VYBERTE SI REGION

NA VLASTNÍ KŮŽI: Bosu armáda útočí! Vyhlaste válku bolavým zádům

Seriál Deníku o trendech ve cvičení tentokrát představuje bosu trénink. Tato pomůcka se dá využít variabilně. Dokonce i při rehabilitaci. Ulevíte kloubům, zádům a zlepšíte balanci.

22.3.2014
SDÍLEJ:
Fotogalerie
17 fotografií
BOSU se řadí mezi tzv. funkční pomůcky. Je to nestabilní balanční podložka. Už při samotném stoji, sedu nebo lehu na bosu je aktivní hluboký stabilizační systém, který je zodpovědný za správné držení těla.

BOSU se řadí mezi tzv. funkční pomůcky. Je to nestabilní balanční podložka. Už při samotném stoji, sedu nebo lehu na bosu je aktivní hluboký stabilizační systém, který je zodpovědný za správné držení těla.Foto: Jan Pešek

V dětství jsem patřila k těm holčičkám, které lezly po stromech a lítaly na hřišti za balónem s klukama ze sídliště. Tudíž jsem naprosto nepolíbená sporty jako je aerobik, gymnastika a spol., které stojí na sestavách a krocích.

Reportáž v libereckém studiu Endorfin v Broukovi a Babce byla jiná už od začátku. Došlo mi to již v šatně, kde se nás převlékalo přes dvacet. Zajásala jsem, aspoň se můj netalent ztratí v davu.

Z šatny mířím do sluncem prosvíceného sálu s barevnou podlahou i zdmi. Příjemné prostředí. Mimochodem. Po vzoru svých kolegyň si beru z části vyfouknutý „půlmíč", který se nazývá bosu.

BOSU se řadí mezi tzv. funkční pomůcky. Je to nestabilní balanční podložka. Už při samotném stoji, sedu nebo lehu na bosu je aktivní hluboký stabilizační systém, který je zodpovědný za správné držení těla.

V příštích padesáti minutách už se nezastavím. Instruktorka zapíná přehrávač s taneční muzikou a do mikrofonu křičí povzbuzující hesla a názvy kroků, které mi zpočátku příliš neřeknou, ale po chvilce už se občas i trefím.

Davová motivace

„Bosu armáda" zhruba pětadvaceti žen a dívek jede v tempu sestavy a já žasnu, jak motivující to je. Snažím se jim stačit a makám, co to dá, ale občas se v tom ztrácím. Pot ze mě lije proudem a čekám, kdy šlápnu vedle, skácím se k zemi a naruším jejich pravidelnost kroků a sehranost.

Abych stihla kontrolovat i svoje šlapání, potajmu okukuju sousedčiny kroky a napadá mě: „Ta už sem asi nějaký ten pátek chodí."

Mám za sebou poslední sestavu a jsem docela ráda. Teď už nás čeká jen posilování a protahování, které provádíme rovněž na bosu.

Po skončení lekce na mě předcvičující mrkne „Tak jak jste zvládala? Dalo se to přežít?" Pokrčím rameny a usměju se. „Schválně jsem vás vzala na lekci pokročilých, abyste viděla, co všechno se s bosu dá dělat. Některé z těchto dam už sem chodí cvičit i tři roky, takže buďte v klidu. To natrénujete," uklidňuje mě. Jo, aha! Musím se v duchu smát, jak mě vypekla. Byla to ale sranda.

5 otázek instruktorce Anně Peterkové

Bosu se využívá i na rehabilitaci

1. Komu byste cvičení na bosu doporučila? Je vhodné pro muže i ženy?

Balanční pomůcka BOSU je při správném použití vhodná pro každého. Nabízí nepřeberné množství cviků a je velmi variabilní ve způsobu využití. Lze ji zakomponovat do aerobní lekce (na principu stepu), posilovacího tréninku, lekce jógy či pilates, kompenzačních cvičení. BOSU doporučuji vrcholovým sportovcům, fitness nadšencům, ženám i mužům, kteří chtějí hubnout nebo tvarovat postavu, i lidem, které trápí bolesti zad či mají nějaká pohybová omezení. Uplatňuje se rovněž v oblasti rehabilitace.

2. Je pro někoho naopak nevhodný?

Běžnou skupinovou lekci BOSU bych nedoporučila klientům s problémy s páteří (skolióza, ploténky,..), rovnováhou, v období rehabilitace po úrazu kotníku, kolene, ženy v pokročilejším stadiu těhotenství. Ale i u těchto skupin lze BOSU perfektně využít, důležité je odborné vedení a spíše individuální práce s klientem.

3. Na jaké bázi se u něj hubne nebo zpevňuje tělo?

V aerobní lekci se BOSU využívá jako stupínek (step). Oproti stepu BOSU šetří kloubní aparát, zároveň je cvičení energeticky mnohem náročnější. Nabízí také mnohem více možností využití, protože je měkké lze na něm skákat, běhat, balancovat… Při každém nášlapu je rovněž funkční veškeré břišní a zádové svalstvo. Při správně sestavené lekci je tedy ideální pro hubnutí a tvarování postavy.

4. Co je jeho výhodou, proč by na něm měli lidé cvičit?

BOSU se řadí mezi tzv. funkční pomůcky. Je to nestabilní balanční podložka, už při samotném stoji, sedu, lehu na BOSU je aktivní hluboký stabilizační systém, který je zodpovědný za správné držení těla. Pomocí BOSU lze modifikovat řadu cviků tak, aby byly pro klienta zdravější a efektivnější. Dokáže pomoci při bolestech zad, zmírnění svalových disbalancí i nestabilitě kloubů.

5. Jak často byste bosu doporučila cvičit, dá se kombinovat i s jinými sporty?

Doporučuji pohybovou aktivitu v minimálním rozsahu 3 hodiny týdně. Cvičení na BOSU je ideálním doplňkem k jiným pohybovým aktivitám, doporučit ho lze (po odborné konzultaci) také na domácí použití.

Autor: Hana Langrová

22.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Lidé o teletext nepřijdou, bude i v novém TV vysílání

Do čtyř let všechny domácnosti v ČR přejdou na vysílání ve formátu DVB-T2. Textové zpravodajství to nakonec „přežije". Jestli si myslíte, že v době internetu je teletext „mrtvé médium", jste na omylu.

Muslimové v Česku nejsou dle knihy monolit, ale pestrá skupina

Brno - Muslimská komunita v Česku je mnohotvárnější a etnicky pestřejší, než jak ji vidí většinová společnost. Její členové se také liší v přístupu k víře a pravidlům. Vyplývá to z obsáhlého souboru studií, který pod názvem Muslimové v Česku vydalo brněnské nakladatelství Barrister&Principal.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies