Deník

Čeští vědci patentovali nový způsob léčby rakoviny hlavy a krku

Čeští vědci patentovali nový způsob biologické léčby zhoubného nádoru hlavy a krku. Řekl to přednosta Anatomického ústavu první lékařské fakulty Univerzity Karlovy Karel Smetana. Tento typ nádoru není sice sice častý, ale obtížně se léčí. Pacientovi se musí chirurgicky odstranit rozsáhlé části obličeje a krku, což ho těžce poznamená. Nová léčba by se do praxe mohla dostat za deset až 15 let, pokud účinnost a bezpečnost potvrdí klinické studie.

4.7.2014

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/David Taneček

„Pokud bychom byli úspěšní, pak by vývoj, testování a schválení nové léčby trval minimálně deset až 15 let," řekl profesor Smetana. Patent získal tým vědců jeho ústavu, klinik ORL a chirurgie hlavy a krku, čelistní a obličejové chirurgie krku a Ústavu molekulární genetiky Akademie věd.

Vědci objevili, že růst tzv. dlaždicového karcinomu kromě nádorových buněk ovlivňují nenádorové buňky v jeho okolí, a to zejména fibroblasty, tedy buňky vazivové tkáně. Dále zjistili, které geny se podílejí na výměně informací mezi fibroblasty a nádorovými buňkami. Přišli na to, že produkty těchto genů je možné zablokovat, a tak potlačit tu činnost fibroblastů, která podporuje růst nádoru.

Vědci předpokládají, že léčba založená na tomto mechanismu zpomalí, případně i zastaví nádor. Po pokusech na tkáňových kulturách připravili dva návrhy na možnou biologickou léčbu, kterou si nechali patentovat.

„Výzkum bylo možno provést díky nezištnému souhlasu více než stovky pacientů kliniky ORL a chirurgie hlavy a krku, kteří poskytli s povolením etické komise vzorky tkání. Takto velký soubor je i v mezinárodním měřítku významný," uvedl Smetana.

Tým nyní ve spolupráci s lékaři kožní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice začal hledat podobné mechanismy u zhoubného kožního melanomu. Nové poznatky se pravděpodobně dají využít při hojení ran. V konečné fázi by to mohlo znamenat, že objasnění mezibuněčných kooperací v nádorech přispěje i k léčbě chronických poranění.

4.7.2014 VSTUP DO DISKUSE

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš

Sněmovna začne řešit Babiše a Faltýnka. Vydá je ke stíhání?

Ministr školství Stanislav Štech navštívil 30. června ZŠ T. G. Masaryka v Podbořanech, aby předal vysvědčení prvňáčkům a deváťákům.

Ministr školství chce podporu inkluze. Požádá vládu o 400 milionů korun

Neočipujete psa? Připravte si až sto tisíc na pokutu

Potulující se psi, u nichž není zřejmé, komu patří. Problém, který u nás řeší každé druhé město. To se však brzy změní. Za tři roky by totiž měli být všichni psi očipováni.

Kriminálka muže dopadla až v Thajsku

/FOTOGALERIE/ Vsetínští kriminalisté se podíleli na vypátrání muže, který se před vězením ukrýval osm let. Dvaačtyřicetiletého podvodníka zadrželi v Thajsku.

Češi nechtějí platit za hovězí. Krávy jdou do světa na chov

Masa se v Česku v posledních letech vyrábí stále méně. Klesající trend se nezměnil ani ve druhém čtvrtletí letošního roku. Od dubna do června ho řezníci vyrobili 110 736 tun, což bylo o 3,4 procenta méně oproti stejnému období loňského roku.

AKTUALIZUJEME

Druhý útok ve Španělsku – vůz najel do lidí v městečku Cambrils

/ VIDEO / Osm hodin po vražedném útoku dodávkou v Barceloně došlo ve Španělsku k dalšímu ataku – v rybářské obci Cambrils 120 kilometrů jižně od Barcelony najel osobní vůz Audi A3 do chodců. Zranil šest civilistů a jednoho policistu. Pachatele policie zastřelila.