VYBERTE SI REGION

Je vám zima? Zahřejte se jídlem

Praha - Možná i vy patříte k lidem, kteří podzim a zimu příliš nemilují a raději by volili dvě léta. Jenže žijeme v oblasti, kde se střídají čtyři roční doby, a tak nemáme na výběr a se studeným, sychravým a mrazivým počasím se prostě musíme nějak smířit a vypořádat. Nebudeme se teď zabývat tím, kolik vrstev oblečení nás nejlépe zahřeje. Zaměříme se na to, jak se zahřát zevnitř.

13.11.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Archiv

Od přírody máme nastaveno, jak se v tom kterém období ideálně stravovat. Poznáme to podle toho, že zatímco v létě nemáme většinou chuť na nějaká těžká, hutná jídla, ale s radostí si připravíme čerstvý zeleninový salát, na podzim a v zimě jaksi spontánně inklinujeme k jídlům sytějším a hlavně vařeným. Proto, že se nám nedostává tepla a potřebujeme ho nějak doplnit.

Poslouchejme instinkty

Ty nám většinou dobře radí. Někdy je ale neslyšíme nebo je přímo vědomě potlačíme. Často se to týká žen, které si hlídají štíhlou linii a ani v zimě se např. čerstvé zeleniny a dalších „letních" potravin nechtějí vzdát. Pak si neustále stěžují na zimu. Stejné chybě propadají i ti, kteří se rozhodnou přes zimu razantněji zhubnout, aby na jaře mohli oblékat oděvy o jednu, dvě velikosti menší. Snaha zbavit se přebytečných kil je chvályhodná, nesmíme ale tělu v hubnoucí činnosti bránit konzumací nevhodné stravy. Jestliže mu totiž budeme dávat jídla obecně známá jako prospěšná při hubnutí, ale taková, která mají tzv. chladící energii, tělo hubnout nebude.

Naopak, organismu bude neustále zima, nedokáže správně spalovat, má zpomalený metabolismus a každou přijatou kalorii si raději uschová do tukových zásob. Když mu ale dopřejeme pokrmy, které zvyšují horkost v těle, snížíme tím automaticky chutě na sacharidy, dostaneme potřebnou energii, můžeme se věnovat pohybu a hubnutí půjde víceméně za jasně stanovených pravidel téměř samo.

Když je tělu zima

Signálů, které vypovídají o tom, že je organismus v nepohodě, dostáváme dost. Jen si je třeba nespojíme se správnou příčinou. Přitom často opravdu stačí zamyslet se nad svým jídelníčkem. Hlavně, když pociťujeme skutečně silnou citlivost vůči chladu, trápí nás neustále studené ruce i nohy. Když psychika reptá na studené počasí, bráníme se studeným nápojům. Jsme celí zpomalení, láká nás nečinnost, nálada je pochmurná až pesimistická, jsme bledí, ženy trpí křečemi při menstruaci a postrádají sexuální touhu. Pokud tyto příznaky pozorujeme, je pravý čas na změnu.

Co jíst

Ani velcí milovníci zeleniny se své oblíbené potravy nemusejí vzdávat, jen jí dají jinou podobu. Proč si neuvařit zeleninovou polévku? Proč si neudělat zeleninu dušenou, grilovanou, restovanou, zapékanou třeba se sýrem nebo vajíčkem? Hlavní motto pro zimní stravování prostě zní: „Vařit, vařit, vařit." Velmi vhodné jsou veškeré horké (i luštěninové) polévky a silné vývary. Maso může být v zimě i tučnější, takže nejen kuřecí, ale klidně i husí nebo kachní, jehněčí, skopové. Zahřívací schopnost mají také ryby, hlavně losos a úhoř. Vítané jsou pokrmy z vnitřností.

K snídani si můžeme dát celozrnný chleba, nebo ovesnou kaši. Jako příloha k masu se hodí rýže, jáhly nebo pohanka. Ovoce je lepší sušené, pochutnat si můžeme na různých druzích semínek, třeba slunečnicových, doma by nám neměly chybět vlašské ořechy. Občas si můžeme smlsnout na kvalitní čokoládě, protože i kakao a produkty z něj jsou zahřívací. Totéž platí pro máslo a ostatní tuky. Ze sýrů vybíráme plísňové, ovčí a kozí. U koření se držíme logiky, tzn., že čím je palčivější, tím více hřeje. V zimě nám tedy dobře poslouží chilli, pepř, skořice, hřebíček, kmín, badyán, bazalka, zázvor. Napít se můžeme zázvorového čaje, také černého, nemusíme se bránit skleničce červeného vína.

Co omezit

S velkou opatrností je třeba v zimě zacházet s mlékem a mléčnými výrobky. Ne, že bychom je vynechali zcela, ale konzumaci omezíme. Stejně jako nebudeme přehánět konzumaci tropického a subtropického ovoce (roste v teplých krajích, kde má za úkol ochlazovat). Co možná nejvíce se vyvarujeme produktů z bílé mouky a rafinovanému cukru (sladit můžeme troškou medu, ten je neutrální). V zimě se nedoporučuje pít zelený čaj ani minerálky, také bílé víno. Syrovou zeleninu raději vynecháváme. Neprospějí nám ani zeleninové šťávy, džusy, klíčky, brambory.

Renata Malá

Autor: Redakce

13.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Bída přišla na pálenice. Ovoce na jaře pomrzlo

Tradice je znát. Zatímco na Uherskohradišťsku je 38 palíren, v Praze není ani jedna.

Pamlsková vyhláška? Nesmysl, shodují se ředitelé škol na Mělnicku

Mělnicko - Takzvaná pamlsková vyhláška, která od 1. ledna 2017 zakazuje v základních školách prodávat výrobky s příliš vysokým obsahem soli, cukrů a tuků, možná zruší mnohé školní bufety a kiosky. Ředitelé škol na Mělnicku se shodují na tom, že vyhláška je příliš přísná, a pro provozovatele bufetů tak nebude finančně zajímavé dále je ve školách provozovat.

Hra s ohněm skončila. Rakousko to zvládlo

Berlín – Němečtí komentátoři vesměs pozitivně hodnotí výsledek rakouských voleb, kdy v nedělních volbách vyhrál kandidát Zelených Alexander Van der Bellen nad Norbertem Hoferem ze Svobodné strany Rakouska (FPÖ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies