VYBERTE SI REGION

Britští vědci dostali povolení geneticky upravovat lidská embrya

Britští vědci dostali povolení geneticky upravovat lidská embrya, zatím ale jen zkušebně, nesmějí je nechat vyrůst. Oznámil to britský úřad pro fertilizaci a embryologii HFEA (Human Fertilisation and Embryology Authority). Výzkumem je pověřen londýnský Institut Francise Cricka, jehož tým o povolení požádal. K úpravě lidských embryí již loni přistoupila například Čína.

2.2.2016

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Výzkum, který ve světě vyvolává naději na pokrok v léčbě různých patologií, ale také právní a etické obavy, má nyní v Británii pomoci pouze lépe pochopit první okamžiky vývoje lidského plodu. Vědci se zaměří na sedmidenní období po oplodnění, pozměněná embrya pak nesmějí implantovat ženám, nýbrž je zničit.

„Je to velmi důležité, protože samovolné potraty a neplodnost jsou nyní velmi časté, nejsou ale dostatečně dobře pochopeny," řekla stanici BBC vedoucí týmu Kathy Niakanová. Ze stovky oplodněných vajíček se jich nakonec vyvíjí déle než tři měsíce jen asi 13. „Rádi bychom pochopili, jaké geny jsou potřeba, aby se lidské embryo úspěšně vyvinulo ve zdravé dítě," dodala výzkumnice.

Podobný výzkum ale vyvolává polemiku kvůli obavám, že se tím otevírají dveře ke „genetickému inženýrství" u novorozenců. „DNA je detailní program života, instrukce pro vytváření lidského těla, a genetické upravování umožňuje přesnou manipulaci s DNA," vysvětlila Niakanová obavy, které výzkum vzbuzuje.

„Tento výzkum umožní vědcům zdokonalit techniku vývoje dětí genetickým inženýrstvím. Mnoho vědeckých poradců vlád se již rozhodlo to podpořit. Takže je to první krok v dobře zmapovaném procesu, který povede k vývoji dětí pomocí genetického inženýrství, a budoucnost eugenetiky," poznamenal ředitel organizace Human Genetics Alert David King. Eugenetika se zaměřuje na studium metod, které povedou k dosažení co nejlepšího genetické fondu člověka.

2.2.2016 VSTUP DO DISKUSE

David Rath

Rathova korupční kauza: Soud vrátil k došetření druhou větev

Joe Biden

Viceprezident USA Biden se obává vměšování Ruska do evropských voleb

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Nová škola pro sestry by měla vyřešit jejich nedostatek

Rumburk – Již za rok a půl by mohli nastoupit první studenti do nového oboru na vyšší odborné škole ve Varnsdorfu. Studovat by v něm měly budoucí zdravotní sestřičky.

Kavárník Ondřej Kobza: Jsem jezuitský podnikatel

V pražském kavárenském podhoubí nenajdete známější jméno. Ondřej Kobza má hrst plnou nápadů. Jeho tvář, nejprve spojenou s vršovickým podnikem Café V lese, začíná poznávat celá země, kterou v posledních letech rozehrál projekt Piána na ulici. Kobza má originální pohled na byznys, podporuje levicové ideje, věří v občanskou společnost i v sílu jednotlivce.