VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Štíhlý či plnoštíhlý ideál? Jde prý spíše o vzhled než o zdraví

Štíhlost má v očích mužů a žen v různých zemích hodně „pohyblivou" cenu, zjistili autoři mezinárodního výzkumu mezi 20.000 dotázanými ve 13 zemích na čtyřech kontinentech. „Ve světě, který tolik dbá na vnější zdání, je rozdíl mezi žádoucí a skutečnou postavou v mnoha zemích značný", konstatovala studie podle agentury AFP.

26.10.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: shutterstock.com

Výzkumníci dospěli ke zjištění, že ve skutečnosti mají co do činění se čtyřmi základními typy pohledů na možný ideál.

V Jižní Koreji naprosto dominuje štíhlost, jak v průměrné váze populace, tak i v představách o tělesném ideálu (81 procent v případě žen, 80 procent u mužů). Tlak „být štíhlý" je tak mimořádně silný a ve stejné míře doléhá na muže i na ženy, uvedl spoluautor studie, francouzský sociolog Thibaut de Saint Pol.

V Irsku je mužský a ženský ideál podobný, a to tělnatější (56 procent v případě mužného idolu, 54 procent u ideálu ženského). I v Uruguayi má být ideální žena plnoštíhlá (52 procent), zatímco muž hubený (62 procent).

Naopak ve Francii panuje relativní konsensus (62 procent) na tom, že chlap má být vazba, zatímco dáma štíhlá (52 procent). Podobně i na Slovensku, v Bulharsku, Izraeli či na Filipínách převládá tendence oceňovat štíhlost spíše u žen než u mužů.

V Irsku, na Novém Zélandu a ve Francii panuje jistá shoda mezi tělnatějším mužným ideálem a všední realitou nadváhy u mužské populace.

V Rakousku, v Uruguayi a Mexiku si spíše cení hubených mužů, ale ve skutečnosti se průměrná chlapská váha pohybuje značně nad ideálem.

Podle dostupných údajů je kromě Ruska všude váha žen v reálu nižší než mužů. Francouzky jsou spolu s Italkami nejhubenějšími Evropankami, ale přesto je Francie hned po Jižní Koreji zemí, kde si ženy nejčastěji přejí zhubnout; po úbytku kilogramů touží šest z deseti Francouzek, a tak strádají dietami.

„Když se v naší společnosti mluví o zdraví, má se tím na mysli vzhled. Řeči o dietách a zdraví se ve skutečnosti týkají jen vzhledu," soudí sociolog. Varuje přitom před „pocitem viny" v případě lidí, jejichž tělesné schránky se nevtěsnají do diktátu momentálně platných ideálů.

Autor: ČTK

26.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Smrtelná dopravní nehoda motorkáře na Jablonecku. Stala se 29. května v Kokoníně¨.
3

V Kokoníně zemřel motorkář, nezvládl předjíždějí osobního auta

Několik policejních zásahových jednotech zasahovalo v pondělí v podvečer v českolipském hypermarketu Albert na sídlišti Lada.
AKTUALIZOVÁNO
10

V České Lípě v Albertu se údajně střílelo

AKTUALIZOVÁNO

RECENZE: Terorista z Rammstein se na pódiu odpálil

Praha /FOTOGALERIE/ - V pražské Eden Areně se 28. května uskutečnil první z letošních koncertů skupiny Rammstein.

DOTYK.CZ

29. květen 1985. Den, kdy anglická zvěř zardousila fotbal

Ta tragédie byla nevyhnutelná. V Bruselu, na Heysel Stadionu, se před finále fotbalového poháru mezi Liverpoolem a Juventusem Turín sešlo příliš výbušných ingrediencí. Desetitisíce zpitých chuligánů, nože, střelné zbraně, zchátralý a drolící se stadion, stupidní systém prodeje lístků, v podstatě nulová přítomnost policie. Byla to jatka zbytečná, ale poučná.  

Tatra Trucks zmodernizuje armádní děla. Obrana za ně zaplatí přes miliardu

Samohybné houfnice Dana pro českou armádu zmodernizuje kopřivnická firma Tatra Trucks. Ministerstvo obrany za zakázku zaplatí 1,27 miliardy korun. Zrenovováno bude 33 děl. Zakázkou se v blízké době bude zabývat vláda. Smlouvu by ministerstvo chtělo podepsat v září.

AKTUALIZOVÁNO

Odstartovaly dotace na dešťovou vodu. Zájem je obrovský

Během prvních dvou hodin od otevření nového dotačního programu Dešťovka přijal stát přes 800 žádostí za zhruba 39,5 milionu korun. Je to zhruba 40 procent celkového rozpočtu programu, ve kterém chce stát přerozdělit 100 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies