VYBERTE SI REGION

Na předsevzetí se má jít s klidem

Praha - Každý začátek nového roku je to stejné. Opět si říkáte, že už konečně zhubnete, zlepšíte svoji kondici a vyrýsujete si tělo. Jenže nejpozději v polovině února, nebo spíš ještě dřív jsou předsevzetí opět porušena a člověk se vrací ke svému pohodlnému, byť nezdravému životnímu stylu.

6.1.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shuttestock.com

Přesto podle odborníků existuje cesta, jak vyzrát nejen na slabou vůli, ale i na pokušení, které nám připravuje okolí. A překvapivě je mnohem příjemnější než jen neustálé hladovění. I v „hubnoucím režimu" musíte jíst, jen jinak a v jiném množství.

Místo klobás šunka

Klíčem k úspěchu je správná motivace. Je úplně jedno, jestli si přejete uběhnout maraton, zlepšit svůj zdravotní stav, nebo jen v létě vypadat lépe v plavkách.

„Motivace musí vycházet z vás, a nikoliv z vašeho okolí. Pokud se rozhodnete zhubnout kvůli někomu, je velmi pravděpodobné, že své snažení nejen brzy vzdáte, ale také každé své dietní selhání budete mít sklony druhému vyčítat," upozorňuje psycholožka a psychoterapeutka Jana Březinová, která se mimo jiné věnuje lidem, kteří se rozhodnou pro změnu životního stylu. Sama je ale přesvědčená o tom, že je chyba vnímat každé porušení diety jako problém. „Mnohem lepší je, když pochopíte, že změna vašeho života není o tom, že si musíte všechno zakazovat," dodává.

Pokud má být dieta skutečně úspěšná, neměla by být radikální, ale spíš pozvolná. „Příliš tvrdá dieta vede k jedinému, a to sice, že ji člověk dřív nebo později poruší, protože ji není schopen udržet dlouhodobě," vysvětluje Karolína Hlavatá, nutriční terapeutka z Endokrinologického ústavu v Praze a odborná garantka programu Žij zdravě.

Sem tam si dopřát

Pokud uvažujete o změně životního stylu, je mnohem efektivnější pouštět se nejdříve do mírných změn, které tolik nebolí.

„Nemá smysl někomu, kdo miluje klobásy, zakazovat všechny uzeniny a převést ho na vegetariánskou stravu. Lepší je uzeniny nahradit šunkou a i klobásu si dopřát, ale jen občas a v malém množství," radí odbornice.

Další věc, kterou mnoho lidí podceňuje, je kupodivu pravidelné jídlo. Najezte se a neuzobávejte. Pokud si chcete nižší hmotnost udržet, musíte opravdu jíst, ne se trápit hlady. Mnoho lidí si bohužel myslí, že jen když hladoví, opravdu zhubnou. Cestu ke štíhlé linii si tak spojují jen s nepříjemnými pocity. O to větší mají výčitky svědomí, když dietu poruší.

Konec hladovění

Nakonec své snažení zcela vzdají a od diety utíkají zpět k nezdravému jídlu. Pak se diví, že se ručička váhy hýbe směrem nahoru.

„Často lidé hladoví přes den. Nestíhají se najíst, a tak vše dohání večer, kdy jsou schopni vyplenit ledničku a sníst úplně cokoliv," upozorňuje lékařka Kateřina Cajthamlová, která se dlouhodobě věnuje lidem, kteří se snaží zhubnout.

Klíčem k úspěchu je pravidelné stravování. Pokud máte pocit, že se prostě nestíháte najíst, začněte si připravovat jídlo s sebou.

Tak se vyhnete situacím, kdy se budete muset stravovat narychlo a nekvalitně, protože v okolí není nic jiného než fastfood. Stejně tak je chybou místo jídla „uzobávat" sladkosti nebo se snažit jídlo „nahradit" konzumací potravinových doplňků, proteinových tyčinek a pitím kávy či alkoholu.

Cvičit s mírou

„Když chcete nejen zhubnout, ale i si nižší váhu dlouhodobě udržet, nesmíte trpět hlady. Proto nemá smysl týrat se nesmyslnými dietami. Z jídla má mít člověk radost a potěšení," dodává lékařka. Podobně jako s předsevzetími týkajícími se hubnutí je to s těmi například o cvičení nebo kouření. Nemá smysl dát si předsevzetí, že denně uděláte padesát sklapovaček, když vůbec nesportujete. Stačí, uděláte-li tři nebo pět a po několika týdnech jejich počet o něco zvýšíte.

Také se často nepovede přestat s kouřením naráz. Většina lidí je úspěšnější, když postupně omezuje počet denně vykouřených cigaret, až nakonec přestane kouřit úplně.

neměňte druhé, nefunguje to

- Častou chybou ve vztazích je snaha změnit partnera k obrazu svému.

- Například sportovně aktivní partner chce po tom línějším, aby se začal věnovat horolezectví nebo třeba sjíždění divoké vody. Časté jsou i požadavky na změny jídelníčku nebo vzhledu.

- Zatímco úpravy stravy požadují častěji ženy po mužích, změnu vzhledu by si více přáli muži.

- Výsledkem je ale jen napětí v partnerském vztahu a také častější vzájemné konflikty, které jsou přitom zcela zbytečné.

EVA KYŠOVÁ

Autor: Redakce

6.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

ČSSD bude chtít od začátku roku 2018 zvýšit minimální mzdu

Praha - ČSSD bude chtít od ledna 2018 zvýšit minimální mzdu a na rok 2018 zajistit důstojný růst platů ve veřejné sféře. Na tiskové konferenci po jednání širšího vedení strany to řekl předseda sociální demokracie a premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Ústřední výkonný výbor dnes za zavřenými dveřmi projednával přípravu na březnový sjezd ČSSD i obrysy nového programu.

Jídlo zdražuje. Kvůli EET to není, tvrdí Babiš

Praha – Doby, kdy se ceny skoro nehýbaly a inflace byla téměř na nule, minuly. Drahota roste a nová data Českého statistického úřadu to potvrzují. V listopadu byla inflace meziročně vyšší o 1,5 procenta, v říjnu to bylo meziročně „jen" 0,8 procenta.

Jan Železný: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují

Praha /ROZHOVOR/- Jaký je rozdíl mezi oštěpaři a oštěpařkami? Česká legenda Jan Železný (50) trénuje čtyři ambiciózní reprezentanty: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies