VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Předvánoční relax: Pečeme zdravé cukroví

Vánoce u nás doma voněly medvědími tlapičkami a vánočkami, pečenými přesně podle Marie Janků Sandtnerové. S přibývajícími léty, kilogramy a sílící osvětou jsem se ale přesvědčila, že na světě je i výborné cukroví k lidskému organismu daleko šetrnější.

9.12.2009 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Na začátku si připomeňme, že jídla, která obsahují tuky a cukry, by měla v našem denním jídelníčku tvořit pouze mizivých osm procent. O svátcích vánočních si většina z nás z tohoto pravidla uděluje pořádnou výjimku. Každý právě proto udělá dobře, když při přípravě té spousty laskomin sáhne po tucích zdravějších.

Volte kyseliny nenasycené

Máslu, smetaně, vepřovému sádlu, oleji kokosovému či palmovému dominují kyseliny nasycené, které se mohou spolupodepsat na tvorbě nezdravého cholesterolu. Jeho hladinu ale naopak dokážou snížit kyseliny nenasycené, na něž jsou bohaté oleje olivový, slunečnicový a řepkový, rovněž ořechy a také semínka. Naopak největším nepřítelem člověka jsou transmastné kyseliny, které se objevují v margarínech (stejně jako v některých průmyslově vyráběných sušenkách či koláčích).

Pro sváteční hodování obecně platí, že kde to jen trochu jde, měli byste sáhnout po nízkotučné smetaně, polotučném mléku a namísto majonézy si vyrobit jogurtový dresink s menším obsahem tuku. Ale vraťme se k pečení. Vybíráte-li si recepty na sladkosti, bez nichž si nejpopulárnější svátky roku nedovedete představit, řiďte se surovinami, jež jsou ideální. Vůbec jich není málo.

Kouzla ořechů a medu

Rozhodně vsaďte na vlašské ořechy. Právě ony obsahují ty nejzdravější tuky – totiž polynenasycené. Vlašské ořechy by se navíc klidně mohly předepisovat proti stresu, protože dokážou lidský organismus ochránit před jeho následky. Takže tam, kde stres ještě stále Vánoce provází, by měla být konzumace vlašských ořechů přímo povinná.

Další sázkou na jistotu je při pečení dezertů či koláčů banán. Běžně ho pojídá většina sportovců – banán totiž obsahuje hodně přírodního cukru, který je schopen poskytnout tělu okamžitě novou energii. Svalům i nervům přitom dodává nezbytný draslík, k tomu i vitamíny skupiny B i C. Někdo ve dnech hektických příprav na Vánoce padne pozdě večer do postele a hned usne, jiný naopak ne a ne zabrat. S usínáním bezpečně pomůže med.

Jediná lžička medu v šálku teplého mléka udrží správnou hladinu cukru v těle po celou noc. Vedle toho v našich zeměpisných šířkách med od pradávna dodává sladkou chuť doma pečenému cukroví. Do spousty sušenek a koláčů se přidává kardamon. Na jedné straně jim dodává jemné kořeněné aroma, na druhé straně ochraňuje jejich konzumenty – dokáže totiž předejít případným trávicím potížím.

Zázvor zklidní žaludek a zahřeje

Kardamon ale – a to společně s hřebíčkem a skořicí – umí v zimě člověka i zahřát. Zmíněná koření totiž obsahují látky, jež zlepšují krevní oběh. Stejným zázrakem je i zázvor. I u něho pak platí, že zakousnete-li si zázvorovou sušenku, hned zklidníte svůj žaludek i trávicí trakt.

A jakou pak roli hrají v receptech, které jsme vybrali pro váš vánoční stůl, ovesné vločky a slunečnicová, dýňová či jiná semínka? Příjemně křupou, ale hlavně tam reprezentují základní stavební materiál každé lidské buňky – totiž bílkovinu. Tu nejzdravější a s vynikajícími vedlejším i efekty. Třeba ovesné vločky dokážou snížit cholesterol, semínka zase nabízejí ty správné nenasycené mastné kyseliny s potřebnou dávkou minerálů k tomu.

Recepty (rozpisy jsou na čtyři porce)

KOLÁČ Z TVAROHU A DÝNĚ, ZDOBENÝ VLAŠSKÝMI OŘECHY

Ingredience: 3 balíčky nízkotučného tvarohu, 1 hrnek zakysané smetany s nižším obsahem tuk, 1 hrnek nasekaných vlašských ořechů, 1 hrnek hnědého cukru, 2 velká vejce, 2 lžíce olivového oleje, 250 gramů zázvorových sušenek, 350 gramů pyré z dýně, 2 lžičky mleté skořice,, 1 lžička mletého zázvoru,, 1 lžička mletého kardamonu,, 1 lžička vanilkového extraktu, špetka mletého nového koření, špetka soli


Postup: Zázvorové sušenky rozmixujete s olivovým olejem, vzniklou směs dáte na dno dortové formy (průměr kolem 20 cm) a upečete.Poté v mixéru smísíte tvaroh, pyré z dýně, hnědý cukr, vejce, vanilkový extrakt, zázvor, kardamon, špetku soli a mletého nového koření. Jemnou směs navršíte na upečený základ koláče, hustě posypete nasekanými vlašskými ořechy a pečete asi hodinu. Koláč necháte zchladnout na pokojovou teplotu a na noc vložíte do chladničky, kde správně ztuhne.

MUFFINY S MRKVÍ A MERUŇKAMI

Ingredience: 1,5 hrnku nastrouhané mrkve, 1,5 hrnku hladké mouky, 1 hrnek podmáslí, 1 vejce, 0,5 hrnku nakrájených meruněk (sušených), 0,5 hrnku hnědého cukru, 0,5 hrnku olivového oleje, 2/3 hrnku slunečnicových semen, 3 lžíce sezamových semínek, 2 lžičky kypřícího prášku, po lžičce mleté skořice, zázvoru a kardamonu, špetka soli

Postup: Mouku smícháte s kypřícím práškem, solí, skořicí, kardamonem a zázvorem. Ve vzniklé směsi uděláte důlek a vlijete do něj podmáslí, které jste ušlehali s hnědým cukrem, vejcem a olejem. Zpracujete v řídké těsto, do něhož přidáte mrkev, meruňky, slunečnicová a sezamová semínka. Těstem naplníte muffinové formičky, které pečete asi 30 minut. Vdolečky, zvané muffiny, lze připravit rovněž ze zralých banánů, které rozmačkáte do směsi vzniklé z celozrnné mouky, hnědého cukru a prášku do pečiva, zjemněné vejcem, rozšlehaným s 50 mililitry mléka a stejného množství slunečnicového o­leje.

OVESNÉ PLACIČKY S DATLEMI A VLAŠSKÝMI OŘECHY

Ingredience: 240 gramů ovesných vloček, 240 gramů celozrnné mouky, 240 gramů nesoleného másla, 200 gramů hnědého cukru (krupice), 240 gramů sušených datlí, 50 gramů nasekaných vlašských ořechů, 2 lžíce medu, šťáva a nastrouhaná kůra ze 2 pomerančů, kypřící prášek

Postup:
Z uvedeného množství upečete 20 šťavnatých placiček. Máslo, cukr, med a pomerančovou šťávu vařte za mírné teploty tak, aby se máslo a cukr rozpustily. Vzniklou směs smíchejte s moukou, vločkami a s 2/3 pokrájených datlí. Na plech rozložte pečící papír a na něj klaďte lžící kopečky lepkavého těsta. Zformujte je v centimetr silná kolečka, do jejichž povrchu vtisknete zbylé pokrájené datle a především nasekané vlašské ořechy. Pečte asi 15 minut, až placičky zezlátnou. Jestlipak víte, že datle posilují paměť?

MEDOVÁ ZVÍŘÁTKA

Ingredience: 250 gramů hladké mouky, 250 gramů medu, 50 gramů másla, 1 lžíce anýzovky

Postup: Ze všech ingrediencí zpracujte těsto, které vyválíte na plát zhruba centimetr silný. Z těsta vykrajujte jednoduché siluety zvířátek, která kladťe na vymazaný plech. V troubě, předehřáté na 150 stupňů Celsia, pečete dozlatova. Můžete je ozdobit bílkovým sněhem nebo ořechy.

JAHELNÍK S JABLKY


Ingredience: 500 gramů jáhel, 1 litr mléka, 1,5 kg jablek, 100 gramů medu, 2 dcl smetany

Postup: Spařené a propláchnuté jáhly uvařte v mléce, smíchaném s medem do poloměkka. Do zapékací misky či pekáčku, které jste vymazali, na sebe kladťe vrstvu jáhel a vrstvu nastrouhaných jablek tak, abyste skončili jablky. Tu polijte smetanou a pak jahelník upečte dozlatova.

Autor: Jitka Stuchlíková

9.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hrůza,  kterou po sobě zanechal zatím neznámý pytlák v Trojanovicích.
7

Otřesný případ! Pytlák vyhodil vnitřnosti srny, ta ale byla březí

Ilustrační foto
29

EET, vysoké nájmy a další problémy: Hospody bez personálu a hostů zavírají

AKTUALIZUJEME

Pohřeb kardinála Vlka: lidé se scházejí na Hradě, musí projít kontrolou

První desítky lidí čekají před chrámem svatého Víta na Pražském hradě kvůli pohřbu kardinála Miloslava Vlka. Katedrála, ve které se bude rozloučení konat, se otevře v 9:45, lidé do ní budou moci vstupovat do 10:45. Samotná zádušní mše má být zahájena v 11:00 po průvodu církevních hodnostářů z Arcibiskupského paláce do chrámu. Mši bude sloužit pražský arcibiskup Dominik Duka. Vlk zemřel po těžké nemoci minulou sobotu ve věku 84 let.

Zlatý Ámos Lukáš Lis: Nechtěl jsem být učitelem, ale neměnil bych

/VIDEO/ Nový držitel titulu Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele Lukáš Lis ze základní školy Soběslav původně nechtěl být učitelem, ale svou práci by už neměnil. Učitel by podle něj neměl být jen oblíbený, ale také dobrý. Svůj úspěch přičítá kombinaci přísnosti a přátelského přístupu k dětem.

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Experti: připlácení na péči vylepší zdraví i rozpočet státu

Čeští pacienti jsou rekordmany ve zdravotní turistice. Ke svému lékaři zajdou i dvanáctkrát za rok. Přitom Skandinávcům to stačí jen třikrát a rakouským sousedům sedmkrát. Česko to stojí zbytečných dvacet miliard korun navíc.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies