Čeští vědci vyvinuli DNA vakcínu, která zabrání návratu rakoviny

Snad každý, kdo měl někdy nádor, to zná: strach, že se rakovina vrátí. Možná už během několika let by ale taková obava mohla navždy odpadnout – díky DNA vakcíně aktivizující imunitní systém, na níž pracují také vědci
z Ústavu hematologie a krevní transfuze v Praze.

14.1.2014

Bezbolestná aplikace. DNA kroužky se pomocí genové pistole aplikují do břicha pokusné myši. Kůže se přitom neporuší a metoda je zcela bezbolestná. Foto: ÚHKT

„DNA vakcíny na rozdíl od těch dnešních neobsahují antigeny, tedy bílkovinné molekuly vyvolávající imunitní odpověď, ale přímo molekuly DNA. Kroužek DNA se musí vpravit do těla a dostat se do buněk, kde vnikne do jádra. Tam odstartuje tvorbu antigenu, proti němuž imunitní systém zasáhne," přibližuje vedoucí projektu Michal Šmahel. Díky vakcíně tedy imunitní systém rozpozná nádorové buňky od zdravých a zlikviduje je.

Aby byla účinnost vakcíny co největší, skládají ji vědci
z různých kousků DNA, takže vytvoří nový, takzvaný chimérický gen. Efektivitu zvyšují také způsobem vložení DNA do těla. Zjistili totiž, že pokud použijí takzvanou genovou pistoli, je účinnost stokrát vyšší než u klasické vakcíny.

Jak tedy celý proces vypadá? Nejprve vědci sestaví DNA kroužek a vpraví ho do bakterií, kde se namnoží. Následně DNA vyextrahují, protože jsou ale kroužky příliš malé a tkání by prošly, odborníci ho navážou na zlaté kuličky. Ty pak v roztoku naberou do trubičky a ve speciálním přístroji zařídí, aby se DNA kroužky nalepily na vnitřní stranu. Trubičku nastříhají na malé kousky, které vloží do bubínku pistole natlakované heliem. Výstřel do tkáně je na rozdíl od klasické vakcinace bezbolestný a nepoškodí kůži.

Zlikviduje buňky

Nově vyvíjená metoda sice nemá sama o sobě sílu, aby nádor zlikvidovala, měla by však doplnit radioterapii či chemoterapii v tom, že zabrání návratu rakoviny. Poté, co je nádor zničen, totiž může dojít k tomu, že se po čase znovu probudí rakovinné kmenové buňky a kvůli mutaci mohou znovu vyvolat onemocnění. „Současné terapie kmenové nádorové buňky neumí zlikvidovat. To bychom nyní mohli změnit my – pokud nádor pomocí stávající terapie zlikvidujeme, DNA vakcínou můžeme zničit kmenové nádorové buňky," říká Šmahel, který na výzkumu dělá už
15 let.

DNA vakcína by mohla pomoci také těm, kdo jsou doživotně závislí na lécích – například lidem s myeloidní leukémií.

„Dnes přežívá mnohem více pacientů, cena za léčbu tak roste, což je v našem systému
s paušálními cenami problém. Když nám finance dojdou, skončíme s léčbou, anebo musí přijít na řadu vědci, kteří to vyřeší trvale," podotýká náměstek hematologického ústavu profesor Jan E. Dyr. Právě DNA vakcína by přitom mohla zařídit, že lidé, jimž by se bez léků nemoc vrátila, by mohli díky vakcinaci medikaci trvale vysadit.

I když lékaři z Ústavu hematologie a krevní transfuze dokážou nádorové buňky u myší zlikvidovat DNA vakcínou téměř na sto procent, u lidí má bohužel aplikace několik zásadních komplikací. „U myší pracujeme s idealizovaným modelem, který neodpovídá přesně průběhu u lidí. Nádory navíc mají tendenci se časem vyvíjet tak, aby se ubránily imunitnímu systému – mutují a získávají odolnost," vysvětluje Michal Šmahel.

U lidí zatím studie, u zvířat už výsledky

Navzdory překážkám ale už nyní probíhá na světě celkem 812 studií na pacientech. A i když zatím žádná DNA vakcína pro lidi nemá licenci pro distribuci na trhu, existují již tři vakcíny pro zvířata: pro koně proti viru západonilské horečky (pracuje se i na využití pro lidi), u lososovitých ryb proti nekróze a proti melanomu u psů.

Pokud se DNA vakcínu podaří dotáhnout do konce, což by se mohlo stát během následujících několika let, bylo by ji možné použít na všechny typy nádorů, kde se podaří najít potřebný antigen. Postup výroby je totiž univerzální.

Autor: Michaela Koubová

14.1.2014 VSTUP DO DISKUSE

Chystá se bič na soukromé lékaře

Donald Trump

Trump vzkazuje: Jsme spojenci

Nejhezčí moderní Škoda ohromila před 15 lety svět. Do výroby se přesto nedostala

Před 15 lety se české automobilce Škoda podařilo dokonale ohromit svět. Na březnovém autosalonu v Ženevě totiž tehdy představila koncept Tudor, velké kupé, které mnozí považují za nejpohlednější auto, jaké v moderní éře značky vzniklo. Ani úspěch studie ale nestačil k zahájení sériové výroby.

Otec biatlonistky Koukalové by byl rád, aby dcera po olympiádě neskončila

Otec biatlonistky Gabriely Koukalové měl radost, že dcera získala na mistrovství světa v Hochfilzenu tři medaile, ale dodal, že její závody už tolik neprožívá. Karel Soukal by byl rád, kdyby Koukalová po olympiádě v Pchjongčchagu neskončila, ale rozhodnutí nechá na ní.

Kurt Cobain - hudební ikona, která shořela příliš brzy

Stal se jednou z vůdčích osobností tehdy nového alternativního rockového stylu grunge, ale přitom byl plachý a citlivý a pochyboval o smyslu života. Kurt Cobain, frontman americké skupiny Nirvana, který se narodil před 50 lety, 20. února 1967, tvrdil, že "je lepší shořet než vyhasnout". Největší rocková ikona 90. let si užila slávy i stinných stránek popularity. Svůj život Cobain ukončil střelnou zbraní v roce 1994.

Vysoký úředník kritizoval Trumpa, okamžitě byl propuštěn z úřadu

Mít námitky k novému americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi se nevyplácí. Vysoký úředník dostal výpověď poté, co na soukromé akci kritizoval jeho politiku. Podle agentury AP byl v pátek propuštěn jeden z asistentů poradců v Radě národní bezpečnosti (NSC) Craig Deare. Bílý dům bez bližších podrobností potvrdil, že Deare už není zaměstnancem NSC.