VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Označování potravin bude srozumitelnější a obsažnější

Aby se spotřebitelé mohli rozhodovat uváženě, měli by mít k dispozici více informací o kupovaných potravinách. Tak lze charakterizovat odkaz, který výrobcům potravin poslali začátkem tohoto měsíce poslanci Evropského parlamentu, když hlasovali o nových pravidlech označovaní potravin.

27.7.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto:

Informace o energetickém obsahu, množství tuku a nasycených mastných kyselin, údaje o sacharidech, cukrech, bílkovinách i soli – to vše najde v budoucnu konzument zřetelně označené na obale.

Pětiletá lhůta

Pravda, nestane se tak hned. Po zveřejnění pravidel ve věstníku Evropské unie bude mít potravinářský průmysl tři roky, aby přijal potřebná opatření. Po uplynutí této doby bude mít každý stát ještě dva roky na uplatnění samotné legislativy v praxi. Celkem tedy jde o pět let.

Parlamentní zpravodajka, poslankyně Renate Sommerová, která za Evropský parlament vedla jednání o konečné podobě směrnice s dalšími zainteresovanými subjekty, v průběhu diskuse řekla:

„Navzdory politickým a ideologickým rozdílům v Evropském parlamentu a při zohlednění postojů jednotlivých států se nám podařilo dospět k dobrému kompromisu. Nová pravidla si kladou za cíl poskytnout více a lepších informací spotřebitelům. Užitek z nich by však měl mít ovšem také potravinářský průmysl, kterému přinesou větší právní jistotu, méně byrokracie a obecně lepší legislativu.“

Poukázala zejména na význam nových pravidel pro malé a střední podnikatele, kteří představují více než čtyři pětiny evropského potravinářského sektoru.

Nutriční hodnota

Informace o energetickém obsahu, o množství tuků, nasycených mastných kyselin, uhlohydrátů, cukrů, bílkovin a soli se budou povinně uvádět v jediné tabulce na obale výrobku. Všechny údaje výrobce propočte na sto gramů anebo sto mililitrů, případně na jednu porci.

Druhy alergenů

Tak jako dosud budou povinnou složkou údajů na obale. Na rozdíl od dosavadního stavu však jejich rozeznání mezi ostatními informacemi bude jednodušší, protože bude graficky zvýrazněné. Zákazník tím informace o obsahu alergenů rozezná už při prvním pohledu na výrobek.

Novou povinností pak bude uvádění alergenů i při nebalených potravinách, včetně jídla podávaného v restauracích. Rozhodnutí o tom, jak se tyto informace dozvědí zákazníci, je ponecháno na jednotlivých státech.

Země původu

Označení původu u některých potravin, jakými jsou hovězí maso, med, olivový olej, čerstvé ovoce a zelenina, je povinné už i nyní. Podle nové směrnice to však bude nutné také u výrobků z čerstvého vepřového, ovčího, kozího a drůbežího masa.

Evropská komise k tomu vydá vykonávací předpisy do dvou let od vstupu nového nařízení v platnost. Označení původu se v budoucnu nevyhnou možná ani další produkty, například mléko anebo nezpracované potraviny. Evropská komise však nejdříve vyhodnotí uskutečnitelnost takového opatření a zejména dopad na ceny.

Stop zavádění lidí

Nová pravidla by měla zabránit situacím, kdy jsou spotřebitelé informacemi na obalu uváděni v omyl.

Snadnější bude identifikace takových výrobků, které sice připomínají jisté potraviny, ale ve skutečnosti jsou jen jejich napodobením, a to z odlišných přísad. V případě, že běžná přísada byla nahrazena jinou, bude tato informace povinně zobrazena na přední straně obalu. Maso a ryby, u nichž se předpokládá, že jsou z jednoho narostlého kusu, avšak ve skutečnosti je to kombinace kousků z několika jedinců, musí být napříště označené.

O velké podpoře, které se dostalo této směrnici, svědčí fakt, že byla přijata poměrem hlasů 606 pro návrh a 46 proti. Zdrželo se 26 poslanců.

Co v budoucnu vyčteme z obalů

Informace o složení potravin bude komplexní, tak, aby z ní spotřebitel zjistil vše potřebné. Nejen pokud jde o složení a druh použitých surovin, ale také o zdravotní rizika.

Nutriční hodnota jednotlivých složek bude povinně uvedena v jediné přehledné tabulce.

Alergeny, tedy látky, které mohou u citlivých jedinců vyvolat patologickou imunitní reakci, budou v textu na obalu zvýrazněné.

Povinné uvádění údajů o zemi původu se už bude vztahovat i na čerstvé vepřové, ovčí, kozí a drůbeží maso.

O mléku zatím nebylo rozhodnuto. Evropský parlament počká na výsledky analýzy o dopadech takového kroku.

JOZEF GÁFRIK

27.7.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
12 10

Andrej Babiš: Havel měl u nás zavést prezidentský systém

ilustrační fotografie
1 14

Pro a proti: Facka jako násilí. Zrušíme fyzické tresty dětí?

DOTYK.CZ

Města duchů. Navštivte reálná místa, kde vám může jít i o život

Pokud jste viděli film o Jamesi Bondovi Skyfall, pak si jistě vybavíte scénu, kdy hlavní záporná postava Raoul Silva nutí agenta 007 sestřelit z hlavy jeho milenky panáka alkoholu. To vše mezi betonovými ruinami budov, ze kterých snad mrazí ještě více, než ze samotné scény. Nejde však o počítačem vytvořené kulisy. Hašima, opuštěný ostrov u břehů Japonska, skutečně existuje. Stejně jako další „města duchů" po celém světě. Tady jsou některá z nich.

Týden volna pro tatínky? Jen když pracují

Narodil se nám potomek a chceme volno, co máme dělat? Takové dotazy novopečených otců zaplavily „sociálku" hned zkraje letošního roku. Tatínkové se mylně domnívali, že novinka v podobě týdenní placené dovolené po porodu už platí.

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Brno – Z vlastní kapsy dotuje Letiště Brno provoz letecké linky z Brna do Mnichova. Celkem ho spojení, které využívá v průměru padesát lidí denně, stálo doposud šedesát milionů korun. Jihomoravský kraj a město Brno přitom slíbili linku podpořit celkem pětačtyřiceti miliony korun. Zatím nedali nic.

Facebook je zajatcem politiky

Baracka Obamu dostal Facebook do Bílého domu. Zdeňka Škromacha bazénková selfie z politiky vylila. Jak si politické celebrity vedou na této sociální síti?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies