VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pomalá hudba prý dokáže otevírat peněženky

Nákupní střediska i drobné obchůdky se v tomto předvánéčním čase stále více plní lidmi. Kromě výzdoby v obchodech na lidi působí různorodá hudba. Momentálně dominují vánoční melodie, které připomínají stále více se blížící Štědrý den. Také tato atmosféra však něco stojí.

17.12.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Zvuková kulisa obecně patří k prvkům, které ovlivňují chování zákazníků. „Snahou obchodníků často je udržet nakupujícího v obchodní jednotce co nejdéle, přesně v duchu pravidla – čím více času u nás stráví, tím více toho koupí,“ uvedl odborný asistent Marek Záboj z Ústavu marketingu a obchodu Mendelovy univerzity v Brně.

Právě vhodně zvolená hudba má podle něj obrovský vliv. „U nás je tento trik spíše opomíjený, ale v západní Evropě či ve Spojených státech jsou podobné praktiky prodávajících naprosto běžné,“ poznamenal s tím, že ideální tempo hudby je spíše pomalejší než svižné.

Hudba se navíc zpravidla liší také podle cílového zákazníka. Zatímco v obchodech pro mladé zaznívají modernější aranžmá vánočních písní, v obchodech pro starší klientelu jsou věrni spíše klasice.

Opakující se vánoční písně a melodie však mohou působit rušivě na prodávající, kteří jsou jim často vystaven po celou pracovní dobu. „V zahraničí byl například zaznamenán případ, kdy zaměstnanci podali stížnost na špatné pracovní podmínky způsobené stále se opakujícím repertoárem, který se neblaze odrazil na jejich zdraví. Výsledek stížnosti nebyl zveřejněn, i když se do něj tehdy vložily odbory,“ uzavřel s tím, že zaměstnanci často ve strachu o práci podobné podmínky raději vydrží.

Jeho slova potvrdil také Vratislav Kozák z Ústavu marketingu a ekonomiky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. „Psychologové říkají, že obsluha, která je často celé dny vystavena určité opakující se hudební smyčce by měla dostávat příplatky, protože to na ni může mít negativní vliv,“ doplnil.

Hudba prodavačky obtěžuje

Mnohdy podle něj hudba navíc nakupující spíše obtěžuje. Spíše než hudbu však označil za hlavní hybný princip nakupujících ve vánočním období stres. „Kupní chování zákazníka se dá přirovnat k chování stáda. Lidé nakupují impulsivně to, co vidí, že kupují i další. Právě v čase Vánoc se to projevuje ještě výrazněji,“ poznamenal.

Zatímco lidé si znějící melodie pochvalují, zaměstnanci obchodů často musí zatnout zuby.

„Pouští u nás koledy. Občas jich sice máme plné zuby, ale když už je ten čas vánoční, tak to nějak vydržíme,“ uvedla jedna z prodavaček supermarketu Albert v Kroměříži, která odmítla uvést své jméno z obavy o ztrátu zaměstnání.

Také ve zlínském Tescu tradičně vítají zákazníky vánoční melodie. „Samozřejmě, že u nás hraje hudba, jak vánoční tak normální. Žádní zaměstnanci ani nakupující si však zatím nestěžovali a tak by mělo být vše v pořádku,“ uvedl jeden ze zaměstnanců. Jméno bohužel také odmítl sdělit.

Další zaměstnankyně supermarketu ve Vsetíně, přímo konstatovala, že hudební doprovod jejího zaměstnavatele je takřka hrůzostrašný. Také ona si přála zůstat z obavy o zaměstnání v anonymitě.

V oslovených menších obchůdcích se pak zaměstnanci či majitelé odkazovali na nedostatek času na adekvátní odpověď.

Autor: Stanislav Janalík

17.12.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Déšť

Dešťovka. Obyvatelé suchých oblastí si rozdělí sto milionů

Protesty ve Skopji skončily násilím
1

V makedonském parlamentu došlo k bitce, zraněno bylo minimálně deset lidí

Jihokorejci chtějí stavět Dukovany. Nezdržujeme a nezdražujeme, slibují

Tři roky poté, co ČEZ zrušil tendr na dostavbu Temelína, začíná jaderný maraton nanovo. Zatím jen opatrně a zdvořilostním představováním. Bitva o jednu z největších zakázek v dějinách ČR ale bude možná ještě ostřejší než minule.

Staronový šéf České televize: Natočíme velký dětský seriál

Navázat na úspěchy Arabely, Pana Tau nebo kultovních Návštěvníků by chtěl Petr Dvořák, který bude šéfovat veřejnoprávní stanici až do roku 2023.

Kdo hodně cvičí, nástroj si ničí, věří Kabáti

/ROZHOVOR/ Po čtyřech letech vyrazí na velké halové turné nejúspěšnější česká rocková kapela Kabát. Obsáhne devatenáct zastávek a odehraje se v průběhu měsíců října a listopadu. Vypráví o něm zpěvák Pepa Vojtek.

DOTYK.CZ

Hašek vysvětluje Bubníka: každý autor má svůj rukopis

Bývalý brankář a současný podnikatel Dominik Hašek obhajoval na facebookových stránkách svého nápoje Smarty Drink reklamu s nekrologem Augustina Bubníka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies