VYBERTE SI REGION

Milované a nenáviděné olivy jsou málo kalorické

Jedni je milují, druzí je nemohou ani cítit. Řeč je o olivách. Traduje se, že mnoho lidí jim přijde na chuť až s věkem. Přitom jsou tak zdravé.

26.10.2009 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: shutterstock

I když to na první pohled nevypadá, olivy, byť jsou naložené ve slaném nálevu, v malém množství prospívají lidskému organismu hned z několika důvodů. Poskytují totiž tělu vyváženou sadu minerálů, vitaminů a esenciálních olejů.

Mlsání sedmi oliv denně (to je 25 g na den) je odborníky doporučená denní dávka pro dospělého.

Více než sedm oliv by pak měly jíst osoby se zvýšenou námahou, jako jsou sportovci a časově vytížení pracující. Méně než sedm oliv denně by naopak měli jíst lidé obézní nebo ti, kteří trpí vysokým krevním tlakem, protože nálev obsahuje hodně soli.

Mají příznivce i odpůrce

Říká se, že k olivám se člověk musí projíst, aby si je oblíbil.

Malé zelené, fialové nebo černé kuličky s nezaměnitelnou hořko-slanou chutí opravdu málokomu zachutnají hned napoprvé.

Ale toho, kdo jim dá šanci, po několika soustech odmění svou nezaměnitelnou a lahodnou chutí.

Podobně tomu tak bylo i v české kuchyni, kde olivy původně nebyly běžnou součástí jídel. V posledních několika letech se však situace změnila a trend užívání různorodých oliv do řady jídel je dnes běžným jevem a obliba oliv je tak v českých domácnostech i restauracích stále větší.

Čeští spotřebitelé dávají přednost olivám zeleným, a to naloženým i plněným, nicméně v poslední době se zvyšuje také spotřeba černých oliv.

Z celkového objemu oliv dovezených do České republiky pochází více jak 80 procent oliv ze Španělska a jen za poslední dva roky vzrostl dovoz do České republiky dokonce o pětinu.

Černé olivy se sklízejí až v prosinci

Různá barva u oliv neznamená jinou odrůdu, ale pouze jinou dobu sběru. Olivy jsou nejdříve zelené a v průběhu zrání se barva mění na vínově červenou, poté na červenou, fialovou, a když oliva úplně dozraje, tak zčerná.

Zelené olivy, které se ve Španělsku sbírají na podzim, mají nižší obsah oleje, jsou křupavější a s výraznější nahořklou chutí. Dozrálé černé olivy, které se sklízejí začátkem prosince, jsou chuťově jemnější a obsahují 20 až 30 procent oleje.

V některých oblastech se olivy sbírají pomocí hrábí nebo do předem připravených sítí pod stromy.

Každý pěstitel má vlastní nálev

Je třeba je dále upravovat, protože v syrovém stavu jsou téměř nepoživatelné. Mají nepříjemnou trpko-hořkou chuť.

Proto se nejdříve vylouhují ve vodě a pak naloží do soli, octa nebo oleje.

Každý výrobce používá svůj nálev, ochucuje ho bylinkami nebo olivy plní papričkami, mandlemi, sýrem nebo lososem. Délka louhování záleží na velkosti a zralosti oliv a také na daném receptu. Nic se nesmí uspěchat. V Řecku například máčejí olivy deset dní v moři. Obvyklý čas je ale maximálně pět dní, někteří olivy louhují jen několik hodin. Proto stejná oliva od jiného zpracovatele chutná jinak.

Vyznáte se v olivách?

Arbequina – kulaté, nahnědlé olivy z Katalánska. Jsou naložené do marinády, ve které uzrávají. Lisuje se z nich vysoce kvalitní olivový olej.

Gaeta
– baculaté olivy z Itálie, potřené nebo naložené v olivovém oleji. Vynikají měkkou strukturou a jemnou chutí.

Calamata – Řecké olivy ve tvaru mandle, velké asi 12 mm, často naložené v marinádě z vinného octa.

Mazanillo – Tvarem patří mezi nejkulatější olivy, které se navíc dobře vypeckovávají a často tak bývají plněné nebo nadívané. Mohou být zelené i černé.

Moroccanské – na sucho naložené – černé olivy se svraštělou slupkou. Silné a koncentrované s nádechem hořkosti.

Nicoise – malinkaté olivy z francouzské Provence mají hořko-nakyslou chuť, často se nakládají s bylinkami.

Picholline – malé, štíhlé olivy z Francie, jemné, skoro nasládlé, křupavé. Nakládají se do láku a potom do marinády.

Proč jíst olivy

Mají málo kalorií – 25 gramů oliv obsahuje pouze 37 kalorií. Přitom černé olivy obsahují méně kalorií než olivy zelené.

Jsou zdrojem vlákniny – 100 gramů oliv obsahuje 2,6 gramu vlákniny.

Obsahují antioxidanty a minerály – je v nich velké množství vápníku, hořčíku a polyfenolů, tedy látek, které jsou nezbytné pro zdravé fungování organismu.

Zdravé tuky – hlavní složkou obsaženou v olivách je kyselina olejová, díky které mohou být olivy součástí zdravého a vyváženého jídelníčku.

Autor: Kateřina Erbsová (Stárková)

26.10.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Postrach Vysočiny: Žena zničila desítky aut a zapálila volejbalové kabiny

Havlíčkův Brod – Bývalou řidičku kamionu a uklízečku Bohumilu Šustrovou ze Ždírce nad Doubravou poslal v úterý Okresní soud v Havlíčkově Brodě na devět měsíců do vězení, a to za podpálení kabin havlíčkobrodským sportovcům.

Mikuláše, anděla a čerta na Slovensku zadržela policie

Bratislava - Tři sourozence převlečené za Mikuláše, anděla a čerta zadržela v západoslovenské Skalici policie. Bratr a jeho dvě sestry v kostýmech měli neobvykle rozdělené role: zatímco Mikuláš koledoval, anděl kradl, informovala slovenská média.

Šedesátiletá řidička smetla před semafory dítě, je těžce zraněné

Česká Třebová - Vážná nehoda se stala ještě za bílého dne uprostřed České Třebové. Auto zde srazilo dítě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies