VYBERTE SI REGION

I když lidé vědí o rizicích slunce, téměř půlka se loni spálila

I když většina Češek a Čechů ví, že na slunci je nutno se chránit, téměř polovina se loni spálila, 17 procent opakovaně. Ukázal to předprázdninový průzkum agentury Datank, v němž odpovědělo 1000 lidí nad 15 let. Ochranné krémy používají na dovolené, u moře, při delších výletech a práci venku. Jen výjimečně při cestě do práce nebo venčení psa. Na ochranu před sluncem zapomíná také většina cyklistů a dalších rekreačních sportovců.

24.7.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Shutterstock

„Naši lidé jsou informovaní o tom, že se mají chránit při pobytu na slunci, při opalování, procházkách nebo práci na zahradě, ale zapomínají při sportu se namazat, anebo ošetřit partie, které mají slunci vystavené," řekla k výsledkům průzkumu primářka kožního oddělení Fakultní nemocnice Motol Alena Machovcová.

V ordinaci se setkává s tím, že lidé se spálí ve výstřihu nebo prostřihu na zádech. Pacientům připomíná, že i když oděv chrání, odkryté části si musejí důkladně promazat. Když sportují, musejí se průběžně „přimazávat", protože jak se potí, přípravek se rozpouští.

Podle průzkumu se záměrně opaluje více než třetina Češek a Čechů, 47 procent se slunci nevyhýbá, ani se mu záměrně nevystavuje. Ochranné krémy používá 60 procent lidí, dalších 27 procent považuje pobyt ve stínu za dostatečnou ochranu, 14 procent se před sluncem nechrání vůbec.

Přípravky po opalování užívá pravidelně 18 procent lidí, vůbec 22 procent. Nejčastěji Češi volí přípravky s ochranným faktorem 16 až 29, faktory 50 plus využívá 13 procent lidí. Téměř pětina se domnívá, že opálit se mohou jen na přímém slunci, 35 procent soudí, že při použití krému s vysokým ochranným faktorem se neopálí.

Slunce opaluje i pod mrakem

Primářka k tomu uvedla, že slunce opaluje i pod mrakem a ochrana u každého krému má své meze. Volba ochranného faktoru závisí na fototypu člověka – čím světlejší typ, tím vyšší faktor.

„Při sportování v našich podmínkách je faktor kolem 25 až 30 dostačující, ale musí se namazat v dostatečné míře," zdůraznila. Podle odborných doporučení by měly být dva miligramy přípravku na centimetr čtverečný kůže, tedy stomililitrové balení by mělo stačit na dvakrát, maximálně třikrát na namazání na celé tělo.

Průzkum rovněž potvrdil, že většina lidí ví, že spálení v dětství zvyšuje riziko rakoviny kůže v dospělosti. Neví to jen 19 procent. Podle primářky hlídají zdraví kůže více ženy – víc jich přijde do ordinace, přivedou děti a objednají manžela, který by sám nepřišel.

Autor: ČTK

24.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies