VYBERTE SI REGION

Hyperaktivita se věkem zmírňuje, ale potíže přetrvávají

Málokterý rodič nevyslovil větu, že jeho potomek je hyperaktivní, neboli že trpí ADHD. Tento výraz je užíván v posledních letech hojně a v mnoha případech ale chybně. Na otázky jak poznáme hyperaktivní dítě, na koho se v případě podezření obrátit a jaký bude postup případné léčby odpovídá Michal Goetz, dětský psychiatr příbramské nemocnice.

18.8.2014 1
SDÍLEJ:

Dětský psychiatr Michal Goetz.Foto: archiv nemocnice

Co znamená zkratka ADHD?
Zkratka je odvozena z anglického názvu Attention Deficit Hyperactivity Disorder, což překládáme jako porucha pozornosti s hyperaktivitou. Název odkazuje ke dvěma z celkových tří oblastí příznaků tou třetí skupinou je impulzivita tedy ukvapené, zbrklé a netrpělivé myšlení a jednání.

Existují příčiny, které nemoc způsobují?
Porucha je podmíněna společným působením více příčin, z nichž nejvýznamnější jsou vlivy genetické. Na dědičnosti ADHD se podílí mnoho genů a jejich efekt se sčítá s vlivy prostředí. Můžeme již s vysokou jistotou říci, že geny mají až 80procentní význam v rozvoji ADHD. Vývoj mozku směrem k ADHD tedy začíná v naprosté většině případů již během těhotenství.

Jak častý je výskyt hyperaktivních dětí a přenáší se tato porucha i do dospělosti?
Podle různých studií se vyskytuje u 3 až 7 procent školních dětí a to celosvětově. Častěji bývají postiženi chlapci než dívky, ale naše odhady výskytu u dívek mohou být podhodnocené. Dívky s ADHD nejsou až tak nápadné, nemají tolik příznaků hyperaktivity a impulzivity, ale nepozorností trpí srovnatelně jako chlapci. Navíc mají tendenci úzkostlivě se snažit potíže kompenzovat. U dítěte u kterého byla diagnóza ADHD správně stanovena a příznaky se vyskytují jeden rok je pravděpodobné, že bude porucha pokračovat několik následujících let a bude mu komplikovat školní léta. Je jedním z mýtů, že většina dětí z ADHD „vyroste", naopak až u 60 procent pacientů některé příznaky přetrvají až do dospělosti. Hyperaktivita se s věkem obvykle zmírňuje, ale obtíže se soustředěním přetrvávají ve značné míře. Přitom právě ty přinášejí spoustu těžkostí, srážejí ambice jinak inteligentních dospělých a výrazně poškozují kvalitu jejich života.

Jaké signály mohou rodiče upozornit na to, že jejich potomek trpí touto poruchou?
ADHD ve školním věku (7 až12 let):
- Snadná vyrušitelnost
- Domácí úkoly jsou nedbale provedené, obsahují chyby z nepozornosti, nejsou dokončeny
- Vykřikuje, odpovídá dříve než je tázáno (často vyrušuje ve třídě)
- Často ruší a obtěžuje ostatní, chová se agresivně (má vztahové obtíže s vrstevníky)
- Při hře má obtíže vydržet až se na něj dostane řada
- Nevydrží v klidu sedět
- Nedokáže nebo nechce udržovat pořádek
(Podle Wilense a Dodsona, 2004)

V případě, že máme podezření, na koho je nutné se obrátit?
Poruchu pozornosti s hyperaktivitou diagnostikuje dětský psychiatr, k tomu doplňkově může přibrat dětského psychologa, či speciálního pedagoga.

Jak probíhá diagnostika?
Diagnostika probíhá na základě informací z několika zdrojů. Musí být jasné důkazy, že příznaky se vyskytují a působí obtíže v několika prostředích. To je důležité proto, aby se vyloučilo, že nežádoucí chování není ve skutečnosti projevem ADHD, ale je způsobeno jen momentálními situačními vlivy. Například dysharmonickým rodinným zázemím, nebo nepříznivou atmosférou ve škole.

Pokud se podezření potvrdí, co následuje? Existuje i léčba této poruchy?
Léčba ADHD není úkolem pro jednoho člověka a skládá se z několika vzájemně se doplňujících přístupů. Můžeme vlastně říci, že každý kdo dítě s ADHD nějak výchovně ovlivňuje, participuje na léčbě. Jejím koordinátorem by měl být dětský psychiatr a účastní se na ní, kromě něj také poučení rodiče, psycholog, učitelé ve škole atd. To ukazuje i na složky, ze kterých by se měla účinná léčba skládat: správný výchovný a pedagogický přístup, farmakoterapie, nácvik některých dovedností pod vedením psychologa a podobně.

Péče o dítě s ADHD je jistě mnohem komplikovanější a vyžaduje velké nasazení a trpělivost. Můžete rodičům něco doporučit, aby lépe zvládli tuto situaci?
Za prvé, aby si uvědomili, že projevy poruchy nejsou žádné naschvály ze strany dítěte. Za druhé, aby se upřímně podívali sami na sebe a rozpomněli se na své dětství, kdy třeba podobné projevy měli také (nebo stále mají) a geneticky tak k současnému chování dítěte přispěli sami. Dále, aby získali o ADHD co nejvíc korektních informací a porozuměli zákonitostem této poruchy. To jim umožní přijít na možnosti jak dítě výchovně ovlivnit. A v neposlední řadě, aby si našli prostor, kdy se budou moct věnovat sami sobě a načerpali síly na další soustředěnou a trpělivou péči o dítě.

Dagmar Čerňanská

Autor: Redakce

18.8.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Mikuláše, anděla a čerta na Slovensku zadržela policie

Bratislava - Tři sourozence převlečené za Mikuláše, anděla a čerta zadržela v západoslovenské Skalici policie. Bratr a jeho dvě sestry v kostýmech měli neobvykle rozdělené role: zatímco Mikuláš koledoval, anděl kradl, informovala slovenská média.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies