VYBERTE SI REGION

Jaký druh opičky máte, když se napijete?

Rachel Winogradová z Missourské univerzity si jako obor svého výzkumu vybrala zkoumání způsobu, jakým alkohol může pozměnit osobnost člověka. A přišla s rozdělením na čtyři typy, které označila podle kultovních kulturních postav a osobností – Ernest Hemingway, Mary Poppinsová, Zamilovaný profesor a Pan Hyde, napsal server BBC.

14.12.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: shutterstock.com

„Ernest Hemingway" si – stejně jako spisovatel, podle kterého dostal jméno – obvykle uchová svůj intelekt a racionální myšlení, a během konzumace alkoholu se většinou promění jen minimálně.

„Mary Poppinsová" – pojmenovaná podle chůvy ze stejnojmenné knihy, filmu i muzikálu – je příjemně rozjařeným pijákem, který si celou noc udrží svou zodpovědnost.

„Zamilovaný profesor", jehož inspirací se stal stejnojmenný film s Eddiem Murphym, začíná večer jako introvert, ale alkohol mu dodává čím dál tím víc kuráže, takže se jeho chování mění na přátelštější, společenštější – a možná i trochu riskantnější.

„Pan Hyde", který dostal jméno podle románu Doktor Jekyll a pan Hyde, se s postupujícím večerem mění na svoje horší alter-ego. Čím víc toho vypije, tím méně je příjemný a rozumný, a naopak stoupá jeho nezodpovědnost a probouzejí se „temnější stránky".

Je zajímavé, že podle průzkumu většina lidí spadá do kategorie Ernest Hemingway, zatímco lidí jako je Mary Poppinsová je jen 15 procent. Winogradová doufá, že tím, že zvolila označení odkazující na populární kulturu, přitáhne pozornost širšího okruhu lidí.

„Nejsme tak naivní, abychom si mysleli, že jsme ve čtyřech kategoriích postihli všechny nuance," uvedla Winogradová. „Naše kategorie jsou ale něčím, co se dá snadno pochopit a v čem by se lidé mohli poznat a přenést to na sebe či svou rodinu."

‚Dobří opilci' a ‚špatní opilci'

Existující experimenty se podle Winogradové zaměřují spíše na to, jak alkohol ovlivňuje jasně měřitelné druhy rozhodování – například reakční čas za volantem nebo sebeovládání. Ale na poněkud zmatečnější pole změn osobnosti člověka se příliš nepouštějí.

„Všichni mluvíme o tom, jak jsou lidé jiní, když začnou pít, o tom, že existují ‚dobří opilci' a ‚špatní opilci', ale ve vědecké literatuře ohledně tohoto tématu zeje prázdnota," dodala.

A to přesto, že zájem o schopnosti alkoholu přeměnit člověka na někoho s docela jinou osobností, existuje přibližně stejně dlouho, jako existuje i samotný alkohol.

Například jeden alžbětinský satirik rozdělil opilce do osmi kategorií podle zvířat. Zařadil mezi ně například „opičáka", který „hulákaje skáče a zpívaje tančí až do aleluja"; „svini", což je piják „alkoholem zmožený, ztěžklý a ospalý" či „kozla", který „ničehož jiného než chlípnosti v hlavě nemá".

Autor: ČTK

14.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies