VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejčastější stížnosti pacientů? Na kvalitu služeb

Nejčastěji si pacienti stěžují na kvalitu zdravotních služeb. Vyplynulo to ze zkušeností bezplatné poradny Kanceláře Ombudsmana pro zdraví, kde tyto podněty tvořily 47 procent, sdělil zakladatel kanceláře Martin Jan Stránský.

19.2.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: shutterstock.com

Poradna poskytla loni 400 bezplatných poradenství. Kancelář nyní vydala Manuál zdravotnického práva, který pomůže pacientům i zdravotníkům hájit jejich práva. Dostupný je na www.ombudsmanprozdravi.cz.

„Pacienti si nejčastěji stěžují na zanedbání či neposkytnutí péče, jsou nespokojeni s léčebnými postupy a etickým přístupem lékaře či sestry. Mluví také o diskriminaci kvůli věku či zdravotnímu stavu a o tom, že byli nuceni připlatit si na nadstandard," uvedl Stránský.

Dalších 24 procent pacientů, kteří se loni na poradnu obrátili, žádalo bezplatné poradenství v situaci, kdy je zklamal nepřehledný zdravotnický systém, nebo kdy neznali v dané situaci svá práva. Téměř sedm procent lidí mělo problém kvůli zdravotnické dokumentaci – nemohli do ní nahlédnout, i když ze zákona měli na to právo. Pacienti, kteří do dokumentace nahlédli, uváděli, že údaje byly neúplné či nepravdivé.

Sedm procent pacientů se chtělo poradit o možnosti přiznání invalidity či příspěvku na péči. Šest procent dotazů bylo od zdravotníků. Zbytek tvořily dotazy a podněty související se spory se zdravotní pojišťovnou či omezením svéprávnosti, uvedl Stránský. Doplnil, že kancelář do konce února vydá příručku pro zdravotníky s názvem Vztah s lékařem.

V Manuálu zdravotnického práva najdou lidé například informace, jak zacházet se zdravotnickou dokumentací, kterou vede jejich lékař. Dozvědí se, co je to informovaný souhlas, kdo ho má s pacientem uzavřít, jak má vypadat a kdy není nutný. Manuál jim pomůže vyznat se v nabídce nadstandardu i v tom, zda je oprávněná. Jedna kapitola se věnuje také řešení nespokojenosti s léčbou či chováním zdravotnického personálu.

„Drtivá většina stížností, které Kancelář Ombudsmana pro zdraví řeší, vychází z nevhodně nastaveného vztahu mezi lékaři a pacienty. Ještě jsme si nezvykli na to, že jde o partnerský vztah, v němž mají obě strany svá práva a povinnosti," dodal Stránský.

Autor: ČTK

19.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fanoušci brněnské Komety slaví gól. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
31

Vztek fanoušků Komety. Za lístek zaplatí o 280 korun víc než příznivci Hradce

Bourání paneláku v Chánově v listopadu 2016
8

Nájmy v Chánově podraží, ale stále zůstanou velmi levné

Až polovina sudových vín je pančovaná. Prodej v trafikách či na benzínkách končí

Prodej tekuté révy od dubna výrazně zpřísní. Prodejci chtějí zdražit, podle vinařů k tomu neexistuje důvod.

Británie požádá o odchod z EU, začnou dvouletá jednání

Británie ve středu oficiálně požádá o odchod z Evropské unie. Začne tak nelehký proces vyjednávání o podmínkách opuštění evropského bloku, jehož členem se země stala v roce 1973. Britové podpořili takzvaný brexit v loňském červnovém referendu, podle průzkumů veřejného mínění byla jedním z jejich hlavních motivů touha po omezení imigrace.

Byty pro chudé v Brně: Projekt je překvapivě úspěšný, hodnotí opozice

Cestu z ubytovny hledají jen těžko kvůli počtu dětí, romskému původu nebo tomu, že nemohou našetřit na kauci. Padesátka takových rodin hledá pomoc v brněnském projektu rychlého zabydlení. Poslední z nich se mají ubytovat ještě v tomto měsíci.

Skotský parlament bude hlasovat o referendu o nezávislosti

Skotský parlament dnes bude debatovat a hlasovat o výzvě k vypsání dalšího referenda o samostatnosti Skotska. První ministryně Nicola Sturgeonová usiluje o referendum kvůli chystanému vystoupení Británie z Evropské unie. Podle agentury Reuters je téměř jisté, že skotský parlament její návrh podpoří.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies