Vědci v Británii vyvinuli test, jak levně určit typ rakoviny prsu

Lékaři by do dvou let mohli mít k dispozici metodu, která snadněji a levněji než nynější diagnostické postupy dokáže určit sedm z deseti kategorií rakoviny prsu. Tvrdí to britští vědci v aktuálním vydání odborného magazínu British Journal of Cancer. Od nové metody si slibují cílenější léčbu a zvýšení šance na přežití.

30.10.2013

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock

Loni vědci zjistili, že karcinom prsu je možné rozdělit do deseti odlišných kategorií podle genetické výbavy pacientů. Stanovení typu je dosud možné výhradně vypracováním podrobného genetického profilu, což je nákladné a pro většinu pacientů nevhodné. Každý z typů této nemoci má odlišný dopad na šanci na přežití.

Nyní však tým odborníku v čele s Andym Green z univerzity v anglickém Nottinghamu vyvinul metodu, která se zaměřuje na deset klíčových proteinů, jež identifikují sedm odlišných biologických typů rakoviny prsu.

Podle Greena s dostupnějšími metodami léčby karcinomu se stávají terapie komplexnějšími, proto také zlepšení péče i dosažení lepších výsledků vyžaduje u pacientů cílenější léčbu. „Stejně důležité by mělo být i zlepšení souběžných postupů, aby se lékaři vyvarovali zbytečné a nevhodné léčbě a vedlejším účinkům," vysvětlil.

V rámci své studie vědci hledali „podpis" každého typu rakoviny mezi 1073 vzorky nádorů z tkáňově banky. Zjistili, že 93 procent se jich shodovalo se sedmi typy karcinomu prsu, zatímco zbývajících sedm bylo obtížné určit.

Další ověřování odhalilo, že zmíněných sedm kategorií určuje odlišná kombinace a úroveň deseti proteinů, které našli v rakovinných buňkách.

Efektivní léčba

„Musím zaručit, že život zachraňující a život prodlužující léčby, které v současné klinické medicíně máme k dispozici, jsou využívány efektivně. To znamená, že správná léčba je zaměřena na ty, kteří z ní budou mít prospěch, zatímco ostatní ušetří od vedlejších účinků, abychom do roku 2050 naplnili naše ambice překonat karcinom prsu," prohlásila podle portálu BBC Delyth Morganová, která stojí v čele britské dobročinné organizace Breast Cancer Campaign, jejímž cílem je boj s rakovinou prsu. Tato organizace nejnovější studii financovala.

„Tento nový test by se mohl stát skutečným krokem vpřed k vytvoření svatého grálu v podobě medicíny přizpůsobené na každého pacienta zvlášť," dodala Morganová s tím, že tak dostává naděje 50.000 britským ženám, u nichž lékaři každý rok karcinom prsu diagnostikují.

30.10.2013 VSTUP DO DISKUSE

Lubomír Bystroň nacistický poklad na Budišovsku hledá už více než dvacet let.

Nacistický poklad na Budišovsku: reálná možnost anebo čirá utopie?

S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla.

VIDEO: S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla

VIDEO: Tenistům budou na turnaji v Brazílii nosit míčky psi

K noze! Přines! Tyto povely opět uslyší tenisoví fanoušci na antukovém turnaji v Sao Paulo. Jak to? Hráčům totiž budou během rozehrání dělat společnost netradiční pomocníci. Míčky jim budou sbírat psi z útulku.

V obchodě už jen s účtenkou. Startuje EET

Malé krámky i velké supermarkety. Řeznictví, pekařství, trafiky nebo třeba prodejny textilu a obuvi. Tam všude už ve středu dostanete – nebo byste alespoň teoreticky měli dostat – povinnou účtenku.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Sobotka chce jednat ve Sněmovně o snížení cen za mobilní data

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) svolal na pátek jednání zástupců všech parlamentních stran k novele zákona o elektronických komunikacích. Chce prověřit možnost zrychleného přijetí normy. Přijetí normy v prvním čtení by podle premiéra tlačilo na snížení ceny mobilních dat.