VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejste spokojeni s léčbou? Stížnosti v nemocnici budou řešit ombudsmani

Padesát stížností, připomínek, přes šedesát podnětů a dotazů, 580 pochval a poděkování za péči řešil v loňském roce právník Antonín Blahuta. V ostravské fakultní nemocnici zastává místo ombudsmana. Tato funkce má v této nemocnici více než desetiletou tradici.

4.2.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Roman Cichocki

„Jeho práce spočívá v přijetí podnětu, stížnosti a prošetření celého problému. Poté se snaží vytvořit objektivní stanovisko, které předkládá vedení nemocnice, a pak informuje stěžovatele o výsledku," popsal jeho práci mluvčí Tomáš Oborný.

Podobně jako ve fakultní nemocnici by měli ombudsmani do roka fungovat ve všech krajských zdravotnických zařízeních. Náměstek hejtmana pro zdravotnictví Jiří Martinek upřesnil, že ombudsmany by měli být zaměstnanci nemocnic. „V současnosti se stížnostmi či podněty v nemocnicích zabývá více lidí. Chceme systém změnit tak, aby za řešení těchto záležitostí byla odpovědná konkrétní osoba. Zřízením tohoto místa chceme zlepšit komunikaci mezi pacienty, zdravotníky a manažery nemocnic," vysvětlil Martinek.

Právě nevhodná komunikace je podle mluvčího ostravské fakultní nemocnice Tomáše Oborného nejčastějším důvodem velké části stížností, které tu ombudsman řeší.

Ilustrační fotoČekací lhůty

„Pacienti si tradičně stěžují na dlouhé čekací doby na vyšetření a ošetření u ortopedické náhrady. Množí se stížnosti a dotazy na nedostatečné možnosti umístit pacienty při hospitalizaci na nadstandardní pokoje, včetně rozpaků z neadekvátního komfortu vzhledem k cenám. Tady bohužel narážíme na kapacitní možnosti nemocnice. Každoročně se zvyšuje počet nespokojených rodičů při hospitalizaci dětských pacientů, kdy rodiče požadují zajištění lůžka v pokoji společně s hospitalizovaným dítětem. Rodiče se neochotně vyrovnávají se zdůvodněním, že lůžková kapacita dětské kliniky neumožňuje vždy vyhovět těmto požadavkům," řekl Oborný s tím, že pacienti i jejich příbuzní mají také výhrady k poplatkům za parkovné, ombudsman často řeší i upozornění na nedostatečnou koordinaci mezi přepravci a odděleními při propouštění pacientů.

„Poměrně příznivý vývoj stížností, jak z pohledu četnosti, tak i závažnosti kritizovaných oblastí, narušuje znepokojující nárůst agresivity některých pacientů. Zatím je jen slovní," podotkl Oborný.

Už ho mají

Vlastního ombudsmana pro svá zařízení má už déle než rok také zdravotnická skupina Agel. „Stejně jako pochvaly nám pacienti občas zasílají také stížnosti. Každou řeší a vyhodnocuje vedení zdravotnického zařízení a v zákonné třicetidenní lhůtě zasílá pacientovi odpověď s případným návrhem řešení. Pokud není ani poté pacient spokojen, přebírá iniciativu ombudsman společnosti. S pacientem stížnost řeší, podrobně se jí věnuje a komunikuje s ním osobně," popsala mluvčí holdingu Agel Hana Szotkowská.

Bez ombudsmana

O zřízení funkce ombudsmana zatím neuvažuje Městská nemocnice Ostrava. „V případě, že pacient s našimi službami není spokojen, může své připomínky sdělit referátu vnitřního auditu a kontroly. Všechny stížnosti důsledně prošetřujeme," reagovala mluvčí ostravské městské nemocnice Darina Majková s tím, že interní auditor je nezávislý na organizační struktuře nemocnice, je odpovědný přímo řediteli. „Ročně řeší naše nemocnice okolo dvaceti stížností. Polovina se ukázala jako nedůvodných. Zaznamenali jsme velmi časté stížnosti na nemocniční stravu, což jsme na loni na podzim vyřešili výměnou provozovatele. Registrujeme i několik stížností na regulační poplatky nebo čekací lhůty," dodala Majková.

Autor: Miroslava Chlebounová

4.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Komerční banka

Přechod k jiné bance bude od března snazší

Z kalifornské Vandenbergovy základny odstartovala k letu na oběžnou dráhu raketa Falcon 9 americké společnosti SpaceX.
3 11

SpaceX poletí na Měsíc. Dopraví tam dva pasažéry

Nemocnice se propadají do dluhů. Bez injekcí z krajů by neměly na provoz

/INFOGRAFIKA/ Nemocnice jsou na tom stále hůř, přestože účty pojišťoven bobtnají – jen za poslední dva roky se jejich přebytky navýšily o 11,5 miliardy korun. Kde je problém? Experti tvrdí, že je české zdravotnictví špatně nastaveno.

Obejít EET? Každá sedmá provozovna na Královéhradecku porušila zákon

Neodeslání údajů či nevystavení účtenky. To byly nejčastější prohřešky podnikatelů u elektronické evidence tržeb (EET), na které přišli kontroloři z Finančního úřadu. Ti od prosince do poloviny února udělali 220 kontrol a zjistili 30 pochybení.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Dva měsíce nemoci už vás nezničí. Nemocenská by se měla zvýšit

Dlouhodobě nemocným by v příštím roce mohla stoupnout nemocenská. Zatímco nyní dostávají od 15. dne nemoci dávky ve výši 60 procent vyměřovacího základu bez ohledu na délku choroby, vláda včera navrhla, aby dávky od druhého a poté i od třetího měsíce dlouhodobé nemoci vzrostly. Po měsíci stonání by tak zaměstnanci měli nově dostávat 66 procent vyměřovacího základu, od dvou měsíců dokonce 72 procent.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies