili jsme, že existují látky přítomné v dechu pacientů, kteří jsou nakaženi bakterií nazvanou pseudomonáda. Tato bakterie neobyčejně komplikuje průběh fibrózy," řekl profesor Patrik Španěl z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR. Podle nové metody se může přítomnost bakterie určit jednoduše pomocí dlouhého výdechu do speciálního přístroje.

Španělův tým spolupracoval na výzkumu se Státním zdravotním ústavem a pražskou Fakultní nemocnicí v Motole. Pro zdravé lidi bakterie nebezpečná není, pro pacienty s cystickou fibrózou však ano a může jim zkrátit i život. Běžně se zjišťuje pomocí mikrobiologické analýzy sekretu dýchacích cest. „Cystická fibróza je neléčitelná nemoc a pacienti mají sklon k infekcím, které jsou pro zdravé lidi neškodné," uvedl Španěl. Polovina nemocných v České republice se dožívá alespoň 32 let.

Základní výzkum financovala Grantová agentura ČR a probíhá na mezinárodní úrovni. Zda bude úspěšný, potvrdí až klinické studie a nové diagnostické přístroje.

Analýza dechu je nový vědní obor, pomáhá při určování rakoviny plic nebo při diagnostice astmatu. „Problematika analýzy dechu je sama o sobě velice zajímavá, protože umožňuje další okno do chemie lidského těla," dodal Španěl.

V současnosti se vědci zabývají dalším výzkumem, který pomocí dechu sleduje závažná zánětlivá střevní onemocnění, například Crohnovu chorobu. Ta se běžně vyšetřuje pomocí endoskopie, která bývá pacientům nepříjemná. Zároveň vědci shánějí peníze na další výzkum. Má se zaměřit na takzvaný gastroesofageální reflux, u kterého se žaludeční šťávy dostávají do dýchací trubice a způsobují chronický kašel.

3.4.2014 VSTUP DO DISKUSE

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.

Babišovy dluhopisy? Sobotka označil jeho zprávu za politický pamflet

Na křižovatce ulic Boleslavská a V Kolonii došlo ke střetu Škody Fabia a policejního vozu, který pod houkačkami spěchal k jinému případu.

Jako z akčního filmu: houkající policejní vůz k případu nedojel

Technologie mění sport. Video by měla být povinnost

Fotbal je nejoblíbenější světový sport. Ale taky jeden z nejkonzervativnějších. I při světově nejsledovanějších zápasech rozhoduje většinou chybující lidský faktor. V jiných sportech už přitom byly začleněny do rozhodování moderní technologie. Přinést mají zpřesnění i zatraktivnění hry.

Francouzi žijící v Česku Le Penové nevěří. Do druhého kola by ji neposlali

Francouzi, kteří v prvním kole francouzských prezidentských voleb volili v Česku, by do finálního souboje poslali středového kandidáta Emmanuela Macrona a republikána Françoise Fillona. Plyne to z výsledků voleb na webu francouzské ambasády v Praze.

Zvýšování platů učitelů i růst rozpočtu vysokých škol. Valachová ocenila dohodu

Rozpočtové plány státu na příští tři roky zahrnují podle ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) navýšení financí na změny ve školství o 3,5 miliardy i další dvě miliardy na profesní podporu učitelů. S výsledkem dnešního jednání vlády je spokojena.

Budvar má nového šéfa, Petr Dvořák byl manažerem v Prazdroji

Ministr zemědělství Marian Jurečka v pondělí představil nového ředitele Budějovického Budvaru. Stane se jím Petr Dvořák, bývalý šéf mezinárodního marketingu Plzeňského Prazdroje. Informaci Deníku potvrdila mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.