Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hlídejte pitný režim svých školáků!

Slovní spojení pitný režim slyšíme v dnešní době čím dál častěji. Bohužel i přes to na něj často nedbají ani dospělí, natož pak děti, podle posledních průzkumů pije většina dětí ve věku 5 – 10 let nárazově a nerovnoměrně. Se začátkem školního roku se navíc školáci na velkou část dne vymaní z dozoru svých rodičů a jejich hydratace je tak ještě více ohrožena. Přitom nedostatečný či nevhodný pitný režim může mít právě u dětí fatální následky.

14.9.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv

Děti jsou nedostatkem tekutin ohroženy především proto, že často včas nedostanou pocit žízně a i proto málo pijí. Zanedbávání pitného režimu u školáků pak vede k dehydrataci a následně řadě komplikací a nemocí. Dehydrované děti jsou ve školních lavicích unavené, nesoustředěné, často je bolí hlava a cítí se vyčerpaně. Mezi další příznaky dehydratace se může přidat také stres, nervozita a při dlouhodobé dehydrataci také problémy s ledvinami a nárůst podílu tuku v těle. Pití vody totiž čistí tělo a udržuje v běhu náš metabolismus, čímž přispívá ke štíhlé linii. Pokud si rozhodíme metabolismus už v raném věku, budeme se pak v dospělosti nadbytečných kil zbavovat mnohem hůře.

Pití limonád může vést k obezitě!

Navíc průzkumy v poslední době zjistily, že přes 50 % dětí pije alespoň jednou týdně slazené limonády či kolové nápoje, z nich pak tyto „tekuté cukry" pije denně celých 8 % dětí. Celých 11 % z celkového objemu vypitých limonád a kolových nápojů vypijí teenageři ve věku 11 – 17 let, ti navíc často vůbec nepijí ráno ale až dopoledne, to je ovšem špatně.

V limonádách a džusech je velmi vysoký obsah cukrů a v některých případech je tak možné, že děti do sebe za jediný den dostanou více cukru z pití, než z potravy. Výzkumy potvrzují, že více než polovinu doporučovaného denního příjmu cukrů děti přijmou ze slazených nápojů. Nemůžeme se tedy divit, když našim dětem nalijeme ke zdravému obědu kolu (v půl litru této limonády může být rozpuštěno až 40 kostek cukru), že rostou stále do šířky.

Nadměrná hmotnost s sebou nese velké množství zdravotních rizik, jako jsou onemocnění kloubů, skolióza, nepravidelná menstruace, poruchy ve fungování pohlavních orgánů, srdečně cévní onemocnění, diabetes apod. Nejde ale jen o problémy fyzického charakteru. V dnešní době se rozhodně lépe žije člověku, který je štíhlý a dobře vypadá. A u dětí to platí dvojnásob. Ostatní děti nemají pro své „prostorově výraznější" vrstevníky prakticky žádné pochopení, a tak se ke zdravotním problémům z obezity mohou navíc přidat ještě šikana, vyčleňování za společnosti, posměšky a podobně. To může mít velmi vážné následky, které se mohou projevit nejen na psychickém stavu dítěte, ale mohou později také nepříjemně ovlivňovat život dospělého člověka.

Ani energetické nápoje dětem do ruky nepatří

Pozor je ale třeba dávat i na energetické nápoje, které jsou především u teenagerů velice oblíbené avšak k běžnému pití naprosto nevhodné. Jednak dětské tělo trpí přítomností kofeinu, či jiných stimulantů jako je taurin, či inositol, které jsou jednou z příčin hyperaktivity. Podle výzkumu amerických doktorů by dospívající teenageři neměli přijmout více než 100mg kofeinu, což však velké energetické nápoje dalece přesahují. Ale energetické nápoje obsahují také nadměrné množství cukrů a umělých sladidel, čímž přispívají ke vzniku cukrovky a civilizačních chorob. Energetické nápoje jsou navíc močopudné a tělo podstatně odvodňují. Při jejich pití by tak měl být kladen ještě přísnější důraz na pití čisté vody, která případné riziko dehydratace vykompenzuje.

Co tedy dětem dávat pít?

Pro děti je úplně nejvhodnější čistá pramenitá nebo slabě či středně mineralizovaná minerální voda, neslazené ovocné a bylinkové čaje a čas od času 100% džus.

Ideální je učit děti dodržovat zdravý pitný režim již od útlého věku. Pokud jste ale, jak se říká, „zaspali na vavřínech" dbejte alespoň na to, aby vaše dítě mělo s sebou vždy do školy v aktovce kromě svačiny připravené i dostatečné množství vhodného nápoje. Doma však jejich pitný režim můžete kontrolovat lépe, proto se vždy ujistěte, že se dítě vždy dostatečně napije ráno před odchodem do školy a také odpoledne a večer po návratu.

Děti, které sportují, mají potřebu tekutin vyšší a je proto třeba zajistit, aby mohly kdykoliv v průběhu sportovní aktivity i po ní dostatečně napít a doplnit tak vypocené tekutiny a minerály. Pro tento účel je nejvhodnější minerální voda, která zajistí obojí bez zbytečných kalorií a umělých aditiv.

Doporučený denní příjem tekutin pro děti na základní škole je přibližně 2 l, což odpovídá 4 půllitrovým láhvím či 8 běžným sklenicím nápoje.

Autor: Redakce

14.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zemětřesení v Mexiku
AKTUALIZUJEME

Mexiko zasáhlo další silné zemětřesení. Mělo sílu 7,1 stupně

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
12 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

EXKLUZIVNĚ

Somálka, která prohrála soud o hidžáb, získala azyl na čestné slovo

Deník zjistil, jak se do Česka dostala Somálka Ayan Jamaal Ahmednuurová, které v úterý Městský soud v Praze zamítl žalobu proti pražské Střední zdravotnické škole kvůli zákazu nošení hidžábu. Sedmadvacetiletá Somálka se do země dostala bez jediného dokladu, azyl jí byl udělen na základě čestného prohlášení.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Na sdílení kol půjde 20 milionů. Města mohou žádat o dotace

Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu. 

AUTOMIX.CZ

TEST: Jeden řidičák, dvě cesty. Vyzkoušeli jsme skútry, na které stačí "béčko"

Jestli žijete s autem ve větším městě, tak vás dost možná taky štve ranní doprava. A velice často i ta odpolední. Možná by se vám vyplatilo přesednout na něco, co disponuje polovičním počtem kol a pouze jednou stopou. Nebojte se, bicykl vám tlačit nebudeme. Řešením může být skútr.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení