VYBERTE SI REGION

Fyzioterapie umí efektivně krotit bolest

První zmínky o fyzioterapii se objevily v Číně v období 2500 let př. n. l. Už tehdy lidé věděli, jak si poradit s bolestmi pohybového aparátu.

18.9.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock

V dávných časech si lidé uvědomovali význam pohybu a svému tělu nejenže rozuměli, ale také mu naslouchali. Dnes je situace jiná. Svému tělu příliš nerozumíme a často nemáme ani čas se mu věnovat.

Při hektickém způsobu života, který je spojený se stresem, sedavým zaměstnáním, nedostatkem času a pohybu nás tak doprovázejí různé potíže. Mezi ně patří například bolesti hlavy, šíje, zad nebo nohou. Právě v této fázi je nutné zastavit se a naslouchat naše tělo se nám snaží něco důležitého sdělit. Prostřednictvím signálů bolesti nás upozorňuje, že ne všechno je v úplném pořádku.

Bolest funguje jako alarm

Spustí se, jakmile v našem těle nastanou nežádoucí změny. V některých případech signalizuje také výskyt řady onemocnění. Při dlouhodobějších problémech je proto velice důležité vyhledat specialistu a své potíže řešit. To často vede k nevyhnutelné změně životního stylu, která je většinou spojena s aktivnějším zařazením pohybu do každodenního života.

Pohyb má totiž v našich životech mnohem větší smysl, než se na první pohled může zdát. Nepředstavuje pouze schopnost přemístit se z bodu A do bodu B, ale umožňuje nám prožít plnohodnotný život, rozhoduje o úrovni fyzické kondice a přináší nám pocity štěstí a spokojenosti.

To vše si ale většina z nás uvědomí, až když všechny tyto schopnosti ztratí, a to buď nevhodným způsobem života, stresujícím pracovním prostředím nebo po úrazu při sportu či nehodě. Někdy přitom stačí do života zapojit jen pár správných cviků, používat vhodné předměty při práci nebo v případě úrazu být svědomitý a pečlivě dodržovat rehabilitační program. Možnosti dnešní rehabilitace jsou velké, je ale zapotřebí účasti všech.

Ergonomie a její zásady

Řada z nás má v současné době sedavé zaměstnání, které při nedodržování základů ergonomie může být jednou z příčin bolestí zad. Špatná pracovní poloha nebo vykonávaný pohyb, stejně jako způsob stání a sezení zvyšují riziko vzniku bolestí zad. Čím se ale ergonomie přesně zabývá?

Jedná se o obor, který se soustřeďuje na potřeby a výkon pracujících, na jejich pracovní podmínky a prostředí, řeší také kvalitu a zdravotní nezávadnost pracovní polohy a pohybů. Podle zásad ergonomie je také velice důležité, jaký tvar a velikost mají předměty, které při práci používáme. Cílem je předejít nepřiměřené pracovní zátěži a následně přetížení pohybového aparátu. Co nám tedy cíleně pomůže?

- Pravé úhly aneb správné sezení pokud budeme myslet na pravidlo pravých úhlů, ulehčíme svalům a šlachám a krvi umožníme proudit v uvolněných cévách a žilách.

- Nastavitelný nábytek (židle, deska stolu, podložka pod nohy) nám v dodržování této zásady pomůže. Na židli sedíme rovně bez povolení zad a celou dobu jsme opřeni o opěradlo židle s nohami pokrčenými v kolenou v pravém úhlu a ploskami položenými na podlaze.

- Klávesnice prsty by měly být ve stejné úrovni se zápěstím a předloktím, zápěstí se neopírá o rám klávesnice, nutí totiž držet lokty od těla. To způsobuje zatížení ramenního pletence a zvyšují se nároky na páteř, které vedou k bolestem hlavy.

- Monitor měl by být v úrovni očí tak, abychom dobře a bez námahy viděli. Jednoduchým řešením je podložit monitor knihou, balíkem papírů nebo si pořídit speciální držák. Tak předejdeme možným potížím s krční páteří. Máme-li notebook, doporučuje se podložit celý počítač a pořídit si externí klávesnici.

- Myš poloha ruky při pohybu s myší by měla být opět v pravém úhlu, položená od zápěstí po loket na ploše stolu. Při výběru myši dbejte na její velikost, musí dobře padnout do ruky. Vhodné je myš používat co nejméně a raději se naučit klávesové zkratky.

- Osvětlení a uspořádání předmětů důležitou roli má také správné osvětlení. Nezavírejme se s počítačem v tmavých koutech, světlo z počítače nestačí. Nejvhodnější je denní světlo nebo alespoň zářivky, které se takovému světlu podobají nejvíce. V zorném poli bychom také neměli mít žádný zdroj světla, ani okno ne. Uspořádání stolu má také svůj význam. Nesnažíme si všechny předměty a techniku, které během dne používáme, poskládat na pracovní stůl. Každou cestu ke kopírce berme jako protažení těla, které je velice prospěšné.

Sport a bolesti zad

Při sportování se nám nejen zvyšuje fyzická kondice, pravidelný pohyb navíc působí také pozitivně proti stresu. Pokud nás trápí bolesti zad či jiných partií těla, je nutně pečlivě si zvolit sport, který nám bude vyhovovat a působit nejmenší potíže. Vyvarovat bychom se měli sportům, které vyžadují jednostranný a trhavý pohyb, stejně jako prohnutí v kříži a náhlé otáčení.

Mezi doporučované sporty patří plavání (pozor na styl prsa, s hlavou neustále nad hladinou páteř zatěžujeme), běh na lyžích, jóga, jogging (nutné je mít správnou obuv a terén), posilování pomůže zpevnit ochablé svalstvo.

Pokud už trpíme problémy s bolestmi zad, měli bychom posilovat raději pod dohledem fyzioterapeuta. Vhodné je vyhnout se tenisu, squashi a sjezdovým lyžím. Rotace a otřesy těla, které během těchto sportů probíhají a v případě tenisu či squashe navíc jednostranné zatížení, mohou zádům ještě více ublížit.

Bolesti zad v době těhotenství

Těhotenství je pro ženu přirozeným obdobím, které ale pro její organizmus znamená velkou zátěž. Proto se u většiny žen v určité míře objeví i bolesti zad. Spouštěčem potíží jsou především hormonální změny, narůstající váha dítěte, svalová ochablost nebo stres. V těhotenství není vhodné užívat jakékoliv léky proti bolesti, proto se doporučuje několik pravidel, která fungují jako prevence nebo bolest pomohou alespoň snížit.

Proč navštívit fyzioterapeuta

Pokud nás opakovaně trápí různé bolesti zad, kloubů či jiných částí těla, dejme přednost profesionálnímu přístupu fyzioterapeuta před samoléčbou. Sami totiž nikdy neodhalíme pravý důvod svých potíží a bez správného vedení nebudeme ani schopni vhodné nápravy.

Fyzioterapeut je odborník vzdělaný v několika oborech (např. ortopedie, neurologie, interní medicína, traumatologie), které mu dávají možnost dívat se na problém komplexně. Nezaměřuje se tedy pouze na samotnou bolest, hledá především její příčinu a poté zavádí vhodnou léčbu, tedy rehabilitační program. Fyzioterapeut nám pomůže, abychom se opět radovali z pohybu. Vždy ale mějme na mysli, že bez naší spolupráce ani sebelepší fyzioterapie nebude mít ten správný účinek.

Prevence bolestí pohybového aparátu

- Pryč s nadbytečnými kily. Nadváha je častou příčinou různých potíží.

- Dodržujte správnou životosprávu a pitný režim. Dostatečný přísun vitamínů a minimálně 2 l vody denně.

- Hýbejte se. Máte-li sedavé zaměstnání, udělejte si několikrát za den přestávku a protáhněte se, volné chvíle věnujte sportu (plavání, pilates, běžkování).

- Myslete na správné držení těla, nehrbte se. Ve stoje mějte hlavu, trup i končetiny ve stejné rovině.

- Nepřetěžujte se. Především pak svaly, vazy, klouby a plotýnky na páteři.

- Posilujte svaly. Pevné a aktivní břišní svaly podporují páteř, zároveň je také důležité posilovat břišní dno pánevní a bránici. Posilování jakékoliv části těla nesmí být jednostranné, aby nenastalo přetížení (při trvalejších bolestech je vhodné vyhledat fyzioterapeuta a přesvědčit se, že cvičíte správně).

- Vyhněte se stresu. Počítá se za jednu z hlavních příčin bolestí, která oslabuje psychiku i tělo.

- U počítače seďte správně. Je důležité mít vhodné vybavení kancelářského nábytku, měli byste sedět na kolečkové židli s prohnutím v bederní části a s opěrkami pro ruce.

- Nastavte si správně výšku židle i stolu. Židle by měla mít takovou výšku, abyste se celými chodidly dotýkali země, kyčle jsou lehce výš než kolena, nad stolem byste se neměli hrbit.

- Pozor na těžkou práci a zvedání břemen. Pokud musíte vykonávat, bez ohledu na vaši kondici, těžkou práci, myslete alespoň na správné rozložení tíhy břemene a správný postoj i postup práce. V opačném případě přetížení těla povede k bolesti a snížení výkonnosti.

- Neprochladněte. Bolesti zad jsou často způsobené prochladnutím. Vyhněte se proto vlhkému, studenému a větrnému prostředí. Vhodné je přiměřeně se oblékat a v chladném prostředí nezapomínat nosit teplé prádlo a neodhalovat záda.

- Buďte opatrní při jízdě dopravním prostředkem. Nárazy a otřesy během jízdy jsou pro páteř nevhodné, proto seďte vzpřímeně, bez hrbení a křížení nohou. Pokud stojíte, postavte se bokem ke směru jízdy, snížíte tak trhavé pohyby. V obou případech byste neměli mít povolené svalstvo.

- Myslete nejen na záda. Pro dobrý fyzický stav a pohyb bez bolestí je důležité věnovat se celému tělu. Například špatný stav chodidel (zborcená klenba) je jednou z příčin bolesti zad.

- Buďte pozitivní. Psychika má na naši fyzickou kondici velký vliv.

- Dopřejte si masáž. Vaše tělo se uvolní, odpočine a načerpá novou energii.

- Dodržujete ergonomické zásady.

Prevence bolestí v těhotenství
- Myslete na správné držení těla během těhotenství a obzvláště pak po 5. měsíci, začínají být zádové svaly nejvíce zatěžovány. Vyhněte se proto dlouhému stání, hodně odpočívejte a správně seďte (s koleny ohnutými do pravého úhlu, s celou plochou chodidel na zemi).

- Hlídejte si dostatek vápníku pokud vašemu tělu chybí vápník, automaticky ho uvolňuje z kostí, které začnou bolest. Jezte proto potraviny bohaté na vápník (mléko, sýry, tvaroh, ryby).

- Nezapomeňte na pohyb možnosti pohybu a sportování se mění podle stádia těhotenství, každodenní procházka vám ale nikdy neuškodí.

- Nenoste a nezvedejte těžká břemena během celého těhotenství byste se měla vyvarovat nošení jakýchkoliv těžkých předmětů, i tašku s nákupem raději přenechte druhým. Pokud nemáte na výběr, rozprostřete váhu předmětu rovnoměrně do obou rukou a vše zvedejte s rovnými zády.

- Noste vhodnou obuv vyhněte se botám na podpatku vyšším 5 cm, způsobují totiž bolesti zad. Zcela ploché boty ale také nejsou vhodné.

- Dopřejte si těhotenskou masáž přináší nastávajícím maminkám potřebnou relaxaci a příjemné uvolnění celého těla. Těhotenská masáž se skládá z masáže šíje, zad a oteklých a unavených nohou. Celkově harmonizuje psychiku a přispívá k pocitu pohody těhotných žen, což má pozitivní vliv i na dítě. Masáž odstraňuje bolesti zad, otoky nohou, uvolňuje tělo a zlepšuje pružnost pokožky.

RENATA MALÁ

Autor: Redakce

18.9.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Praze končí kongres evropských socialistů

Praha - V Praze dnes končí třídenní kongres Strany evropských socialistů. V rámci jednoho z diskusních panelů v Kongresovém centru promluví k účastníkům mimo jiné lídr britských labouristů Jeremy Corbyn. Jednání by mělo uzavřít přijetí deklarace.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies