VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hubnutí po Vánocích není otázkou diet a hladovky

Pokud člověk chce, vždy dokáže se svým tělem udělat cokoliv. Je to jen otázka priorit, pevné vůle a odvahy pustit se do boje, říká Drahomíra Tylová.

10.1.2015
SDÍLEJ:

Drahomíra TylováFoto: Deník/Petr Škotko

Denně se Drahomíra Tylová (54) setkává s lidmi, kteří řeší zásadní problém – hubnutí nebo problémy se stravou. Pracuje totiž ve strakonické nemocnici jako nutriční terapeutka. „Před lety jsem pracovala také jako výživový poradce. Takže hubnutí po Vánocích se vůbec nemění. Týden se lidé nedokáží udržet a pak chtějí nabraná kila sundat," říká.

Takže co se s námi o Vánocích děje, že nedokážeme být trochu střídmí?

Vše je v hlavě. Máme v sobě zakódované, že Vánoce jsou obdobím jídla, hojnosti a lenosti. To, co si celý rok odpíráme, si dopřejeme a víckrát, než je zdrávo. Budete se divit, ale potlačit tento pud je dost těžké.

Ale co se s námi děje v těle? Proč tak markantně většina lidí přibírá?

Základem je porušení rovnice příjem – výdej. Česky řečeno, příjem je větší než výdej. Jídla je tolik, že tělo nestačí jeho množství spálit a uloží ho ve formě tuku. Když k tomu připočteme, že se i mnohem méně hýbeme, je na problém zaděláno. Stačí týden, a můžeme přibrat od dvou kilogramů nahoru.

Představme si, že máme po Vánocích o čtyři kilogramy více. A chceme je sundat. Jak na to?

Rozhodně žádné hladovky ani jednostranně postavené diety. Jezme vše, ale v dávkách, které nám neublíží. Nejlepší je pestrá strava doplňovaná zeleninou, případně ovocem.

V tomto období je velmi často slyšet slovo detox. Co si pod ním v souvislosti s hubnutím máme představit?

Jde o hodně speciální jídelníček, který slouží k celkové očistě organizmu. Je postavený na ovoci, zelenině a postupném rozšiřování výběru potravin. Je to ale velmi nebezpečná a náročná varianta, pokud ji použijete bez konzultace s odborníkem. Tahle kúra má očistit organizmus a ne vás dostat do nemocnice. Měla by trvat tak dva týdny a pak opět upravit jídelníček. Tady bych chtěla hodně varovat před internetovými recepty.

Je nějaká rada, jak rychle hubnout, aby nenastal takzvaný jo jo efekt?

I to je velmi individuální, protože každý organizmus reaguje jinak. Přechod z přejídání na novou stravu je dost náročný fyzicky i psychicky, protože člověk má strach, že bude mít hlad, že se mu bude okolí smát a podobně. Takže především trpělivost a hubnout tak, abychom neztráceli jak svalovou hmotu, tak tekutiny. Řekla bych dvě až tři kila za měsíc – ovšem stále pod dohledem poradce.

Na začátku rozhovoru jste zmínila, že Vánoce a dobu hojnosti máme v sobě zakódované. Můžu se tedy na toto období nějak připravit?

I to je možné. Ale musíme myslet na jednu věc – pravidelnost a správné načasování. Takže když si dám cukroví, tak dopoledne, a ne večer. Kromě toho je nutné dodržovat dávky – smrtelné je uzobávání. Člověk si myslí, že nic nejí, a pak spořádá krabici cukroví nebo mísu salátu.

Ale celkově jde i o množství jídla. Není přece nutné napéct tři mísy řízků a kýbl salátu. Pak máme pocit, že nesmíme zbytky vyhodit, takže dojídáme a tloustneme.

A na závěr – nezakazovat si. Klidně si dopřejte, ale od každého trochu. No, a pokud to nedokážete, tak si dejte na lednici zámek a choďte běhat. Ale teď vážně – pokud člověk chce, vždy dokáže se svým tělem udělat cokoliv. Je to jen otázka priorit, pevné vůle a odvahy pustit se do boje.

Co vás čeká
V první řadě se musíte rozhodnout pro hubnutí sami. Je to jen vaše rozhodnutí.
Prvořadá je trpělivost. Tělo je prevít – kilogramy nabere snadno, ale zbavit se jich nechce. Když budete mít dost vůle, podaří se vám vyhrát.
Dalším předpokladem je silná vůle. Připravte se na reakce vašeho okolí – mohou být pozitivní a vstřícné, ale také závistivé.
Hubnutí není jen sundavání kilogramů, ale životní styl. Jde o změnu do konce života, takže už by nemělo platit: Jsou Vánoce, dáme si do zobáčku.
Pokud chcete zhubnout a vydržet, dělejte to jen kvůli sobě.

Sport
Hubnutí redukcí stravy a sport patří dohromady jako dvě kola u vašeho bicyklu. Jedno bez druhého funguje špatně. Proto si do svého týdne dvakrát až třikrát zařaďte aerobní cvičení (chůze s hůlkami, alpinning, zumba, aerobic, posilovna a závaží…) možností je nespočítaně. Nikdy ale nekombinujte v okamžiku, kdy jste opravdu unaveni nebo se necítíte dobře. Tělo potřebuje regenerovat a když nemá energii, je vaše snaha spíše negativní. Proto bude nejlepší, když navštívíte posilovnu ve všem okolí a poradíte se s odborníkem, popřípadě nutričním poradcem.  

Zásadní rady
Neberte fakt, že jste po Vánocích přibrali, jako tragédii. Prostě se to stalo, protože jste si neuměli odepřít dobré jídlo a pohodlí. Držte se pravidla, že vše jde napravit, tedy i vaši postavu.
Zvolte si reálný cíl. Nemá smysl se trápit drastickým týráním, které vás nakonec dožene k jedinému – že svoji snahu vzdáte.
Zkuste si napsat plán. V něm uveďte proč chcete zhubnout, kolik a v jakých intervalech. A když kýžené hranice dosáhnete, dejte si malý dárek. Cokoliv.
Začněte především s redukcí stravy. Nejdůležitější je snídaně – například ovesnou kaši s čerstvým ovocem a medem, k tomu ředěný pomerančový džus (pro ty kteří mají rádi sladké). Další variantou je vícezrnné pečivo, šunka, zelenina, netučný sýr Lučina a podobné. Do vyšší třídy už spadá bílý jogurt, ovoce a semínka (sezam, slunečnice).
Přes den se snažte jíst cca po třech hodinách, i když nemáte pocit hladu. PRAVIDELNOST JE ALFOU A OMEGOU VAŠEHO ÚSPĚCHU. Tělo musí získat jistotu, že mu doplňujete špajzíky, takže začne spalovat a nebude ukládat.
Do jídelníčku zařaďte ovoce (pro hubnutí ale ale pouze dopoledne), zeleninu, sacharidy ve formě příloh a kvalitního pečiva, bílé maso, netučné ryby a hovězí libové maso.
Naopak, co nejdříve zapomeňte na smažené věci, přílohy a pečivo z bílé mouky, uzeniny, sladkosti a solení.
Hodně pijte – neslazené ovocné a bylinkové čaje, minerální vody nebo čistou vodu. Vaším nepřítelem je především alkohol – pivo a destiláty.
A zásadní rada na konec. Rozhodně nežijte jako asketa, musíte se umět odměnit. Takže když si jednou za čas dáte knedlo vepřo zelo se skleničkou piva, nic se nestane. Ale až když budete sami cítit, že se tak trochu odměňujete. Hodně štěstí!

Autor: Petr Škotko

Musíte po Vánocích zhubnout?

Ano, výrazně

16 %

Jen trochu

16 %

Měl/a bych, ale...

2 %

Nemusím

66 %

Hlasovalo: 50

Anketa byla ukončena

10.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kuchař Michael Solnička alias Mr. Steak bude od podzimu šéfkuchařem nového steakového restaurantu v Olomouci.
1 2

Mr. Steak: Gastronomický boom? Olomouc teď dává zbytku republiky na frak

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan.
3 6

Ultimátum pro Katar je v rozporu s mezinárodním právem, tvrdí Erdogan

AKTUALIZOVÁNO

Kvitová opět šampionkou. Svůj návrat dokonala triumfem v Birminghamu

/VIDEO/ O takovém návratu se jí ani nesnilo. Tenistka Petra Kvitová korunovala svůj comeback po prosincovém napadení neznámým útočníkem triumfem na trávě v Birminghamu. Pro českou lvici šlo přitom o teprve druhý turnaj od zranění. V novém vydání žebříčku se posune na dvanáctou příčku.

Babiš opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

/ANKETA/ Předseda ANO Andrej Babiš se opět nedorazil na politickou debatu Otázky Václava Moravce v České televizi. Účast v dnešním přímém přenosu podle moderátora pořadu Moravce Babiš původně slíbil, ale pak ji zrušil kvůli nemoci člena rodiny.

AKTUALIZOVÁNO

V Newcastlu najelo auto do muslimů, na místě zůstalo šest zraněných

Šlo o další teroristický útok? V Newcastlu najel u sportovního centra Westgate automobil do chodců. Podle nejnovějších informací řidička zranila šest lidí, z toho tři děti. Na místě zrovna probíhaly oslavy konce ramadánu.

Hurá do plavek! Ale do jakých? Hitem jsou jednodílné, radí ostravský stylista

Léto. Rtuť teploměru šplhá výš a výš. Oblékáme se do koupacího oděvu, jehož historie sahá až do antického Řecka. Po jakém typu plavek ale letos mají ženy sáhnout? Co zrovna letí?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies