VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pro úspěch hubnutí je důležitá motivace a vědomí příčin kil navíc

Kdo chce zhubnout a dosaženou váhu si dlouhodobě udržet, měl by si podle výživového specialisty Petra Havlíčka především uvědomit, zda to chce sám, nebo ho k tomu někdo nutí. Měl by si také rozebrat, proč kila navíc má, aby řešil příčiny, nikoli jen následek, řekl Havlíček, který je garantem projektu Vím, co jím. Většina lidí podle Havlíčka začne s nějakým druhem diety. To nestačí, je nutné přidat také pohyb a hlídat si i správný odpočinek a spánek.

27.7.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Vít Šimánek

„Nejdůležitější je motivace. Vždy je to neúspěšné, pokud řekne partnerka, že si přeje štíhlejšího partnera, nebo řekne lékař, že musím zhubnout, protože mě to ohrožuje na zdraví. Protože veškeré věci, které dělám s tím, že musím, tak je vlastně dělat nechci," vysvětlil.

K nastartování zdravého životního stylu by si člověk měl udělat analýzu, proč kila navíc má. „Jestli je to otázka špatného stravování, nepohybu, stresu, neodpočívání nebo genetiky," upřesnil odborník. Jen tak může člověk současně s hubnutím pracovat i na odstranění příčin nadváhy.

Kdo se zaměří jen na dietu a navíc věří, že zhubne, když při ní hodně trpí, dlouho to podle Havlíčka nevydrží. Úspěch má nanejvýš pět až deset procent lidí, ostatní se vrátí k původní stravě a kila zase naberou. Opakované diety vedou v jojo efektu k tloustnutí.

Mozkový či výživový kouč

Příčiny nadváhy je podle Havlíčka nejlépe hledat s mozkovým či výživovým koučem. Člověk sám nemá nadhled. Najít si odborníka může každý sám na internetu, když si zadá slova „zdravý životní styl", ne jen „výživový poradce", protože při hubnutí jde o víc než jen změnu stravy. Dobré je nevybírat podle vzhledu stránek, ale podle vyjádření těch, kteří už úspěšně zhubli a dlouhodobě si váhu udržují.

V hubnutí podle Havlíčka pomáhá stanovit si konkrétní a splnitelné cíle. Nestačí říct si, chci zhubnout, ale chci zhubnout o pět kilo a vejít se do oblíbené sukně. K úspěchu nevede ani to, když si člověk řekne, že každý den uběhne pět kilometrů, lépe je stanovit si třeba svižnou procházku tři dny v týdnu. Za plnění plánu by si člověk měl dopřát malou odměnu.

Občasné porušení diety povoleno

Podle Havlíčka se lidé nejčastěji dopouštějí chyby při sestavování jídelníčku. Ve stravě mají málo bílkovin, zeleniny a příliš ovoce, které dodává tělu sacharidy. Vyřazují ze stravy tuky, ty jsou ale nezbytné pro vstřebávání některých vitamínů a měly by tvořit 30 procent energetického příjmu, převažovat by měly tuky rostlinné. Lidé také jedí málo ryb a pijí mnoho slazených nápojů.

Občasné porušení diety Havlíček povoluje, „uklouznutí" je podle něj dokonce žádoucí. „Pokud si to člověk příliš zestriktní a nikdy si nic nepovolí, tak logicky jak pro metabolismus to není úplně optimální, ale především ne pro jeho psychiku. Měl by vědět, že může všechno, kromě věcí, které opravdu nepotřebuje, jako jsou sladké limonády, ale zároveň by měl vědět, že když si jednou za 14 dní dá skleničku koly, že ho to nezabije, protože 80 až 90 procent jeho stravování a pohybu je správně," shrnul.

Desatero „Vím, co jím"
1. Jezte pestrou a vyváženou stravu.
2. Jezte více zeleniny a ovoce. Snažte se zařadit zejména zeleninu a ovoce ke každému jídlu během dne.
3. Vybírejte celozrnné produkty – chléb, pečivo, těstoviny. Upřesnostňujte rýži natural.
4. Volte rostlinné tuky a kvalitní margaríny z nich vyrobené.
5. Zařaďte do jídelníčku fazole, hrách a čočku.
6. Vybírejte maso, masné produkty a mléčné výrobky s nižším obsahem tuku.
7. Omezte sůl. Pro zlepšení chuti pokrmů používejte bylinky a koření.
8. Pijte přednostně vodu, neslazený čaj a nízkoenergetické nápoje.
9. Udržujte si správnou tělesnou hmotnost.
10. Pravidelně se aktivně hýbejte alespoň 30 minut každý den.

Autor: ČTK

27.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Olomoucký vrchní státní zástupce Ivo Ištvan
2 8

Ištvan o kauze úniků: Panovala obava, že obvinění budou mařit vyšetřování

Místo, kde se v berlínském parku Teirgarten scházejí mladiství prostituti.
5 7

Prodáváme se, abychom přežili, říkají mladí uprchlíci - prostituti v Německu

DOTYK.CZ / AKTUALIZOVÁNO

Australané řeší, co s místními žraloky

Mnoho Australanů se donedávna usmívalo nad pověstí své země jakožto rejdišti světově obávaných zvířat. Byla to ale smrt místní surfařky Laeticie Brouwerové, která odstartovala zájem státních orgánů ohledně řešení, které by eliminovalo riziko útoků a zároveň nevedlo k drastickým opatřením.

Itálie rozdává stovky hradů. Má ale podmínku

Toužíte po vlastním hradu nebo alespoň po sídle, které dýchá historií? V Itálii máte možnost. Země nabízí soukromým investorům zdarma víc než 100 historických památek. Má ale podmínku: nový vlastník je musí zrenovovat a transformovat do podoby turistického objektu.

Nečasová nepřišla k soudu. Zradilo ji zdraví

Bývalá šéfka kabinetu premiéra Petra Nečase Jana Nečasová (dříve Nagyová), která čelí obžalobě v kauze údajného zneužití Vojenského zpravodajství, dnes nepřišla vypovídat k soudu. Podle jejího právníka Eduarda Bruny je nemocná a zároveň nedala souhlas s konáním jednání ve své nepřítomnosti. Soud proto hlavní líčení odročil.

Poslanci navrhli pro státní firmy nové úlevy z registru smluv

Některé státní podniky a společnosti s většinovou účastí státu a národní podnik Budějovický Budvar možná dostanou částečnou výjimku z povinného zveřejňování smluv v internetovém registru. Do evidence se také nebudou muset vkládat smlouvy, které se týkají nakládání s výbušninami, a kolektivní smlouvy. Předpokládá to novela zákona, kterou předložila skupina poslanců z ANO, ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, ODS a Úsvitu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies