VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sport v tropech? Doplňovat tekutiny bychom měli ještě dříve, než pocítíme žízeň

Léto je jako stvořené k venkovním aktivitám. Je však vhodné sportovat v tropických teplotách? Kdy je vhodné běhat nebo jezdit na kole? A jak je to s pitným režimem a stravou? O tom jsme hovořili se Zuzanou Víznerovou, která miluje sport, dodržuje zdravou stravu a předcvičuje piloxing.

12.8.2015
SDÍLEJ:

Zuzana VíznerováFoto: Deník/ Lucie Mašínová

V tropických teplotách jsme mnohdy rádi, že vůbec dýcháme, je vhodné cvičit?
Lidi, kteří jsou zvyklí, se každý den hýbat, tak je určitě ani extrémní teplo nezastaví. Dokonce jsou i sporty jako Bikram Yoga, která se cvičí ve 42 stupních a lidé to milují. Tělo je však při takto extrémních teplotách dehydrované a je ho poté potřeba zase zavodnit.

U venkovních sportovních aktivit je dobré počkat do večerních hodin, když už slunce tolik nepálí, anebo začít den podobně jako hollywoodské hvězdy či top manažeři, kteří vybíhají už za východu slunce do parků a ulic měst a užívají si sportu, když ostatní ještě spí, protože vědí, že už by si přes den ani večer na sport čas ani energii nenašli. Po běhu následuje vlažná osvěžující sprcha, výživná snídaně a úspěšný den může začít, metabolismus je nastartovaný a energie z těla přímo tryská.

Jaký sport bychom tedy měli raději vynechat?
Určitě by se rekreační a příležitostní sportovci měli vyhýbat venkovním aktivitám, které jsou náročné na fyzickou kondici – běh či jízda na kole do terénu či běhavé venkovní sporty, jako je fotbal či tenis, to by bylo asi vhodnější nechat až teplota klesne pod 25 stupňů.

Hovořila jste o tom, že není vhodné sportovat venku. Jak je to s tréninky piloxingu? Přeci jen je to velká zátěž, pokračují lekce v těchto horkých dnech? Je vhodné teď začínat, pokud jsem předtím nikdy toto cvičení nedělala?
Piloxing funguje i přes prázdniny, ale v těchto extrémních vedrech si užíváme krátkých letních prázdnin a motivujeme se přes facebookové stránky ke sportovním výkonům a lepším stravovacím návykům. Piloxing je určitě sport, se kterým můžete začít kdykoliv, každý si tempo upraví podle svých možností a schopností.

Kolik bychom toho asi měli vypít v horkých letních dnech, pokud naše tělo „zatěžujeme" sportem?
Doplňovat tekutiny bychom měli ještě dříve, než pocítíme žízeň. Během dne bychom měli vypít alespoň dva litry tekutin, v tomto teplém počasí nebo při sportu samozřejmě ještě trochu více nad dva litry.

Nejideálnější je pít pitnou vodu z vodovodu nebo pramenité vody, které mají nižší obsah rozpuštěných minerálních látek než například vody minerální. Můžeme je pít dlouhodobě, a to bez obav, že bychom přijímali nadměrné množství minerálů a soli. Dobré jsou také neslazené ovocné či bylinné čaje.

Vyvarovat bychom se měli sladkých nápojů, které obsahují v podobě cukru tzv. prázdné jouly, které nedodají do těla nic jiného než energii. Nejvíce energie v sobě skrývají právě džusy a sladké limonády. Litr stoprocentního džusu anebo kolového nápoje představuje více jak 30 kostek cukru. Kostka cukru obsahuje v průměru 80 kJ. Takový džus má energetickou hodnotu v průměru 2 500 kJ, což je asi polovina denní dávky energetického příjmu například při hubnutí.

Jak bychom se měli (nejen) v těchto dnech stravovat?
Stravování to je kapitola sama o sobě. Ale když budu hodně stručná, ideální jsou lehce stravitelná jídla a pokrmy. Ideální jako svačiny či předkrmy jsou zeleninové polévky – brokolicová, rajčatová s mozzarellou – můj osobní typ, lehké a hlavně výživné jídlo, rajčata i brokolice jsou super potraviny, plné antioxidantů. Prostě geniální věc na všechny způsoby.

Jídelníček by měl být minimálně o třech chodech, ideální je pět jídel denně. Kvalitní bílkovina by měla být základem každého správného jídelníčku v horku i v zimě, ať už je to živočišná bílkovina v podobě masa, ryb, mléčných výrobků anebo rostlinná v podobě luštěnin, sojového masa, seitanu, tofu anebo temptehu, který pochází stejně jako většina jeho bezmasých kolegů z Asie a v Japonsku a Číně je považován za plnohodnotnou náhradu masa. Při výrobě se nechává zrát podobně jako sýry.

Bílkovinu lze „doplnit" vařenou či čerstvou zeleninou a samozřejmě nějakou „malou" přílohou, hrst těstovin, rýže či 100 gramů brambor. Nejlépe tak, abychom měli zase za tři hodiny hlad a mohli se znova lehce najíst.

Autor: Lucie Mašínová

12.8.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
14 18

Babiš pro svou vizi marně hledá politické spojence

Útoky v Paříži
6

Atentátník z Champs-Élysées měl celý arzenál zbraní, chtěl válčit za IS

VIDEO: Řidiči v Nantes vyrazili do práce v sukních, kraťasy mít nesmějí

Nejen Českou republiku sužuje v těchto dnech vlna veder. S teplotami dokonce kolem 36 stupňů Celsia ve stínu se potýká například Paříž, která vyhlásila nouzový stav. Lépe na tom není ani další francouzské město Nantes. Tam vysoké teploty přiměly řidiče tramvají a autobusů k neobvyklému outfitu – do práce vyrazili v sukni.

EET platí od prosince a již mají nastat změny. Jaké? To ANO řekne příští týden

Hnutí ANO příští týden představí svůj volební program pro oblast daní. Na tiskové konferenci to dnes řekl předseda hnutí Andrej Babiš. ANO podle něj bude usilovat o snížení daní z příjmu fyzických osob nebo o úpravu pravidel pro elektronickou evidenci tržeb (EET). Podrobnosti k možným změnám daňových sazeb Babiš zatím nesdělil.

Prezident Zeman: Pokud prohraju volby, odejdu z politiky

Pokud prezident Miloš Zeman prohraje příští rok volby, odejde z politiky. Odjel by na Vysočinu a četl by si knihy v houpacím křesle. Zeman to řekl na dotaz diváka na dnešním Žofínském fóru v Praze. Současný prezident se uchází o druhé funkční období, patří mezi hlavní favority. Podle posledních průzkumů ale jeho protivníci získávají stále větší podporu.

Ukrást auto přes mobil? Data zneužívaly i autopůjčovny

Zanedlouho zřejmě odzvoní i klíčům od auta. Američan Charles Henderson svůj kabriolet díky moderním technologiím odemykal a startoval jen přes svůj chytrý telefon. Poté, co ho prodal, zjistil, že „chytrý" systém funguje dál a auto, které už není jeho, může přes mobil stále kontrolovat a jednoduše ho ukrást. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies