VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dostat vozíčkáře na peron? Téměř nadlidský výkon

Dávno před koncem minulého století. V té době se zastavil čas na havířovském vlakovém nádraží. Na vozíčkáře nemyslel ani architekt a celé roky jim úspěšně kladou překážky i dopravci. České dráhy je přepraví po splnění několika podmínek, RegioJet dokáže přepravit jen menší vozíky. 

21.7.2016
SDÍLEJ:

Vozíčkáři se na nádraží dostanou jen pod schody. Foto: Deník/Libor Běčák

Na nádraží přitom nemají problémy jen lidé upoutaní na invalidní vozík, ale často i ti pohybliví, kterým už zdraví tolik neslouží, rodiče s kočárky nebo cestující s těžkými zavazadly. Citelně schází výtah nebo eskalátory.

„Jsme rádi, že jsme ještě pohybliví a ty schody vyšlapeme," shodli se starší manželé, kteří šli k vlaku, aby je s košíkem odvezl do Beskyd na sběr hub.

VOZÍČKÁŘ KONČÍ POD SCHODY

Deník v té době dělal test, jak na stejný peron dostat ženu s elektrickým vozíkem.

Ten sám o sobě váží více než 100 kilogramů a ruční vynesení tak bylo nemožné. Jedinou možností tak bylo použít služební výtah. K tomu ovšem musí být splněny některé podmínky.

„Abych se dostala na nástupiště, musím použít služební výtah. K tomu je nutná přítomnost zaměstnance nádraží. Jejich pracovní doba však končí o půl osmé večer. Já proto nemůžu do Havířova přijet později. Navíc si musím svou cestu 24 hodin dopředu objednat na speciálním formuláři, protože bez toho mě České dráhy nemusí přepravit," vysvětlila Jana Kawuloková, předsedkyně spolku Apropo.

Havířovské vlakové nádraží není přívětivé starším a nemocným lidem, ani cestujícím, s těžkými zavazadly nebo rodičům s kočárky.
Havířovské vlakové nádraží není přívětivé starším a nemocným lidem, ani cestujícím, s těžkými zavazadly nebo rodičům s kočárky. Foto: Deník/Libor Běčák

DISKRIMINACE

Přijít vítat své známé k vlaku? Pomoci s kufry ze schodů? Pro běžného zdravého člověka zcela běžná věc, byť výtah nebo eskalátor by námahu ulehčily.

Vozíčkář má ale v Havířově smůlu. „Já končím pod schodištěm. Já na peron k vlaku nesmím, to prostě nejde," dodala žena.

„Mohli bychom dostat paní s vozíkem na peron?" ptal se redaktor Deníku zaměstnance železniční stanice.

„A paní pojede někam vlakem? Má to objednané? Nemá? Tak to bohužel nepůjde, k tomu nemáme oprávnění," zněla odpověď. Žádná sláva to však není ani s možností využít toalety v odbavovací hale. Ty totiž také nejsou pro vozíčkáře uzpůsobeny.

SLOŽITÁ PŘÍPRAVA NA CESTU VLAKEM

„Abych mohla cestovat vlakem, potřebuji o to železničáře včas požádat. Ti mi mou žádost musí schválit. Odjezd i návrat si musím naplánovat v době jejich pracovní doby a pozor si musím dát i na jejich dlouhou polední pauzu. Pokud chci jet někam dále, musím jet z Havířova s Českými drahami, protože RegioJet mě nevezme, byť už slibovali, že nám své vlaky přizpůsobí. A na návštěvu nádražních toalet musím také zapomenout," shrnula Jana Kawuloková.

Jak byl Deník informován, RegioJet vozíčkáře přepravuje, pouze však na klasických menších mechanických vozících. "Je to dáno možnostmi vagonů. Menší vozíky nemáme problém naložit. Široké a těžké elektrické vozíky ale bohužel přepravovat nemůžeme," vysvětlil mluvčí přepravce Aleš Ondrůj. 

Po zrušení společného projektu rekonstrukce havířovské stanice se nyní město chystá na úpravu přednádražního prostoru. Kdy se do modernizace stanice pustí nový majitel, to ještě není známo.

MĚSTO TLAČÍ NA MAJITELE

„Hlavní tíhu bezbariérového řešení by měl nést majitel nádraží. Tím je nyní Správa železniční dopravní cesty. My jsme majitele oslovili s tím, aby se našlo řešení přímo v rámci budovy nádraží. Sami jsme přitom s projektanty našeho městského přednádražního prostoru zkoumali možnost najít nějaký náhradní přístup okolo. Je to však komplikované, protože jsou tam například inženýrské sítě, které nemůžeme narušit," řekl Deníku náměstek havířovského primátora Eduard Heczko.

Autor: Libor Běčák

21.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nissan Leaf patří k menším autům, přesto stojí téměř tři čtvrtě milionu korun
11

Češi elektromobily nechtějí. Důvod? Malý výběr, vysoká cena a dlouhá návratnost

Prezident Miloš Zeman a premiér Bohuslav Sobotka.
6

Politici dostanou opět přidáno. Prezident bude brát více než 250 tisíc

DOTYK.CZ

29. květen 1985. Den, kdy anglická zvěř zardousila fotbal

Ta tragédie byla nevyhnutelná. V Bruselu, na Heysel Stadionu, se před finále fotbalového poháru mezi Liverpoolem a Juventusem Turín sešlo příliš výbušných ingrediencí. Desetitisíce zpitých chuligánů, nože, střelné zbraně, zchátralý a drolící se stadion, stupidní systém prodeje lístků, v podstatě nulová přítomnost policie. Byla to jatka zbytečná, ale poučná.  

AKTUALIZOVÁNO

V Balkové na Plzeňsku se vzbouřili cizinci. Policie proti nim zasáhla

Část cizinců v záchytném zařízení v Balkové na Plzeňsku dnes zahájila vzpouru a zabarikádovala se. Zakročila proti nim policejní zásahová jednotka. Při zákroku nebyl nikdo zraněn. Podle mluvčí cizinecké policie Kateřiny Rendlové bylo důvodem pro vzpouru pravděpodobně to, že jeden z cizinců obdržel informaci o vyhoštění ze země  

VIDEO: Černý dým nad Libercem. Hoří v areálu Severochemy na Františkově

Černý dým je vidět nad celým Libercem. Hoří totiž sklad hořlavých kapalin v areálu Severochemy, platí tam třetí stupeň nebezpečí. Na místě zasahuje přes 12 hasičských jednotek, je tam i státní a městská policie. Záchranná služba odvezla jednoho lehce popáleného člověka, který se nadýchal i zplodin, do nemocnice. Houkání sirén je slyšet po celém městě, do Liberce míří jednotky profesionálních hasičů z celého okreseu Liberec, povoláni jsou i hasiči z Mladé Boleslavi. Policie uzavřela pro veškerou dopravu ulici Vilová, kde Severochema sídlí.

AKTUALIZOVÁNO

Odstartovaly dotace na dešťovou vodu. Zájem je obrovský

Během prvních dvou hodin od otevření nového dotačního programu Dešťovka přijal stát přes 800 žádostí za zhruba 39,5 milionu korun. Je to zhruba 40 procent celkového rozpočtu programu, ve kterém chce stát přerozdělit 100 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies