Levná léčba zánětů? Čeští vědci jsou jí na stopě

Artritida, chronický zánět střev, různé druhy alergií či Alzheimerova nemoc. Na to vše by mohla pomoci původem přírodní látka, kterou vyvíjejí čeští vědci. Právě nyní se připravují na první klinické studie. Pokud vše půjde hladce, mohla by být během deseti let na trhu levná tabletka, která by léčila záněty i autoimunitní onemocnění. Pomoci by mohla i po transplantacích a možná dokáže potlačit i nádorové bujení.

29.8.2014

Ilustrační fotoFoto: čtk

Léčivé látky pocházejí
z půdních bakterií zvaných aktinomyceta, které byly poprvé objeveny v 70. letech minulého století jako antibiotika. Jenže se ukázalo, že jejich schopnost likvidovat bakterie není nijak slavná, a tak se použití neuchytilo. Nedávno však vědci zjistili, že látka zvaná manumycin má jiné důležité účinky. Jejich zkoumání trvá od roku 2006 a v současnosti ho sponzoruje ministerstvo zdravotnictví
a školství.

Spolupráce tří ústavů

Na výzkumu se podílejí hned tři vědecká centra – Biologické centrum AV ČR v Českých Budějovicích, Mikrobiologický ústav AV ČR a pražský IKEM. Kdo má co na starosti? Biologové z Budějovic získali
z půdy daný typ bakterie, popsali jej a připravili pro další výzkum.
„Bakterie jsme izolovali
z výsypek bývalých hnědouhelných dolů na Sokolovsku," přibližuje Václav Krištůfek
z českobudějovického ústavu. Materiál tam biologové uchovávají v rozsáhlé sbírce, která čítá 1400 kmenů půdních bakterií z celého světa.

Vědci z Mikrobiologického ústavu pak zkoumají nejperspektivnější kmeny bakterií
s ohledem na produkci látek
s protizánětlivými účinky. To znamená, že v bakteriích hledají vhodné látky a také provádějí cílené mutace a pozměňují molekuly tak, aby vytvořili látky nové. „Cílem je shromáždit nové produkční kmeny, případně je i geneticky modifikovat, a vybrat takové, jejichž produkty mají protizánětlivé účinky," říká Kateřina Petříčková z Mikrobiologického ústavu AV ČR.

V imunologické laboratoři IKEM se vybrané látky testují na lidských buňkách, prověřuje se jejich protizánětlivá aktivita a případná toxicita.
V další fázi výzkumu se plánují testy na myších.

„V populaci je vysoké procento lidí, kteří trpí onemocněními založenými na chronickém zánětu. Léčiva, která se používají, jsou buď levná
a nespecifická, tedy působí na široké spektrum zánětů, ale mají řadu vedlejších účinků, např. ibuprofen, anebo se používají moderní preparáty na principu specifických protilátek, které se ale musí aplikovat injekčně a jsou velmi drahé. Proto je poptávka po levné látce, která půjde schovat do tablety, přitom bude specificky zasahovat do molekulárních mechanismů zánětu. Nic takového zatím v podstatě neexistuje," vysvětluje Kateřina Petříčková. Nízkou cenu zkoumaného vyvíjeného přípravku přitom zaručuje to, že jde o látku pocházející z živých mikroorganismů, takže ji lze snadno vyrábět.

Autor: Redakce

29.8.2014 VSTUP DO DISKUSE

Zdeňka Procházková.

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Účet koaličních náletů na Islámský stát: za tři roky zemřelo už 352 civilistů

Hokejisté padli s Ruskem po nájezdech. Přesto budějovický turnaj ovládli

Ve svém závěrečném vystoupení na Carlson Hockey Games prohráli hokejisté České republiky bez svých největších hvězd s Ruskem 3:4 po samostatných nájezdech, i tak potvrdili prvenství v turnaji.

Finanční zpráva prověřuje v Agrofertu nezdaněné Babišovy dluhopisy

Specializovaný finanční úřad si vyžádal od společnosti Agrofert podklady k veškerým dluhopisům, které firma vydala, řekl mluvčí podniku Karel Hanzelka. Prověřuje tak i dluhopisy, které od firmy koupil ministr financí Andrej Babiš (ANO).

Ukrajina zahájila stavbu obří hráze. Na Krym dál nepoteče voda

Úřady Chersonské oblasti na Ukrajině zahájily stavbu velké hráze, která by měla uzavřít přítok vody z Donu dál do Severokrymského kanálu a dál na Krym, který byl po volbách v roce 2014 připojen k Rusku. Kvůli okupaci této oblasti byly proti Rusku zavedeny ekonomické sankce.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Herbicidní látka glyfosát, která se používá například na hubení plevele, není rakovinotvorná a zemědělci ji mohou dál používat. Definitivně to potvrdila Evropská agentura pro chemické látky.