VYBERTE SI REGION

Lháře prozradí tvář! Stačí se soustředit

Doktor Cal Lightman spolu se svými kolegy z agentury Lightman Group dokáže z výrazu vaší tváře odhalit, zda lžete. Najímá si ho FBI i CIA, aby jim pomáhal dopadnout zločince. Pomocí různých psychologických fint a moderní techniky odhalí i ty nejotrlejší lháře.

15.9.2010 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: shutterstock.com

„Mikrovýraz strachu se může objevit, protože se lhář bojí, že bude odhalen. Ale i nevinná osoba může mít strach - že jí nikdo neuvěří, i když mluví pravdu."

Doktor Lightman je vymyšlená postava z amerického seriálu Anatomie lži (Lie to me) televizní stanice Fox. Ale ne tak úplně! Předobrazem se mu stal Paul Ekman.

Znamý psycholog, který se přes padesát let zabývá výzkumem emocí a lhaní, je odborným konzultantem seriálu. „Způsob, jakým Lightman odhaluje lži, je z větší části založen na mých výzkumech,“ píše Ekman na svém blogu, který vydává každý týden, aby vysvětlil souvislosti mezi vědeckými poznatky a aktuální epizodou.

„Protože se však nejedná o dokument, ale drama, je Lightman mnohem méně opatrný v tom, jak interpretuje lidské chování. Lži jsou odhalovány mnohem rychleji a s větší jistotou, než jak se to děje ve skutečnosti,“ varuje Ekman.

Mikrovýrazy emocí

Mezi hlavní Lightmanovy zbraně patří v seriálu schopnost vidět mikrovýrazy v obličeji ostatních lidí. Objevují se, pokud chcete skrýt nebo potlačit emoce, a trvají pouze po zlomek vteřiny.

„Mikrovýrazy vám naznačí, že se někdo snaží skrýt emoci a správné rozpoznání mikrovýrazu vám poví, o jakou emoci se jedná. Emoce však může a nemusí souviset se lží,“ říká na svém blogu o lhaní profesorka z Univerzity v San Francisku Maureen O'Sullivanová, blízká spolupracovnice doktora Ekmana.

Jako příklad uvádí pocit strachu: „Mikrovýraz strachu se může objevit, protože se lhář bojí, že bude odhalen. Ale i nevinná osoba může mít strach - že jí nikdo neuvěří, i když mluví pravdu.“

Než tedy někoho nazveme lhářem, musíme vědět, proč prožívá tuto emoci, a to se z mikrovýrazu nedozvíme. Podle O'Sullivanové však mohou mikrovýrazy být pro odborníky indikátorem toho, že někdo jedná nepoctivě.

Zbyněk Vybíral, psycholog z brněnské Fakulty sociálních studií, autor knihy Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci, je k využití mikrovýrazů ještě skeptičtější: „Problém vidím zejména při využití mikrovýrazů přímo v té dané chvíli. Vždy se bude jednat o hádání, tušení, intuici, indukování. Možné využití vidím spíše při zpětném porovnání výrazů v situaci, kde subjekt evidentně mluvil pravdu a situaci, kde si nejsme jisti.“

Rozpoznání mikrovýrazů se můžete naučit

V současné době se Ekman nevěnuje pouze výzkumné činnosti, ale i své společnosti Paul Ekman Group. Zabývá se vývojem nástrojů, jež pomáhají rozvíjet schopnosti, jak rozeznat sedm základních mikrovýrazů – štěstí, smutku, strachu, překvapení, hněvu, opovržení a znechucení. Domnívá se totiž, že jsou společné všem lidem na světě. Je jedno, zda jste z města nebo džungle. Je jedno, kdo vás vychoval. Tyto mikrovýrazy jsou vrozené.

Pokud hned nechcete investovat do výukového softwaru, můžete si rozpoznávání mikrovýrazů vyzkoušet na webových stránkách seriálu Anatomie lži. K dispozici jsou čtyři testy. Zjistíte, co víte o lhaní nebo porovnáte svoje schopnosti s týmem Cala Lightmana. Jeden z testů prověří i vaši schopnost rozpoznat mikrovýrazy.

Ekman tvrdí, že zlepšit se můžete již po hodině tréninku. Projděte si testy na stránkách seriálu a porovnejte si jednotlivé mikrovýrazy. Jako studijní materiál vám mohou posloužit i projevy známých osobností na serveru You Tube, u kterých s odstupem času víme, že lhali. Jako příklad uveďme Billa Clintona, který lhal o o svém mimomanželském poměru nebo baseballistu Alexe Rodrigueze, který zapřel užívání zakázaných steroidů.

Zatím se všechny nástroje, jež máme, katastrofálně blížily k padesátiprocentní pravděpodobnosti úspěchu, tvrdí psycholog Zbyněk Vybíral.

Až si budete trochu jistější, zkuste si všímat mikrovýrazů u lidí, s nimiž se potkáte tváří v tvář. Zajímavé je sledování různých prodejců, kteří mají nařízený úsměv. Pod ním se často skrývají jiné emoce než štěstí.

Než však začnete své okolí podezírat ze lhaní, mějte na paměti, že i ti nejlepší odhalovači lží se až ve třiceti procentech mýlí. Zbyněk Vybíral pak skepticky dodává: „Zatím se všechny nástroje, jež máme, katastrofálně blížily k padesátiprocentní pravděpodobnosti úspěchu.“ A to je na hranici prostého hádání. Odhalení mikrovýrazu totiž ještě neznamená, že dotyčný lže. Jenom zažívá jinou emoci, než kterou dává najevo.

Autor: Marcel Papp, Student psychologie na Filozofické fakultě MU v Brně a frekventant výcviku Poradenství a psychoterapie zaměřená na klienta.

Článek je převzat z www.psychologie.cz. Zde také najdete další zajímavé články, které se týkají nitra, sexuality a zdraví.

15.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Předseda ODS Fiala: Zemanův projev ukázal na jeho sbližování s Babišem

Praha - Projev prezidenta Miloše Zemana ve Sněmovně při projednávání státního rozpočtu ukázal na jeho sbližování s ministrem financí Andrejem Babišem (ANO). Novinářům to dnes řekl předseda opoziční ODS Petr Fiala s tím, že to nepokládá za šťastné pro Česko. Zeman podle Fialy svými závěry popřel některé teze, které sám v projevu přednesl.

Nazí brněnští veslaři nafotili kalendář. Třásli jsme se jak ratlíci, smáli se

Brno /FOTOGALERIE/ – Namísto pravidelného tréninku zapózovali před objektivy fotoaparátů. Veslaři z brněnského ČVK se svlékli při tvorbě týmového kalendáře s cílem rozšířit povědomí o tradičním jihomoravském klubu a zvýšit zájem o veslování.

Devatero originálních adventních trhů

S blížícími se Vánocemi zaplavují náměstí evropských měst stánky s rozmanitými vánočními dárky, dekoracemi i místními specialitami. Ne všechny adventní trhy ale nabízejí tu samou atmosféru. Vánoční atmosféra se dá zažít i za polárním kruhem, pod zemí či na vodě, zjistil hotelový vyhledávač trivago.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies