Výrobků, označených mezinárodní ochrannou známkou Fair Trade, v Česku přibývá. Dobrou zprávou je, že kávu, jejímž domovem jsou tanzanijské břehy Viktoriina jezera, čaje, sklizené ve Srí Lance či čokolády s nejroztodiv­nějšími příchutěmi – pomerančovým olejem počínaje a rýžovým mlékem zdaleka nekonče – zařadil nedávno do své nabídky i obchodní řetězec Kaufland.

Připojil se tak k drogeriím DM, jež „férové“ produkty nabízejí již několik let, ke Globusu, Intersparu anebo k Makru, jež na exotické produkty z rozvojových zemí nezapomíná při sestavování svých každoročních speciálních katalogů, zasvěcených tu čokoládě, tu vínu.

Biopotraviny

Zatímco ve velkých řetězcích můžete vybírat přibližně z dvaceti druhů výrobků Fair Trade, v některých specializovaných obchůdcích, které se zaměřují na biopotraviny, na vás čeká exotický sortiment daleko pestřejší.

Mnohdy je to zásluhou plzeňské rodinné firmy, která začínala s charitativními akcemi v Africe a poté se upsala právě férovému obchodu.

„Dovážíme dvě stě produktů, z jedné třetiny pocházejí z Afriky, z druhé třetiny z Asie, zejména z Filipín, z třetí třetiny se jedná o výrobky z Jižní Ameriky,“ konstatuje Lenka Černá ze západočeské firmy. Lenka po vysokoškolském studiu ekonomie v Praze absolvovala také Institut Sociálních studií v Haagu a praktické zkušenosti sbírala dva roky při svém působení v Ugandě.

„Přes osmdesát procent výrobků se značkou Fair Trade se zároveň může pochlubit i certifikátem bio,“ upozorňuje. A za kvalitu těch, které do České republiky dováží, může dát ruku do ohně.

S kolegy se totiž účastní pravidelných kontrolních cest za pěstiteli.

Vloni pobývali u malých farmářů, kteří pěstují kávu v Ugandě, letos navštívili zemědělce, již produkují mango a cukrovou třtinu na Filipínách.

K rýži i ingredience

Výrobky se značkou Fair Trade jsou a zůstanou velmi malým, ale ušlechtilým segmentem trhu vyspělých zemí. Sáhnout po nich je vhodné, pořizujete-li dárek.

Tyto produkty obvykle na první pohled zaujmou originálním balením, které navíc skrývá kombinace chutí, jež jsou pro Středoevropany překvapivé.

Vyzkoušet lze třeba želatinové bonbony anebo čokoládovou tyčinku s guaranou, která je lepším životabudičem než káva. Zakousnout se můžete do chipsů z manioku anebo sušenek se zázvorem, přivonět pak k šálku kakaa s příchutí pomeranče anebo čaje, z něhož se line aroma vanilky.

Díky hnutí Fair Trade se do Česka dostal i lesní med až z mexického družstva Tzeltal Tzotzil, limetková marmeláda ze Svazijského království anebo mangové želatinové opičky z deštného pralesa na Filipínách.

Zájemci si mohou tyto (i další) produkty zakoupit také prostřednictvím internetového obchodu http://explzen.inshop.cz. V žádném případě přitom finančně nevykrvácejí – mexický lesní med stojí 75 korun, limetková marmeláda 125 korun a mangové želatinové opičky stovku.

„Další novinkou je třeba balíček, který obsahuje kompletní večeři – k fialové rýži jsme přibalili zajímavé ingredience i originální recept, jak pokrm uvařit,“ doplňuje Lenka Černá.

Fair Trade v Česku

- Certifikaci „spravedlivého obchodu“ v Evropě koordinuje Fair Trade Labelling Organisations International (FLO). Tato instituce zároveň určuje standardy, které musí produkty splňovat.

- V roce 2009 Češi, Moravané a Slezané utratili za produkty Fair Trade 50 milionů korun, což bylo o 22 procent více než v roce 2008.

- Největší zájem přitom projevili o kávu, čaj, čokoládu.

- Kávu a čaj s certifikáty Fair Trade do své nabídky v České republice zařadily některé hotely a rovněž společnost Starbucks.

- Potraviny a suroviny, zaručující malým pěstitelům v rozvojových zemích spravedlivé ceny (a vylučující dětskou práci), začala u nás ve větší míře používat i společnost Eurest.

- Zvýšil se i počet tuzemských firem, jež své zaměstnance o Vánocích obdarovávají„fé­rovými“ produkty.