Deník

Brněnští vědci dostanou cenu za výzkum léčby leukémie

Vědci z Masarykovy univerzity v Brně hledají lék na chronickou lymfocytární leukémii a podobná onemocnění. Za úspěchy ve výzkumu dostanou 22. září Cena předsedy Grantové agentury ČR, která poskytla 6,8 milionu korun na pětiletý grant. Vědcům se podařilo se popsat mechanismy, které umožňují lepší a rychlejší diagnózu tohoto dosud nevyléčitelného a zároveň nejčastějšího typu leukémie. Pomohlo jim k tomu zjištění, jak spolu lidské buňky komunikují.

9.9.2014

Ilustrační fotoFoto: Deník/Gerhard Marek

Mnoho nemocí vzniká právě proto, že se v lidském těle složeném z miliard buněk jejich komunikace pokazí. V důsledku toho se některé začnou chovat jinak, což může vést až k nádorovým onemocněním.

Původním zadáním grantu bylo poznávání základních mechanismů, jak se signál v buněčné dráze přenáší. Vědecký dvanáctičlenný tým molekulárního biologa Vítězslava Bryji z Ústavu experimentální biologie Přírodovědecké fakulty má výsledky mnohem širší.

V rámci grantu objevil, jak spolu komunikují lidské buňky na úrovni takzvané signální dráhy Wnt a jak je možné ji ovlivnit. Tato dráha řídí v lidském těle řadu buněčných procesů, a pokud se poškodí, může vzniknout nádorové bujení.

"Všimli jsme si, že některé složky té dráhy, jsou jenom v určité skupině pacientů, která se chová jinak. Jsme schopni určit, jak bude pacient odpovídat na léčbu, jestli léčit nebo ne," řekl Bryja, který laboratoř založil před šesti lety.

Diagnostický balíček

Ve spolupráci s Interní hematologickou a onkologickou klinikou FN v Brně vznikl diagnostický balíček, který bude brzy uveden na trh. Vyrábět ho bude tuzemská farmaceutická firma. Přesnější diagnóza tohoto konkrétního nevyléčitelného typu leukémie umožní včas lépe dávkovat a rozhodnout terapii.

Mnohem důležitější je nicméně výzkum v terapeutické oblasti, jehož výsledky by mohly být využity k výrobě potenciálních léčiv. "Máme výsledky na myších i lidských buňkách mimo tělo. Zjistili jsme, že některé látky mají dobré vlastnosti, protože brání pohybu buněk," popisuje Bryja.

To je konkrétně u leukémie důležité, protože buňky se musí dostat do jiného orgánu, například lymfatické uzliny, aby se mohly rozdělit.
"Když tento proces vypneme, tak bychom měli být schopni zastavit progresi (šíření) leukémie. Využití pro klinickou praxi zatím testujeme na myších ve spolupráci s naším Centrem pro transfer technologií. Vypadá to nadějně," dodal Bryja.

9.9.2014 VSTUP DO DISKUSE

Donald Trump

Jenom taktizuje, reagují Mexiko a Kanada na Trumpova slova o konci NAFTA

Paragliding. Ilustrační snímek.

Paraglidista zemřel při pádu na pole. Záchranáři ho oživovali marně

Policie kopii spisu k Čapímu hnízdu poslancům nevydá

Členové sněmovního mandátového a imunitního výboru, kteří mají poslancům doporučit postoj k žádosti policie o vydání poslanců Andreje Babiše a Jaroslava Faltýnka (oba ANO) k trestnímu stíhání v kauze Čapí hnízdo, budou do spisu moct jen nahlédnout. Jejich žádost o kopii spisu zamítlo krajské policejní ředitelství v Praze.

Motory v raketách KLDR jsou asi ruská dezinformace, řekl ukrajinský velvyslanec

Ukrajinský velvyslanec Jevhen Perebyjnis dnes spolu s krajany žijícími v naší zemi oslavil Den státní vlajky Ukrajiny. Při té příležitosti připomněl, že Češi vůbec nemají představu, jakých zločinů se Rusko ve válce proti Ukrajině na východě země dopouští. Vyjádřil se i k některým dalším událostem týkajícím se jeho vlasti.

Do Německa se vrátila část zlatého pokladu, ukrytá před Rusy v zahraničí

Německá ústřední banka ve středu oznámila, že se jí podařilo tři roky před plánovaným temínem dokončit iniciativu, na jejímž základě se vrací do Německa polovina německých zlatých rezerv, ukrytých během studené války v zahraničí.

Češi na cestách? Vítězí u nich hlavně exotika, i díky levným letenkám

/INFOGRAFIKA/ Letecká doprava se těší stále větší popularitě. I Češi už objevili kouzlo levných letenek, díky kterým se dostanou do vzdálenějších destinací za ceny, které by ještě před pár lety byly utopií.