VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odborník: Jarní půst není hladovka, chronicky nemocným může škodit

Jarní půst odlehčí tělo od škodlivin a nastartuje organismus k nové aktivitě. Podle církevního kalendáře se držel po skončení masopustu do Velikonoc, v moderní době bývá součástí jarní očisty. Lidé ale podle Pavla Suchánka z pražského Institutu dietologie a výživy v souvislosti s půstem podléhají řadě mýtů. Například se mluví o tom, že půst je hladovka, držet půst může každý, jíst se má jen syrová zelenina a pít se nemá vůbec. Před těmito mýty Suchánek varoval.

3.3.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shuttestock.com

„Omezení příjmu kalorií příznivě působí na zdraví, klesá riziko rakoviny, nemocí srdce a cév či cukrovky. Obecně lze říci, že půst zpomaluje stárnutí a má potenciál prodloužit život," řekl Suchánek.

Při půstu se na minimum omezí maso, což odlehčí ledvinám a játrům, sníží krevní tlak a cholesterol. Půst není hladovění. Na rozdíl od hladovění, kdy se činnost žaludku postupně zastaví, se při správném půstu jen mírně zpomalí. Pokud člověk doplní půst pohybem, posílí si svaly a zbaví se přebytečného tuku. Při opakovaných hladovkách se naopak svaly ztrácejí a tuku v těle přibývá.

„Půst je omezení příjmu energie a přidání vlákniny, vitamínů a minerálních látek do stravy. Nejprve se konzumují jen zeleninové a ovocné šťávy, pak se přidají cereálie, později bílé rybí maso," popsal Suchánek.

Půst není vhodný pro každého

Zdůraznil, že půst není vhodný pro každého – uškodit může diabetikům, lidem s kolísavým tlakem i nemocemi trávicího traktu. Výpadek bílkovin z masa ohrožuje děti, dospívající, těhotné a kojící ženy.

S omezením stravy při půstu klesá příjem tekutin. Dehydratace zvyšuje riziko chyb a zranění. „Pitný režim je tedy v období půstu důležitější než při běžném režimu. Jestli normálně vypije člověk 1,5 až dva litry, tak v období očisty by to mělo být zhruba 2,5 litru," doporučil Suchánek.

Při půstu by měla být zelenina podávána hlavně ve formě zeleninových polévek. Dny do Velikonoc bývají chladné, a tak je potřeba zahřát tělo, ne ho syrovou stravou ochlazovat. Navíc některé druhy zeleniny jsou po tepelné úpravě stravitelnější a tělo získá víc prospěšných látek, třeba lykopen z domácího kečupu a beta karoten z dušené mrkve.

Podle Suchánka by lidé měli využít dní do Velikonoc nejen k tomu, aby si udělali pořádek v jídelníčku, ale také v pohybové aktivitě. Měla by být pravidelná a natolik intenzivní, aby se udržoval vysoký obrat energie, což je nejlepší cesta k udržení štíhlosti.

Autor: ČTK

3.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Salman Abádí
AKTUALIZOVÁNO
21

Útok v Manchesteru: Britská policie přerušila spolupráci s Američany

Exministr financí Andrej Babiš na setkání starostů ve Zbraslavicích na Kutnohorsku.
1 27

První den v civilu: Babiš zavítal mezi starosty na Kutnohorsko

Jak proběhl atentát na Heydricha? Nebylo to jako ve filmu

/VIDEO/ V sobotu 27. května to bude tři čtvrtě století, co českoslovenští parašutisté potrestali tehdejšího zastupujícího protektora Reinharda Heydricha za zločiny, kterých se dopustil nejen u nás.

Kandidát na šéfa fotbalu: Já a mimozemšťan? Hlásím se

Mnozí ho rovnou pasovali do role outsidera. Možná i vy jste se divili, kdo to je Libor Duba. Muž, jenž chce vést český fotbal. Odpověď? Krizový manažer několika společností miliardáře Pavola Krúpy.

Norové chtějí spojit hyperloopem Oslo a Kodaň

Norská Strana zelených požaduje, aby novátorská koncepce dopravy Hyperloop, založená na vakuovém tunelu a vyvinutá americkým vizionářem Elonem Muskem, byla v průběhu 20 let vybudována mezi dvěma skandinávskými městy Oslem a Kodaní.

AKTUALIZUJEME

Dálnice D1 na Brno je zavřená kvůli nehodě

Provoz na dálnici D1 zastavila nehoda. Stala se ve směru na Brno na 132. kilometru. Policie dopravu odklání na souběžnou silnici druhé třídy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies