VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bolesti krku a šíje: stav zhoršují extrémní polohy i duševní problémy

Nevhodné držení těla, zatěžování, málo pohybu… To jsou hlavní příčiny bolesti či tuhosti krční páteře. Víte, jak tomu předcházet?

26.10.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: shutterstock.com

Pocit tuhé šíje a svalů okolo krku, nebo dokonce bolesti hlavy zažívá občas téměř každý, kdo tráví denně hodiny u počítače. A není divu. Dlouhým sezením, stáním a hrbením se páteř dostává do nepřirozené polohy a je přetěžována. Snad nejhůř trpí krční páteř, která je nejpohyblivější, ale také nejvíce namáhanou částí celé páteře. Na první dva obratle totiž nasedá hlava.

Přetížení svalů

Pokud často sedíme nebo stojíme, páteř není ve fyziologické poloze a dochází k takzvané flekční statické zátěži. Ta přispívá k přetížení páteře, přesněji jejích povrchových svalů (trapézů) a k ochabnutí těch hlubokých (především horních a dolních fixátorů lopatek). Výsledkem těchto stereotypů je pak zvednuté držení ramen, které jde ruku v ruce s bolestmi krční páteře, hlavy, častými blokádami, či dokonce bolestmi ramenních kloubů a brněním horních končetin.

Opakované nesprávné držení těla, mnohdy až do extrémních poloh (například svírání telefonního sluchátka mezi uchem a ramenem), může vést až k chronicky zvýšenému svalovému napětí, které vede k bolestem hlavy, migrénám, závratím, sníženému prokrvování ve vnitřním uchu či k poruchám rovnováhy. Za chronicky zvýšené napětí ve svalech ale může třeba i špatný duševní stav v důsledku velkého stresu.

Správný spánek

Za ztuhlou šíji mohou částečně i špatné spací návyky. Problémy přitom mohou pramenit jak ze špatné matrace či polštáře, tak i z nevhodné polohy při spánku.

Svalová rovnováha
- Bradu je potřeba tlačit dozadu.
- Šíji je vhodné natahovat směrem nahoru.
- Ramena tlačte naopak dolů.
- Zkrácené svaly natahujte a uvolňujte – snížíte tím napětí ve svalech, ty změknou a stanou se ohebnějšími.
- Přetěžované svaly (ty které jsou křečovitě sevřeny) posilujte například proti nějaké překážce (proti vlastní ruce nebo předmětu).

Správná matrace by proto měla být jednodílná, pružná a zároveň by měla být tělu oporou – neměly by se do ní bořit pánev, ramena ani hlava. Vhodné jsou takové matrace, které při pohybu a otáčení těla nepovolují (latexové, popřípadě z pěnové hmoty).

Krční páteři neprospívají příliš měkké či velké polštáře. Hlava by měla spočívat na malém a pevném polštáři, který bude dobrou oporou krku a šíji.

Mnohé z těch, které podpírají šíji, jsou navíc vybaveny válečkem pro krční páteř. Polštář by měl být tak vysoký, aby byla krční a hrudní páteř v jedné linii. To platí pro spaní v poloze na zádech i na boku.

Pro páteř nejméně vhodné je spaní na břiše. Tato poloha se nedoporučuje, neboť je při ní páteř nesprávně prohnutá a šíje se musí přetáčet, aby hlava mohla ležet na boku. To může vést až ke křečovitému sevření ramenních svalů a pocitům ztuhlé šíje po probuzení. Rad na protažení ztuhlé šíje a krku či na posílení správných svalů je vcelku dost a cvičení zvládnou i ti, kteří tráví většinu dne u kancelářského stolu (pozitivního efektu lze dosáhnout už jen správným, tedy hlubokým dýcháním).

Účinné cviky na odstranění napětí krku a šíje jsou například hluboké úklony do stran s pomocí rukou, tlačení hlavy na sepnuté ruce v týlu či opakované zvedání a padání ramen nebo jejich kroužení.

Vyzkoušejte akupresuru

Mnohdy ale nestačí jen protáhnout krk. Za ztuhlou šíji mohou často ztuhlé svaly hlavy a obličeje, které je proto potřeba uvolňovat.
Účinným řešením je masáž pomocí prstů či akupresura, jež pomáhá uvolnit napětí a rozproudit krev v místech ochromení.

Při provádění tlakové masáže bodů platí, že by člověk měl zřetelně cítit tlak, ale ne bolest. Důležité akupresurní body se na šíji nacházejí po stranách báze lebky a vpravo i vlevo od krční páteře, přičemž účinků akupresury se dosahuje při stisknutí každého z nich zhruba po dobu třiceti sekund. Pomáhají jak při ranních bolestech šíje, tak i při bolestech hlavy, únavových jevech či oslabené schopnosti soustředění.

Ztuhnutí krku a šíje však lze stejně dobře předcházet. Například tím, že budete myslet na správný postoj a držení hlavy, která by neměla být příliš často skloněná dopředu ani zakloněná dozadu.

Jak se vyhnout potížím
- Po celý den se snažte držet tělo vzpřímeně – hlava by neměla být příliš často skloněná ani zakloněná.
- Při čtení, jízdě autem a ručních pracích si opřete hlavu dozadu a kromě toho si dopřejte dostatečné množství přestávek.
- Při čtení je vhodné používat podpěru pro knihu.
- K psaní je ideální šikmý pult, který umístíte na desku psacího stolu.
- Monitor počítače by měl být umístěn do výšky očí nebo o něco níže. Podobně to platí i pro televizor.
- Při jízdě na kole by měla být řídítka namontována tak vysoko, aby celá páteř, zvláště šíje, mohla být rovná.
- Při chození a běhání by měl pohled směřovat dopředu, brada by neměla směřovat nahoru, nýbrž spíše mírně dolů.
- Nevhodné je plavání stylem prsa s vysoko zvednutou hlavou. Vhodnější je zanořovat hlavu pod vodu, nebo raději plavat na zádech.
- Vyvarujte se prudkých otáčivých pohybů hlavy, nevystavujte šíji průvanu (například v autě), vyhýbejte se práci nad hlavou.

Lenka Vašková

Autor: Redakce

26.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
36 4

Kuřáky vyžene z hospod zákaz. Už za měsíc

Internet, ilustrační foto
DOTYK.CZ
5

Sociální sítě budoucnosti? Hodně obrázků, málo textu

Turecká vláda opět propustila tisíce státních zaměstnanců. Jsou prý pučisté

/VIDEO/ Po referendu, které výrazně posílilo pravomoci prezidenta Recepa Tayyipa Erdoğana, pokračují čistky ve státním sektoru. V sobotu dostaly výpověď čtyři tisíce zaměstnanců. Jak uvedlo BBC, jsou obviněni, že se podíleli na loňském státním převratu.

Parádní box. Wembley vidělo porážku Klička, těžké váze vládne Joshua

/VIDEO/ Fanoušci boxu se dočkali. Na slavném stadionu Wembley došlo k dlouho očekávanému souboji mezi Vladimirem Kličkem a Anthonym Joshuou. Novým králem těžké váhy v profesionálním ringu se nakonec stal Brit, který slavného jednačtyřicetiletého Ukrajince porazil technickým K.O v jedenáctém kole.

Trump slavil 100 dní. Novinářům vzkázal, že šíří falešné informace

Poprvé se prezident USA nezúčastnil večeře s novináři, která bývala pravidelně plánovaná každý rok do Bílého domu a kde si každý mohl nezávazně utahovat z kolegů, prezidenta a prezident z novinářů. Místo toho se Donald Trump, který tuto tradici porušil, pustil do médií na setkání se svými příznivci v Harrisburgu Pennsylvánii.

Nehoda na D1: šest cizinců se zranilo, jeden z nich těžce

Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu totiž skončila dodávka po dopravní nehodě na boku. Při havárii, která se stala před tři čtvrtě na čtyři ráno, se zranilo šest lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies