VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejste spokojeni s léčbou? Stížnosti v nemocnici budou řešit ombudsmani

Padesát stížností, připomínek, přes šedesát podnětů a dotazů, 580 pochval a poděkování za péči řešil v loňském roce právník Antonín Blahuta. V ostravské fakultní nemocnici zastává místo ombudsmana. Tato funkce má v této nemocnici více než desetiletou tradici.

4.2.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Roman Cichocki

„Jeho práce spočívá v přijetí podnětu, stížnosti a prošetření celého problému. Poté se snaží vytvořit objektivní stanovisko, které předkládá vedení nemocnice, a pak informuje stěžovatele o výsledku," popsal jeho práci mluvčí Tomáš Oborný.

Podobně jako ve fakultní nemocnici by měli ombudsmani do roka fungovat ve všech krajských zdravotnických zařízeních. Náměstek hejtmana pro zdravotnictví Jiří Martinek upřesnil, že ombudsmany by měli být zaměstnanci nemocnic. „V současnosti se stížnostmi či podněty v nemocnicích zabývá více lidí. Chceme systém změnit tak, aby za řešení těchto záležitostí byla odpovědná konkrétní osoba. Zřízením tohoto místa chceme zlepšit komunikaci mezi pacienty, zdravotníky a manažery nemocnic," vysvětlil Martinek.

Právě nevhodná komunikace je podle mluvčího ostravské fakultní nemocnice Tomáše Oborného nejčastějším důvodem velké části stížností, které tu ombudsman řeší.

Ilustrační fotoČekací lhůty

„Pacienti si tradičně stěžují na dlouhé čekací doby na vyšetření a ošetření u ortopedické náhrady. Množí se stížnosti a dotazy na nedostatečné možnosti umístit pacienty při hospitalizaci na nadstandardní pokoje, včetně rozpaků z neadekvátního komfortu vzhledem k cenám. Tady bohužel narážíme na kapacitní možnosti nemocnice. Každoročně se zvyšuje počet nespokojených rodičů při hospitalizaci dětských pacientů, kdy rodiče požadují zajištění lůžka v pokoji společně s hospitalizovaným dítětem. Rodiče se neochotně vyrovnávají se zdůvodněním, že lůžková kapacita dětské kliniky neumožňuje vždy vyhovět těmto požadavkům," řekl Oborný s tím, že pacienti i jejich příbuzní mají také výhrady k poplatkům za parkovné, ombudsman často řeší i upozornění na nedostatečnou koordinaci mezi přepravci a odděleními při propouštění pacientů.

„Poměrně příznivý vývoj stížností, jak z pohledu četnosti, tak i závažnosti kritizovaných oblastí, narušuje znepokojující nárůst agresivity některých pacientů. Zatím je jen slovní," podotkl Oborný.

Už ho mají

Vlastního ombudsmana pro svá zařízení má už déle než rok také zdravotnická skupina Agel. „Stejně jako pochvaly nám pacienti občas zasílají také stížnosti. Každou řeší a vyhodnocuje vedení zdravotnického zařízení a v zákonné třicetidenní lhůtě zasílá pacientovi odpověď s případným návrhem řešení. Pokud není ani poté pacient spokojen, přebírá iniciativu ombudsman společnosti. S pacientem stížnost řeší, podrobně se jí věnuje a komunikuje s ním osobně," popsala mluvčí holdingu Agel Hana Szotkowská.

Bez ombudsmana

O zřízení funkce ombudsmana zatím neuvažuje Městská nemocnice Ostrava. „V případě, že pacient s našimi službami není spokojen, může své připomínky sdělit referátu vnitřního auditu a kontroly. Všechny stížnosti důsledně prošetřujeme," reagovala mluvčí ostravské městské nemocnice Darina Majková s tím, že interní auditor je nezávislý na organizační struktuře nemocnice, je odpovědný přímo řediteli. „Ročně řeší naše nemocnice okolo dvaceti stížností. Polovina se ukázala jako nedůvodných. Zaznamenali jsme velmi časté stížnosti na nemocniční stravu, což jsme na loni na podzim vyřešili výměnou provozovatele. Registrujeme i několik stížností na regulační poplatky nebo čekací lhůty," dodala Majková.

Autor: Miroslava Chlebounová

4.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jiří Pospíšil
11

Pospíšil: Nechci ubírat hlasy těm, kteří by v souboji se Zemanem mohli uspět

Donald Trump.
22

Ostře osekané daně. Zopakuje Donald Trump úspěch Ronalda Reagana?

Lyže z novoměstské firmy dopomohly našim sportovcům na stupně vítězů

Poprvé se lyže na Novoměstsku objevily v devadesátých letech 19. století, kdy se fryšavský revírník Rudolf Gabessam přišel hostinskému Koskovi do Studnických pasek pochlubit s novými lyžemi z Norska.

Hákový kříž na ruce stál pokladní v Kauflandu místo

Obchodní řetězec Kaufland má problém. Způsobilo jej tetování prodavačky Miriam z obchodu v pražské Michli, které zachytil jeden ze všímavých zákazníků. Žena totiž měla na ruce vytetovaný hákový kříž. Obchod se s ní rozloučil a kvůli nacistickému symbolu dokonce zvažuje právní postih.

EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZOVÁNO

Sobotka jde Babišovi po krku. Chce vědět, jak získal Agrofert

ČSSD přitvrzuje. Korunové dluhopisy a transakce kolem firmy Profrost už nejsou jedinou věcí, která premiéra Bohuslava Sobotku zajímá. Chce vědět, jak Andrej Babiš získal Agrofert. Poradci předsedy vlády připravili materiál, který má Deník k dispozici. Reakci Andreje Babiše zjišťujeme.

Nezletilé dívky vyděsil masturbací. Onanistu díky svědkům vypátrali policisté

K muži v nákladním autě, který onanoval před třemi nezletilými dívkami, vyjížděli v lednu policisté do Sportovní ulice v Brně. Na místě ho už ale nezastihli. „Ještě před příjezdem hlídky odjel. Policisté ale vyzpovídali přítomné svědky a podařilo se jim zjistit totožnost onanisty," informovala ve čtvrtek policejní mluvčí Andrea Cejnková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies