VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Díky srdeční pumpě se nového srdce dožije 90 procent pacientů

Díky mechanické srdeční pumpě se nového srdce dožije 90 procent pacientů, dříve to byly jen dvě třetiny. Institut klinické a experimentální medicíny (IKEM) implantoval první takovouto pumpu přesně před deseti lety, jeden z prvních pacientů, Stanislav Babák, stále žije. IKEM nyní s experty z USA vyvíjí mechanické srdce, u kterého nebudou z nemocných vést žádné hadičky, ověřovat se začne už koncem tohoto roku.

3.4.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: Shutterstock

Mechanická srdeční pumpa slouží jako dočasná podpora lidem čekajícím na transplantaci srdce. Poprvé ji tým Jana Pirka použil při záchraně pacienta, kterému zbývaly hodiny života, tomuto člověku se díky tomu prodloužil život o rok. Druhým pacientem byl právě Babák. „Můžu dělat zhruba všechno, co jsem dělal předtím," řekl dnes novinářům muž.

„Když se přístroj voperuje pacientovi včas, je to pro něj velkým přínosem. Rychle se spraví funkce jater a ledvin a na transplantaci jdou v dobrém stavu," vysvětlil Pirk.

Zatímco dříve byl pacient připojen ke 250kilogramové soustavě přístrojů a i samotná pumpa byla mnohem větší, nyní mu k malé baterii vede z těla jen jedna hadička. I ta ale působí pacientovi omezení, hlavně psychické, řekl vedoucí oddělení mechanických srdečních podpor IKEM Ivan Netuka.

S kolegy z USA proto vyvíjí pumpu, která se bude nabíjet bezdotykově, přes kůži. Zmizí tak omezení spojená například s koupáním, zároveň se sníží riziko infekcí. První model nového přístroje, který ale bude kvůli ověření ještě s hadičkou, prý bude mít IKEM k dispozici koncem tohoto roku.

Zařízení nyní stojí přes dva miliony korun, pojišťovna je hradí pacientům čekajícím na transplantaci srdce. Podle Netuky se ale v zahraničí dávají tyto přístroje i lidem, kteří mají vážné problémy se srdcem, ale z nejrůznějších důvodů se u nich s transplantací nepočítá.

Za deset let se v IKEM voperovalo celkem 161 dlouhodobých a 114 krátkodobých mechanických srdečních podpor. Krátkodobé pomáhají zachraňovat srdce například po infarktu myokardu nebo po chřipkových onemocněních. Celkem má díky těmto zařízením naději na delší a kvalitnější život 30 lidí ročně.

Velkou šanci na záchranu života dávají pumpy zcela nahrazující srdce. Prvním takto léčeným pacientem byl sedmatřicetiletý hasič Jakub Halík, jehož vlastním srdcem prorůstal zhoubný nádor. Pirk muži nemocný srdeční sval loni odoperoval a nahradil ho přístrojem. První pacient na světě, který žil bez srdce jen s unikátní pumpou v těle, přežil zhruba 200 dní.

Program mechanických podpor rozvíjí od ledna 2009 také brněnské Centrum kardiovaskulární a transplantační chirurgie (CKTCH).

Vůbec první umělé srdce voperoval do těla člověka v dubnu 1969 americký lékař Denton Cooley. Pacient Haskell Karp žil 64 hodin a potom dostal transplantát. Později ale zemřel na zápal plic.

Umělé srdce.

Autor: ČTK

3.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

EET ilustrační foto
5

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto.
6

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

DOTYK.CZ

Evropa, daňový ráj to na pohled

Španělsko a další země EU by podle MMF hospodařily s přebytkem. Kdyby část jejich daní nemizela za hranicemi.

Deště a tající sníh zvedají na desítce mít v Česku hladiny toků

Povodňový stupeň pohotovosti dnes brzo ráno hlásily tři měřicí stanice, Dalečín a Veverská Bítýška na Svratce a Pertoltice na Liberecku na Panenském potoce. V některých případech za to může nahromaděný led. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies