VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sport v tropech? Doplňovat tekutiny bychom měli ještě dříve, než pocítíme žízeň

Léto je jako stvořené k venkovním aktivitám. Je však vhodné sportovat v tropických teplotách? Kdy je vhodné běhat nebo jezdit na kole? A jak je to s pitným režimem a stravou? O tom jsme hovořili se Zuzanou Víznerovou, která miluje sport, dodržuje zdravou stravu a předcvičuje piloxing.

12.8.2015
SDÍLEJ:

Zuzana VíznerováFoto: Deník/ Lucie Mašínová

V tropických teplotách jsme mnohdy rádi, že vůbec dýcháme, je vhodné cvičit?
Lidi, kteří jsou zvyklí, se každý den hýbat, tak je určitě ani extrémní teplo nezastaví. Dokonce jsou i sporty jako Bikram Yoga, která se cvičí ve 42 stupních a lidé to milují. Tělo je však při takto extrémních teplotách dehydrované a je ho poté potřeba zase zavodnit.

U venkovních sportovních aktivit je dobré počkat do večerních hodin, když už slunce tolik nepálí, anebo začít den podobně jako hollywoodské hvězdy či top manažeři, kteří vybíhají už za východu slunce do parků a ulic měst a užívají si sportu, když ostatní ještě spí, protože vědí, že už by si přes den ani večer na sport čas ani energii nenašli. Po běhu následuje vlažná osvěžující sprcha, výživná snídaně a úspěšný den může začít, metabolismus je nastartovaný a energie z těla přímo tryská.

Jaký sport bychom tedy měli raději vynechat?
Určitě by se rekreační a příležitostní sportovci měli vyhýbat venkovním aktivitám, které jsou náročné na fyzickou kondici – běh či jízda na kole do terénu či běhavé venkovní sporty, jako je fotbal či tenis, to by bylo asi vhodnější nechat až teplota klesne pod 25 stupňů.

Hovořila jste o tom, že není vhodné sportovat venku. Jak je to s tréninky piloxingu? Přeci jen je to velká zátěž, pokračují lekce v těchto horkých dnech? Je vhodné teď začínat, pokud jsem předtím nikdy toto cvičení nedělala?
Piloxing funguje i přes prázdniny, ale v těchto extrémních vedrech si užíváme krátkých letních prázdnin a motivujeme se přes facebookové stránky ke sportovním výkonům a lepším stravovacím návykům. Piloxing je určitě sport, se kterým můžete začít kdykoliv, každý si tempo upraví podle svých možností a schopností.

Kolik bychom toho asi měli vypít v horkých letních dnech, pokud naše tělo „zatěžujeme" sportem?
Doplňovat tekutiny bychom měli ještě dříve, než pocítíme žízeň. Během dne bychom měli vypít alespoň dva litry tekutin, v tomto teplém počasí nebo při sportu samozřejmě ještě trochu více nad dva litry.

Nejideálnější je pít pitnou vodu z vodovodu nebo pramenité vody, které mají nižší obsah rozpuštěných minerálních látek než například vody minerální. Můžeme je pít dlouhodobě, a to bez obav, že bychom přijímali nadměrné množství minerálů a soli. Dobré jsou také neslazené ovocné či bylinné čaje.

Vyvarovat bychom se měli sladkých nápojů, které obsahují v podobě cukru tzv. prázdné jouly, které nedodají do těla nic jiného než energii. Nejvíce energie v sobě skrývají právě džusy a sladké limonády. Litr stoprocentního džusu anebo kolového nápoje představuje více jak 30 kostek cukru. Kostka cukru obsahuje v průměru 80 kJ. Takový džus má energetickou hodnotu v průměru 2 500 kJ, což je asi polovina denní dávky energetického příjmu například při hubnutí.

Jak bychom se měli (nejen) v těchto dnech stravovat?
Stravování to je kapitola sama o sobě. Ale když budu hodně stručná, ideální jsou lehce stravitelná jídla a pokrmy. Ideální jako svačiny či předkrmy jsou zeleninové polévky – brokolicová, rajčatová s mozzarellou – můj osobní typ, lehké a hlavně výživné jídlo, rajčata i brokolice jsou super potraviny, plné antioxidantů. Prostě geniální věc na všechny způsoby.

Jídelníček by měl být minimálně o třech chodech, ideální je pět jídel denně. Kvalitní bílkovina by měla být základem každého správného jídelníčku v horku i v zimě, ať už je to živočišná bílkovina v podobě masa, ryb, mléčných výrobků anebo rostlinná v podobě luštěnin, sojového masa, seitanu, tofu anebo temptehu, který pochází stejně jako většina jeho bezmasých kolegů z Asie a v Japonsku a Číně je považován za plnohodnotnou náhradu masa. Při výrobě se nechává zrát podobně jako sýry.

Bílkovinu lze „doplnit" vařenou či čerstvou zeleninou a samozřejmě nějakou „malou" přílohou, hrst těstovin, rýže či 100 gramů brambor. Nejlépe tak, abychom měli zase za tři hodiny hlad a mohli se znova lehce najíst.

Autor: Lucie Mašínová

12.8.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

S novým rokem se opět mírně upravují pravidla pro přiznání důchodu: rozhoduje nejen dosažení zákonem stanoveného věku, ale rovněž doba pojištění.

Co je dobré stihnout, než odejdete do důchodu

Divadlo Bez zábradlí. Ilustrační fotografie.
16

Kavárna divadla, kde hraje žena Stropnického, nemá EET. Prý nemusí

Mládek nevydržel, Sobotka ho odvolal. Na tahu je Zeman

/ANALÝZA/ - Volby se nevyhrávají díky potlesku velkých firem, ale díky lidem, kteří vhazují hlasovací lístek do urny. Většinou to dělají na základě svých zkušeností – u lékaře, ve škole, při pohledu na výplatní pásku nebo na účet od mobilního operátora. A právě ten je nepřiměřeně vysoký celé tři roky, kdy vedl ministerstvo průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Čeští vojáci měli konflikt s policií v Litvě

Pětice českých vojáků, kteří jsou na tříměsíčním cvičení v Litvě, měli v noci na neděli incident s policií v přístavu Klaipeda. Vojáci byli údajně opilí a dožadovali se vstupu do nočního klubu. Informoval o tom server iHned.cz s odvoláním na litevskou policii a ruská a litevská média.

VIDEO: Ve Zlíně na cyklostezce spálili korán

„Proč pálíme korán? Chceme podpořit slovenskou aktivistku, která řekla svůj názor a byla za svůj čin zatčena," komentoval David Nepimach ze Zlína akt, při kterém v pondělí ve Zlíně společně s desítkou zúčastněných spálil na cyklostezce na Vršavě svatou knihu muslimů.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších provozoven. Od začátku letošního března čeká živnostníky podnikající v maloobchodě i velkoobchodě. Někteří jsou už teď dokonale připraveni, jiní podlehli strachu a s podnikáním raději končí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies