VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak se zbavit jarní únavy

Není to sice nic vážného, presto dokáže nedostatek energie a elánu pořádně potrápit. Dlouhé chladné roční období negativně působí na organismus a každý rok trápí tento problém až tři čtvrtiny populace.

1.3.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock.com

Pokud si myslíte, že jarní únava je pouze fenomén moderní doby, velice se mýlíte. Již naši předkové jarní únavu pociťovali a také se s ní snažili bojovat. Už oni totiž věděli, že po zimě, kdy jedli vydatnější a tučnější jídla, která navíc obsahovala jen velmi málo ovoce a zeleniny, je nutné tělo vyčistit a doplnit vše potřebné. Dokladem toho jsou dnes už tradiční půsty, jako je masopust či ramadán.

Zdroj minerálů a vitaminů

V dnešní době již není tak složité dát si i přes zimu čerstvou zeleninu či ovoce, které jsou nedocenitelným zdrojem vitaminů a minerálů, problém ale je, že obsah těchto důležitých látek se v nich neustále snižuje, a tak tento příjem tělu již nestačí. Je tedy vhodné je doplňovat  z jiných zdrojů.

Skvělým zdrojem minerálů jsou kvalitní minerální vody, v nichž jsou tyto blahodárné látky rozpuštěny v podobě iontů, a tak se do těla nejlépe vstřebávají. Jedním z nejdůležitějších minerálů v těle je hořčík. Působí totiž nejen proti únavě a stresu, ale potřebujeme ho také ke správnému fungování centrální nervové soustavy  i látkové výměny. Podobné vlastnosti má vápník, který je důležitý i pro kosti. Sodík

A draslík pomáhají udržovat stálé prostředí v organismu a zapojují se do nervových a nervově-svalových přenosů, do činnosti srdce a hospodaření s vodou. I ostatní minerály, jako jsou fluor, chlor, fosfor, jód a železo, jsou životně důležité.

Tučnější a vydatnější zimní strava zatěžuje organismus a znesnadňuje vstřebávání důležitých živin. Na konci zimy je tedy potřeba jídelníček upravit, vybírat si lehcí jídla s větším podílem ovoce a zeleniny a ulevit tak přetíženému organismu.

Úspěšná detoxikace

Pro úspěšnou detoxikaci je velmi důležitý i pitný režim. Právě s vodou se totiž z těla vyplavují všechny škodliviny. Je nutné si dávat pozor nejen na to, kolik toho vypijete, ale i na to, co pijete. Ideální množství vody je sice individuální, ale průměrně se uvádí, že by to mělo být 2,5 až tři litry přírodní pramenité vody denně, doplněné o minerálku. Čistá voda totiž zbytečně nezatěžuje organismus,  a proto  je  tím  nejvhodnějším nápojem pro každý den.

Pokud si ale pitný režim chcete trochu zpestřit, můžete  do něj  zařadit  také  slabý  zelený  či ovocný čaj a čas od času také čerstvé ovocné a zeleninové šťávy zředěné vodou v poměru alespoň 1 : 1.

Desatero pro správný pitný režim
1.  Základem pitného režimu je čistá pramenitá voda a nízce nebo středně mineralizované minerální vody.
2.  Každý den je vhodné začít sklenkou minerálky (zhruba 0,3 l).
3.  Tekutiny je třeba doplňovat průběžně, nečekat až na pocit žízně, který je průvodním příznakem dehydratace. Pít se má pravidelně a po malém množství.
4.  Prvním signálem, že tělo trpí nedostatkem tekutin, je pocit sucha v ústech, tmavá moč, ale také neklid a ztížená schopnost soustředění.
5.  Bilance tekutin by měla být vyrovnaná, podle výdeje vždy regulujeme příjem.
6.  Denně bychom měli vypít dva až tři litry tekutin, při zvýšené zátěži (v horku) až pět litru.
7.  Tekutina by měla mít přibližně pokojovou teplotu. Studenější nápoje zbytečně zatěžují organismus.
8.  Každý gram soli nebo cukru v potravě navíc má za následek zadržování vody v organismu. Z tohoto důvodu je vhodné omezit příliš sladké a slané potraviny či nápoje.
9.  Konzumace velkého množství černého čaje a kávy podporuje odvodňování.
10.  K dehydrataci přispívají také alkoholické nápoje s obsahem deset a více procent alkoholu.

Autor: Redakce

1.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hrůza,  kterou po sobě zanechal zatím neznámý pytlák v Trojanovicích.
7

Otřesný případ! Pytlák vyhodil vnitřnosti srny, ta ale byla březí

Ilustrační foto
29

EET, vysoké nájmy a další problémy: Hospody bez personálu a hostů zavírají

Dominik Feri: Lajknutí neznamená hlas v urně. A to je výzva i pro mě

/ROZHOVOR/ Sešli jsme se v restauraci, která podle Dominika Feriho (TOP 09) změnila prostředí v Praze. Ráno tu lidé snídají, odpoledne studenti píší seminární práce a v létě se tady sedí na okenních parapetech a pije pivo. Přesně to vystihuje atmosféru, kterou má nejmladší radní nejen v Teplicích, ale v celé české historii, rád – uvolněnou, plnou života, diskusí a plánů. Ty má Dominik Feri velké. 

Zlatý Ámos Lukáš Lis: Nechtěl jsem být učitelem, ale neměnil bych

/VIDEO/ Nový držitel titulu Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele Lukáš Lis ze základní školy Soběslav původně nechtěl být učitelem, ale svou práci by už neměnil. Učitel by podle něj neměl být jen oblíbený, ale také dobrý. Svůj úspěch přičítá kombinaci přísnosti a přátelského přístupu k dětem.

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Experti: připlácení na péči vylepší zdraví i rozpočet státu

Čeští pacienti jsou rekordmany ve zdravotní turistice. Ke svému lékaři zajdou i dvanáctkrát za rok. Přitom Skandinávcům to stačí jen třikrát a rakouským sousedům sedmkrát. Česko to stojí zbytečných dvacet miliard korun navíc.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies