VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hyperaktivní dítě? Trénujte mozek!

Mnozí rodiče mají u svého neposlušného či roztěkaného dítěte pocit, že musí být hyperaktivní. Jinak si totiž jeho neustálé výkyvy v chování nedokáží vysvětlit.

9.11.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv

Příčinu hyperaktivity je ale nutné hledat jinde – může za ni nikoliv povaha dítěte, ale jeho biologický stav. Přesněji oslabení na úrovni centrální nervové soustavy.

Hyperaktivní dítě trpí příznaky, které se objevují v různých kombinacích a trvají dlouhodobě alespoň šest měsíců. Základní projevy hyperaktivity se týkají motoriky, emocí i chování, ale také koncentrace, pozornosti, paměti, řeči a vnímání.

Porucha pozornosti

Hyperaktivita v kombinaci s poruchou pozornosti se označuje zkratkou ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Podle odborné praxe se na vzniku ADHD z jedné třetiny podílí dědičnost, určitý podíl případů vzniká z jiných příčin – například problémovým těhotenstvím.

Podle odborníků se ale mnohdy za hyperaktivní považuje dítě zcela zdravé a odpovídající jeho zralosti. „To, že jsou děti neposedné a nevydrží v raném věku někde déle sedět, je zcela normální a nelze to považovat za hyperaktivitu dítěte," říká ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny v Jihlavě Jarmila Prošková.

Nástup do školy

Hyperaktivita se začíná výrazněji projevovat s nástupem dítěte do školy, tedy v době, kdy se od něj začínají očekávat větší výkony. Zvláště u problematických dětí je proto nezbytné věnovat přiměřenou a pečlivou pozornost škole a domácí přípravě.

„Důležité je vyhnout se nahromaděnému učení nebo učení v situaci, kdy je již dítě vyloženě unavené či vystresované. Jednou z podmínek, jak učení co nejlépe zvládat, je také dobrá spolupráce s učitelem," říká Jarmila Prošková, podle které je také nezbytné znát míru soustředění malého dítěte. Ta totiž roste postupně.

„Na počátku školní docházky je takové dítě schopno se soustředit pouze okolo deseti až patnácti minut. S tím také počítají i školní hodiny, jejichž obsah je členěný," doplňuje Jarmila Prošková.

terapie
POSTUP PŘI TERAPII EEG BIOFEEDBACK:
Nejprve se zjišťuje, co si klient přeje na fungování zlepšit – zda koncentraci, pozornost, paměť, uvolnění a podobně.

Poté se provádí zkušební EEG trénink. Na základě jeho výsledků se pak odhaduje, zda je pro klienta terapie vhodná a určí se individuální tréninkový program.

Samotný trénink je vedený vyškoleným odborníkem – lékařem, psychologem či speciálním pedagogem.

Zdroj: www.eeg-feedback.cz

Domácí příprava

Stejně tak je důležité správně odhadnout délku přípravy na školu i doma, aby dítě pracovalo pouze tehdy, když na to opravdu myslí.

Rodiče by neměli zapomínat také na dodržování režimu dítěte s ohledem na jeho možnosti. Podle Jarmily Proškové to ale neznamená, že se budou svým dětem pouze přizpůsobovat.

„Velkou pomocí pro vypěstování pozitivních a dítěti srozumitelných návyků je jasný řád, pravidla chování, zohlednění ostatních lidí i využívání určitých rituálů neboli opakovaného jednání týkajícího se jídla, hygieny, pořádku či domácí přípravy," upřesňuje Jarmila Prošková.

Pokud již projevy chování dítěte přesahují běžnou a přípustnou normu, nebo pokud mají rodiče pocit, že na výchovu dítěte nestačí, je vhodné vyhledat odbornou pomoc.

Bezradní rodiče

„Vzhledem k výkyvům nálad, impulsivitě či zbrklosti mohou mít děti s hyperaktivitou problémy i v sociálních vztazích a sociálním začlenění vůbec. Rodiče jsou potom mnohdy bezradní, neboť s běžnými výchovnými taktikami ani pouhým omezováním dítěte nevystačí, a i když se snaží, nemá jejich působení takový efekt, jak by očekávali," dodává Jarmila Prošková.

Ve chvíli, kdy se mají děti s ADHD, tedy i hyperaktivní děti, soustředit, elektrická aktivita jejich mozku takzvaně spí. „K tomu, aby se jejich mozek aktivoval, musejí začít buď zlobit, nebo se chovat impulsivně," říká primář Centra duševního zdraví v Jeseníku Miroslav Novotný.

Co pomáhá

Posílit aktivaci nervové soustavy lze pomocí specifické metody EEG biofeedback neboli biologické zpětné vazby. „Jde o trénink na vyladění mozkové aktivity do normálního bdělého stavu," vysvětluje Miroslav Novotný.

Během terapie zachycuje EEG snímač mozkové vlny a předává je počítači. Průběh mozkových vln je na obrazovce převeden do podoby počítačové hry, kterou dítě hraje pouze silou své vůle, bez pomocí myši či klávesnice.

Ve hře

Pokud aktivita jeho mozku narůstá v žádoucím pásmu, je dítě odměňováno zvukově a úspěšnými výsledky.

Pokud se aktivita mozku dostane do nežádoucího pásma, úspěch ve hře mizí. Předností tohoto tréninku je, že se při něm mozek dítěte nemůže přetížit, na rozdíl od běžného procesu učení. Když dítě dosáhne vrcholu tréninku, může takzvaně vypnout, ale získané informace jsou uloženy do paměti.

Třikrát týdně

Pro zlepšení stavu dítěte je podle Miroslava Novotného potřeba trénovat minimálně čtyřicet až osmdesát hodin. Při optimální frekvenci tréninku třikrát týdně by tedy dítě mělo docházet k terapeutovi zhruba po dobu jednoho roku.

„Čím abnormálnější má dítě vstupní EEG, tím více hodin tréninku bude potřebovat," vysvětluje primář Novotný s tím, že biofeedback je dostupná, ovšem placená terapie, o kterou mají zájem zvláště rodiče, kteří nechtějí, aby se jejich hyperaktivní děti léčily pomocí psychofarmak.

„A to jak psychostimulancií, tak i nestimulujících léků, kterým je atomoxetin," doplňuje lékař.

Trvalý efekt

Efekt terapie pomocí metody EEG biofeedback je navíc trvalý a děti, které ji dokončí, vykazují zlepšení.

„Výsledky lze zhodnotit v rámci počítačových testů na měření pozornosti a standardizovaných dotazníků, tak i při spolupráci dětí s pedagogy a rodiči," upřesňuje Miroslav Novotný.

Odborníci však apelují na to, že pokud má být terapie EEG biofeedback maximálně účinná, v některých případech je nutné ji doplnit o další terapeutické aktivity, například o dechová cvičení či autogenní trénink.

projevy podle věku
BATOLATA A PŘEDŠKOLÁCI
Stále pobíhají sem a tam, jakmile se jde ven, nestačí si ani obléknout bundu a už jsou za dveřmi, skáčou po pohovkách a křeslech, pobíhají po bytě. Sedavé aktivity, do kterých jsou zapojovány od předškolního věku, například naslouchání čtenému příběhu, pro ně představují nepřekonatelnou námahu a nudu.

DĚTI ŠKOLNÍHO VĚKU
Těžko dokážou v klidu sedět, padají ze židle. Stále si s něčím pohrávají, do něčeho bouchají, houpají se na židli, kopají nohama. Během jídla často vstávají ze stolu, nevydrží sedět ani u televize, ani nad domácími úkoly. Mají potřebu hodně mluvit a dělají rámus.

ADOLESCENTI A DOSPĚLÍ
U nich se hyperaktivita projevuje jako vnitřní pocity neklidu (i bez pohybového doprovodu) až po problémy se setrváním u klidných sedavých činností.

LENKA VAŠKOVÁ

Autor: Redakce

9.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stojící tramvaje. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
7

Prahu postihly rozsáhlé výpadky elektřiny, nejezdily tramvaje

Oto Košta sleduje výsledky hlasování o jeho odvolání z funkce hejtmana
SLEDUJEME ON-LINE
31

Hejtman Olomouckého kraje Košta odvolán, vládnout by měl Okleštěk

DOTYK.CZ

Jako po válce. Podívejte se na kdysi výstavní čtvrť v Ostravě

Třeba to opravit a ne opustit! Těžko říci, zda sprejeři říkající si Deroj a Breck mysleli tyto slova vážně či ironicky. Nastříkali je každopádně mezi ruiny, které kdysi bývaly výstavními činžáky pro železničáře.

Sazka může na internetu provozovat Sportku nebo Eurojackpot

Sázková společnost Sazka může na internetu provozovat loterie jako například Sportku, Eurojackpot, Euromiliony nebo Kasičku. Dnes to sdělil mluvčí společnosti Václav Friedmann. Informaci potvrdilo i ministerstvo financí (MF), které Sazce licenci udělilo. Spuštění her online plánuje Sazka v nejbližší možné době.

Vraždu novorozence potrestal soud 15 lety vězení

Za vraždu novorozence potrestal dnes ústecký krajský soud ženu ze Štětí na Litoměřicku patnácti lety vězení. Matka dvou dětí těhotenství tajila, dítě porodila doma a životaschopného chlapce uložila do igelitové tašky, uvedla obžaloba. Tělíčko našel o měsíc později na poli traktorista.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies