VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Máte rádi exotické chutě? Nakupujte "férově"

I v Česku lze ochutnat rýži, která se po uvaření zbarví do fialova. Pochází z Laosu, kde se servíruje při slavnostních příležitostech. Zapít ji můžete třeba kávou s příchutí irské whisky z Haiti anebo čajem s karamelem až z Jižní Afriky.

21.7.2010 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: shutterstock.com

Výrobků, označených mezinárodní ochrannou známkou Fair Trade, v Česku přibývá. Dobrou zprávou je, že kávu, jejímž domovem jsou tanzanijské břehy Viktoriina jezera, čaje, sklizené ve Srí Lance či čokolády s nejroztodiv­nějšími příchutěmi – pomerančovým olejem počínaje a rýžovým mlékem zdaleka nekonče – zařadil nedávno do své nabídky i obchodní řetězec Kaufland.

Připojil se tak k drogeriím DM, jež „férové“ produkty nabízejí již několik let, ke Globusu, Intersparu anebo k Makru, jež na exotické produkty z rozvojových zemí nezapomíná při sestavování svých každoročních speciálních katalogů, zasvěcených tu čokoládě, tu vínu.

Biopotraviny

Zatímco ve velkých řetězcích můžete vybírat přibližně z dvaceti druhů výrobků Fair Trade, v některých specializovaných obchůdcích, které se zaměřují na biopotraviny, na vás čeká exotický sortiment daleko pestřejší.

Mnohdy je to zásluhou plzeňské rodinné firmy, která začínala s charitativními akcemi v Africe a poté se upsala právě férovému obchodu.

„Dovážíme dvě stě produktů, z jedné třetiny pocházejí z Afriky, z druhé třetiny z Asie, zejména z Filipín, z třetí třetiny se jedná o výrobky z Jižní Ameriky,“ konstatuje Lenka Černá ze západočeské firmy. Lenka po vysokoškolském studiu ekonomie v Praze absolvovala také Institut Sociálních studií v Haagu a praktické zkušenosti sbírala dva roky při svém působení v Ugandě.

„Přes osmdesát procent výrobků se značkou Fair Trade se zároveň může pochlubit i certifikátem bio,“ upozorňuje. A za kvalitu těch, které do České republiky dováží, může dát ruku do ohně.

S kolegy se totiž účastní pravidelných kontrolních cest za pěstiteli.

Vloni pobývali u malých farmářů, kteří pěstují kávu v Ugandě, letos navštívili zemědělce, již produkují mango a cukrovou třtinu na Filipínách.

K rýži i ingredience

Výrobky se značkou Fair Trade jsou a zůstanou velmi malým, ale ušlechtilým segmentem trhu vyspělých zemí. Sáhnout po nich je vhodné, pořizujete-li dárek.

Tyto produkty obvykle na první pohled zaujmou originálním balením, které navíc skrývá kombinace chutí, jež jsou pro Středoevropany překvapivé.

Vyzkoušet lze třeba želatinové bonbony anebo čokoládovou tyčinku s guaranou, která je lepším životabudičem než káva. Zakousnout se můžete do chipsů z manioku anebo sušenek se zázvorem, přivonět pak k šálku kakaa s příchutí pomeranče anebo čaje, z něhož se line aroma vanilky.

Díky hnutí Fair Trade se do Česka dostal i lesní med až z mexického družstva Tzeltal Tzotzil, limetková marmeláda ze Svazijského království anebo mangové želatinové opičky z deštného pralesa na Filipínách.

Zájemci si mohou tyto (i další) produkty zakoupit také prostřednictvím internetového obchodu http://explzen.inshop.cz. V žádném případě přitom finančně nevykrvácejí – mexický lesní med stojí 75 korun, limetková marmeláda 125 korun a mangové želatinové opičky stovku.

„Další novinkou je třeba balíček, který obsahuje kompletní večeři – k fialové rýži jsme přibalili zajímavé ingredience i originální recept, jak pokrm uvařit,“ doplňuje Lenka Černá.

Fair Trade v Česku

- Certifikaci „spravedlivého obchodu“ v Evropě koordinuje Fair Trade Labelling Organisations International (FLO). Tato instituce zároveň určuje standardy, které musí produkty splňovat.

- V roce 2009 Češi, Moravané a Slezané utratili za produkty Fair Trade 50 milionů korun, což bylo o 22 procent více než v roce 2008.

- Největší zájem přitom projevili o kávu, čaj, čokoládu.

- Kávu a čaj s certifikáty Fair Trade do své nabídky v České republice zařadily některé hotely a rovněž společnost Starbucks.

- Potraviny a suroviny, zaručující malým pěstitelům v rozvojových zemích spravedlivé ceny (a vylučující dětskou práci), začala u nás ve větší míře používat i společnost Eurest.

- Zvýšil se i počet tuzemských firem, jež své zaměstnance o Vánocích obdarovávají„fé­rovými“ produkty.

Autor: Jitka Stuchlíková

21.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

S novým rokem se opět mírně upravují pravidla pro přiznání důchodu: rozhoduje nejen dosažení zákonem stanoveného věku, ale rovněž doba pojištění.

Co je dobré stihnout, než odejdete do důchodu

Děčínská zoo.
5

Mladík šel na noční procházku zoo. Měl sexuálně obtěžovat zvířata

Čeští vojáci měli konflikt s policií v Litvě

Pětice českých vojáků, kteří jsou na tříměsíčním cvičení v Litvě, měli v noci na neděli incident s policií v přístavu Klaipeda. Vojáci byli údajně opilí a dožadovali se vstupu do nočního klubu. Informoval o tom server iHned.cz s odvoláním na litevskou policii a ruská a litevská média.

Le Penová v průzkumech trhá rekordy. Volilo by ji více než 40 procent lidí

Kandidátka francouzské krajní pravice na hlavu státu Marine Le Penová dosahuje v průzkumech nových maxim. Přestože se nadále předpokládá, že ve druhém kole prezidentské volby prohraje, její soupeři citelně ztrácejí náskok. Nyní je připraveno ji ve druhém kole volit 42 až 44 procent voličů, píše na svém webu deník Les Echos.

Migranti pronikli na španělské území. Překonali šestimetrový plot

Na 360 migrantů dnes časně ráno proniklo z Maroka přes vysoký hraniční plot do španělské severoafrické enklávy Ceuta. Jde o druhý masový případ za posledních několik dnů. V pátek se takto dostalo na španělské území kolem 500 lidí.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších provozoven. Od začátku letošního března čeká živnostníky podnikající v maloobchodě i velkoobchodě. Někteří jsou už teď dokonale připraveni, jiní podlehli strachu a s podnikáním raději končí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies