VYBERTE SI REGION

Analýza dechu může podle vědců pomoct nemocným cystickou fibrózou

Vědci z Akademie věd ČR objevili metodu, která z dechu pacientů nemocných cystickou fibrózou určí, zda jsou nakaženi pro ně nebezpečnou infekcí. Zkoumali přítomnost jedné bakterie, jež sídlí v hlenu a dýchacích cestách. Cystická fibróza je smrtelná dědičná nemoc postihující hlavně dýchací a trávicí soustavu.

3.4.2014

Ilustrační foto.Foto: archiv Deníku

„Zjistili jsme, že existují látky přítomné v dechu pacientů, kteří jsou nakaženi bakterií nazvanou pseudomonáda. Tato bakterie neobyčejně komplikuje průběh fibrózy," řekl profesor Patrik Španěl z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR. Podle nové metody se může přítomnost bakterie určit jednoduše pomocí dlouhého výdechu do speciálního přístroje.

Španělův tým spolupracoval na výzkumu se Státním zdravotním ústavem a pražskou Fakultní nemocnicí v Motole. Pro zdravé lidi bakterie nebezpečná není, pro pacienty s cystickou fibrózou však ano a může jim zkrátit i život. Běžně se zjišťuje pomocí mikrobiologické analýzy sekretu dýchacích cest. „Cystická fibróza je neléčitelná nemoc a pacienti mají sklon k infekcím, které jsou pro zdravé lidi neškodné," uvedl Španěl. Polovina nemocných v České republice se dožívá alespoň 32 let.

Základní výzkum financovala Grantová agentura ČR a probíhá na mezinárodní úrovni. Zda bude úspěšný, potvrdí až klinické studie a nové diagnostické přístroje.

Analýza dechu je nový vědní obor, pomáhá při určování rakoviny plic nebo při diagnostice astmatu. „Problematika analýzy dechu je sama o sobě velice zajímavá, protože umožňuje další okno do chemie lidského těla," dodal Španěl.

V současnosti se vědci zabývají dalším výzkumem, který pomocí dechu sleduje závažná zánětlivá střevní onemocnění, například Crohnovu chorobu. Ta se běžně vyšetřuje pomocí endoskopie, která bývá pacientům nepříjemná. Zároveň vědci shánějí peníze na další výzkum. Má se zaměřit na takzvaný gastroesofageální reflux, u kterého se žaludeční šťávy dostávají do dýchací trubice a způsobují chronický kašel.

3.4.2014 VSTUP DO DISKUSE

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.