VYBERTE SI REGION

Pojišťovny začnou zvát na screening kvůli rakovině

V lednu začnou zdravotní pojišťovny rozesílat pozvánky na screeningové vyšetření rakoviny prsu, čípku, tlustého střeva a konečníku. S výzvou k účasti osloví v první vlně 1,85 milionu lidí. V další vlně osloví ty, kdo na prevenci nepřijdou, celkem počítají v následujícím roce a půl s 3,5 milionu dopisů. Adresné zvaní doprovodí celorepubliková informační kampaň, řekl dnes novinářům ministr Martin Holcát.

3.12.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto. Foto: Deník/Vít Černý

„Považuji dnešek za určitý výkop zahájení velmi významného projektu systému podpory prevence vybraných nádorových onemocnění v ČR. Jde o jednu z nejmasovějších akcí," uvedl ministr. Připomněl, že ČR je na černém žebříčku výskytu zhoubných nádorů – u 1000 žen ročně se zjistí rakovina čípku, u 6500 rakovina prsu a až u 10.000 lidí rakovina tlustého střeva a konečníku.

Náměstek Ferdinand Polák doplnil, že od roku 1995 v ČR výrazně stoupají počty nových případů rakoviny – o 30 procent stoupl výskyt rakoviny čípku a prsu, o 12 procent tlustého střeva a konečníku. „Více lidí je diagnostikováno, nicméně rakovina je problém České republiky," zdůraznil.

Screeningové programy Česko má, zdravotní pojišťovny je plně hradí, na vyšetření ale chodí výrazně méně lidí, než je potřeba. Na screening rakoviny prsu chodí kolem 50 procent žen, v některých evropských zemích až 90 procent, cíl v ČR je 70 procent. U děložního hrdla je účast 50 procent, cílem je 70 až 80 procent jako v Británii. U tlustého střeva je účast 23 procent, cílem je zvýšit účast na zhruba 50 procent, upřesnil Polák.

Kdo dostane pozvánku?

Pozvánky na vyšetření rakoviny prsu v tomto projektu dostanou ženy od 45 do 70 let, čípku ženy mezi 25 až 70 lety a tlustého střeva a konečníku ženy i muži mezi 50 až 70 lety. Kdo nebude reagovat na první dopis, dostane časem další. S dopisem by měli oslovení jít k praktickému lékaři, ženy také ke gynekologovi, nasměruje je na další vyšetření.

Akce má podle ministra podpořit fungující screening. Už teď se díky screeningu daří ročně odhalit 9000 polypů a 800 časných nádorů konečníku a tlustého střeva, přes 3000 nádorů prsu v samém počátku a kolem 3000 případů čípku. Adresné zvaní by mělo počty včas odhalených onemocnění ještě zvýšit. Když se nádor zjistí včas, až 95 procent lidí se vrátí po léčbě do běžného života.

Projekt potrvá do 30. června 2015. Schválený rozpočet je 107 milionů korun, z toho na adresné zvaní je vyčleněno 62 milionů. Z evropských peněz se uhradí 85 procent projektu.

Autor: ČTK

3.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Klaus odsoudil vynucený odchod Forejta a jeho diskreditaci

Praha - Bývalý prezident Václav Klaus rezolutně odsoudil podle něj vynucený odchod Jindřicha Forejta z funkce šéfa protokolu Pražského hradu. Zacházení s ním ho lidsky velmi zasáhlo, uvedl v prohlášení, které redakci poskytl Petr Macinka z Institutu Václava Klause. Forejt na svou funkci rezignoval v úterý, zdůvodnil to osobními a zdravotními důvody.

Antiislamista Konvička opustil Alternativu pro ČR

Praha - Antiislamista Martin Konvička k dnešnímu datu vystoupil z politické strany Alternativa pro Českou republiku, za kterou neúspěšně kandidoval v říjnových senátních volbách na Táborsku. Na facebooku uvedl, že k projektu přestal mít důvěru. Důvodem je i to, že strana nebyla schopná odstranit nedostatky, kvůli kterým vláda v pondělí rozhodla, že navrhne soudu pozastavit její činnost.

Nejnovější kasino v Las Vegas „hlídá“ obří drak od českých sklářů

Las Vegas /FOTOGALERIE/- Čeští skláři z Kamenického Šenova se výrazně podíleli na podobě prvního kasina v čínském stylu, které vzniklo v americkém Las Vegas. Herně s desítkami stolů a stovkami automatů totiž vévodí tunový skleněný lustr ve tvaru čínského draka od tuzemské firmy Preciosa Lighting. Kasino oficiálně otevřelo své brány minulý víkend.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies