VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na preventivní prohlídky rakoviny střeva chodí nejméně Pražané

Na preventivní prohlídky, které mohou zjistit rakovinu střeva a konečníku, takzvaný screening kolorektálního karcinomu, chodí nejméně lidé z Prahy. Vyplynulo to z údajů, které poskytl vedoucí analýz screeningových programů Institutu biostatistiky a analýz Masarykovy univerzity v Brně Ondřej Málek. Údaje jsou z let 2010 a 2011. Screeningu se podle nich účastní zhruba 18 procent Pražanů z cílových skupin, ke snížení úmrtnosti je podle odborníků potřeba dosáhnout alespoň padesátiprocentní pokrytí. Nádor odhalený ve včasných stádiích je totiž mnohem lépe léčitelný.

3.5.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: shutterstock.com

Screening je určen pro všechny obyvatele nad 50 let. Má odhalit počínající potíže a umožnit včasnou léčbu. Provádí se testováním na okultní krvácení do stolice nebo prostřednictvím kolonoskopie. Testy na krvácení mají praktičtí lékaři a gynekologové, případně mohou pacienta poslat na specializované pracoviště. Průměrně chodí v Česku na screening necelých 25 procent z cílové skupiny lidí. Nejvíce se prohlídek účastní lidé z Olomouckého kraje, chodí jich přes 32 procent.

„Dostupná data ukazují, že navzdory standardizovaným postupům existují v ČR velké regionální rozdíly v pokrytí populace screeningovým vyšetřením i ve včasné dostupnosti vybrané léčby," uvedl předseda České onkologické společnosti a ředitel Masarykova onkologického ústavu v Brně Jiří Vorlíček.

V Česku lékaři každoročně diagnostikují rakovinu tlustého střeva u 8200 lidí a 5000 osob na ni zemře. U 55 procent lidí se rakovina najde v pokročilém stádiu, kdy je mnohem nižší šance na úspěšné vyléčení. V zemi nyní žije přes 50.000 lidí, kteří tuto rakovinu měli nebo mají.

Lidé od 50 do 55 let by měli jednou ročně absolvovat test na skryté krvácení do stolice, nad 55 let si mohou vybrat buď test, nebo kolonoskopii. Při negativním nálezu na kolonoskopii se člověk dalších deset let nemusí vyšetření účastnit. Podle odborníků totiž roste nádor ve střevech pomalu.

Pomoci dostat lidi na prohlídky by mělo adresné zvaní, kdy po překročení určitého věku přijde lidem do schránky pozvánka. Ministerstvo zdravotnictví podle náměstka ministra Ferdinanda Poláka na projektu pracuje. Naplno by měl začít v létě.

Autor: ČTK

3.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dětská skupina. Ilustrační foto.
14

Dvouleté děti nejsou do školek zralé. Potřebují individuální péči

Ilustrační foto.
4 8

Pamlsková vyhláška. Děti nakupují sladkosti mimo školy

AUTOMIX.CZ

Zapomenuté české automobilky: Wikov nabízel luxus, zaujal i první "kapkou"

Tatru a Škodu zná v naší zemi každý. Jsou tu ale i další, méně známé automobilky, mezi které spadá například Wikov. Strojírenský podnik původně vyrábějící zemědělské stroje vdechnul život vozům, kterým se dnes přezdívá „československý Rolls-Royce".

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Pamlsková vyhláška. Děti nakupují sladkosti mimo školy

Plné žáků a studentů. Tak vypadají obchody s potravinami nedaleko brněnských škol. Zjistili to redaktoři Deníku, kteří zjišťovali dopad takzvané pamlskové vyhlášky půl roku poté, co začala platit. Děti hledají v obchodech náhradu za školní bufety, které podle vyhlášky nemohou prodávat některé nezdravé potraviny či sladkosti.

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

/ROZHOVOR/ V noci na neděli se mění čas ze zimního na letní. Kdo by si myslel, že všechny kostelní hodiny potřebují při změně času ručně seřídit, ten by se mýlil. Hodiny v klášterním kostele sv. Josefa v Obořišti má na starosti místní řemeslník a také zvoník Ladislav Leksa. Už zhruba sedm let na nich přesný čas řídí družice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies