VYBERTE SI REGION

Kvalitní potraviny rozpoznáte podle značky na obalu

Klasa se už na našem trhu zabydlela. Teď ji chce trumfnout značka Český výrobek. Dobrým navigátorem nákupu by bylo logo Čerstvá potravina. Už se připravuje.

16.6.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

České potraviny spotřebitelé chtějí a v ochodech je hledají stále častěji. Potvrdil to i průzkum agentury GfK z letošního ledna.

Není překvapením, že přes osmdesát procent dotázaných sází výhradně na české pivo. Potěšitelnou novinkou ale je, že totožné procento zákazníků touží i po českém mase. A více jak tři čtvrtiny oslovených má zájem i o mléčné výrobky z tuzemské produkce. Jen o něco méně lidí by se rádo pravidelně zakusovalo do ovoce a zeleniny, které vyrostly v našich sadech a na českých či moravských polích.

Jak ale nakupující poznají, že do regálu sahají skutečně po tuzemské produkci? Volbu by jim měly usnadnit značky garantující Česko jako skutečnou zemi původu výrobku.

Povědomí veřejnosti

Výrobci, kteří jsou přesvědčeni, že jejich potravinářský produkt je kvalitní, se mohou ucházet o právo ozdobit jeho obal značkou Klasa. Ministerstvo zemědělství ČR ji uděluje od roku 2003, takže se již stihla dobře zapsat do podvědomí veřejnosti. Logem značky Klasa se nyní pyšní přes třináct set produktů přibližně od dvou stovek výrobců.

Je to dost, anebo málo? A proč označení Klasa nestačí Potravinářské komoře ČR, která právě přichází se zbrusu novou značkou Český výrobek?

„Pro naše potravinářské výrobky jsou významnými značkami Klasa a Regionální potravina. Klasa ovšem nemůže prioritně propagovat domácí výrobky, a to z toho důvodu, že by to šlo proti principům Evropské unie. Značka Regionální potravina je pak spíše zaměřena na malé lokální výrobce a na místní speciality. Nová značka Český výrobek chce dát spotřebitelům jasně najevo, že produkty, označené jejím logem jsou vyráběny a zpracovávány výhradně na území České republiky a obsahují stěžejní podíl domácích surovin,“ vysvětluje Dana Večeřová, vedoucí oddělení komunikace Potravinářské komory České republiky.

Co zaručí čerstvost?

Pro názornost – tak třeba maso, které ponese logo „Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou ČR“, musí pocházet z jatečních zvířat chovaných na území České republiky. Totéž se bude pochopitelně týkat i kuřat. A například drůbeží polotovary, které budou o logo Český výrobek usilovat, musí obsahovat minimálně sedmdesát procent drůbežího masa. U mléčných výrobků pak musí být garantováno dokonce použití devadesáti procent suroviny tuzemského původu.

Pro zákazníky by bylo ideální, pokud by nyní producenti, kteří už získali značku Klasa, požádali i o logo Český výrobek. Spotřebitelům by tak dali signál, že jejich výrobky jsou skutečně prvotřídní.

Je sympatické, že Potravinářská komora ČR zavedením nové značky podává pomocnou ruku nejen zákazníkům, ale i domácím zemědělcům a pěstitelům. A pro nakupující chystá ještě jednu značku.

Má se jmenovat Čerstvá potravina. Držte jí palce, v žádném případě nebude nadbytečná. Mimo jiné vám například zaručí, že ryby, jež jsou nabízeny jako čerstvé, nebyly vylovené kdoví kdy, pak rychle zmrazené a teď zase rozmrazené…

„Návrh na úpravu vyhlášky stanovující kritéria značky Čerstvá potravina jsme připravili. Nebylo to jednoduché, metody, jakým způsobem se bude čerstvost stanovovat laboratorně, byly konzultovány s odborníky. Materiál jsme předali Ministerstvu zemědělství České republiky, další kroky jsou již na něm,“ konstatuje Dana Večeřová, mluvčí Potravinářské komory.

Která je pravá?

Že by vám nebylo proti mysli ochutnat kozí brynzu a pršut z kotlety, zakousnout k tomu plátek vícezrnného chleba a jako moučník si dát Štramberské uši či soubor frgálů?

Tak to si budete muset udělat výlet rovnou přes čtyři kraje České republiky, v nichž (mezi jinými) byly tyto produkty ověnčeny logem Regionální potravina. Také tuto značku uděluje ministerstvo zemědělství. Letos již podruhé – a stejně jako loni, pokud byste měli zájem o degustaci na jediném místě – vítězné regionální pochutiny ze všech koutů Moravy i Česka se představí v jednom z pavilónů na výstavě Země živitelka v Českých Budějovicích.

Jenže zruční producenti lokálních pochoutek, kterých rozhodně nejsou zástupy, už druhým rokem nevědí, do které soutěže o nejlepší regionální potravinu se přihlásit dřív. Tuzemský rezort zemědělství totiž s chvályhodnou snahou podpořit a propagovat krajové speciality přišel až v okamžiku, když už v Jihočeském kraji zapustila kořeny soutěž „Chutná hezky. Jihočesky“.

V severozápadních Čechách se pro změnu již delší dobu soutěží o „Regionální výrobek kraje Přemysla Oráče“, na Moravě pak třeba o „Perlu Zlínska“.

„Měli jsme snahu soutěže spojit, k jednání jsme letos na jaře pozvali do Prahy na ministerstvo všechny zástupce regionů, a to jak z agrárních komor, tak i z hejtmanství. Bohužel se nám společný průnik prozatím nalézt nepodařilo. Soutěže v krajích jsou totiž velmi různorodé – svým charakterem, podmínkami pro soutěžící i propracovaností organizace. V některých krajích mají velkou tradici, v jiných neprobíhají vůbec. Soutěž o značku Regionální potravina, kterou vyhlašuje rezort zemědělství, naopak pokrývá celou republiku kromě Prahy,“ konstatuje Jiří Lípa, vedoucí oddělení komunikace s veřejností Ministerstva zemědělství ČR.

Luštíte etikety?

Zařadili jste se již mezi ty, kdož – spěchu navzdory – v obchodech pečlivě pročítají údaje, které musejí být na obalech potravin povinně uvedeny, a hledáte, zda výrobky neobsahují nezdravý živočišný tuk, příliš mnoho přidaného cukru či soli anebo škodlivý glutamát? Pak držte palce obecně prospěšné společnosti, která se na tuzemský trh pokouší prosadit značku, jež by vám toto chvályhodné snažení výrazně ulehčila.

Tato značka se již ujala v padesáti zemích světa a v Česku její logo poznáte podle nápisu „Vím, co jím“. Jejímu rozšíření fandí i Iva Málková, zakladatelka Sdružení STOB čili Stop obezitě.

„Potraviny, jimž bude toto logo propůjčeno vždy na jeden kalendářní rok, se musí snažit eliminovat obsah látek, které organizmu škodí a jejichž konzumace proto přispívá k civilizačním chorobám. Logo „Vím, co jím“ zdobí potraviny vhodné pro život, ne přímo pro hubnutí, i když i jejich nutriční hodnota je vyváženější,“ vysvětluje Iva Málková.

Ve světě je takovýchto potravinářských produktů na trhu již přes tři tisíce. Kolik jich bude v České republice?

Záleží pochopitelně na producentech, zda budou o loga garantující kvalitu, čerstvost i pravý český původ usilovat.

Veřejnost ovšem jak jim, tak i prodejcům začíná vysílat hmatatelné signály – nejedna hospodyně vrátí v obchodě do mrazáku králíka, když si přečte, že k ní docestoval až z Asie. A když doma při krájení brambor či cibule z dovozu musí polovinu vyhodit do koše, příště už se takovému zboží v obchodě vyhne.

Ono nakonec vyjde levněji dát si menší porci kvalitní krmě než kopec té méně hodnotné. O dopadu na zdraví nemluvě.

loga, která byste měli hledat:

KLASA

Více informací o národní značce potravin naleznete na www.eklasa.cz.

Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou ČR

Zbrusu nová značka se představuje na webu www.foodnet.cz.

Regionální potravina

Další podrobnosti jsou k dispozici na http://eagri.cz/…ni_potraviny.

Chutná hezky. Jihočesky

O krajských soutěžích regionálních potravin se dozvíte na

www.chutnahezkyjihocesky.cz nebo www.perla-zlinska.cz.

Vím, co jím

Mezinárodnímu programu, inspirovanému Světovou zdravotnickou federací, jsou věnovány stránky www.vimcojim.cz.

LOGA PRODUKTŮ TUZEMSKÝCH TURISTICKÝCH OBLASTÍ

Zajímavé lokální potraviny objevíte i mezi regionálními produkty našich hlavních turistických oblastí. Ocenění jim uděluje Asociace regionálních značek. S ní a především se všemi regionálními produkty se lze seznámit na www.regionalni-znacky.cz.

JITKA STUCHLÍKOVÁ

16.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

K soudu s Čechem v Súdánu přišli i zástupci ambasády EU

Chartúm/Praha - Dnešní soudní stání v Chartúmu s českým misionářem Petrem Jaškem přišli sledovat i zástupci ambasády Evropské unie. Sdělila to česká velvyslankyně v Káhiře Veronika Kuchyňová Šmigolová, jejíž úřad má působnost také pro Súdán. Jašek čelí v africké zemi obvinění z protistátní činnosti a v minulosti se jej zastal Evropský parlament.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies