Vědci v Hradci Králové mají nový přístroj na výzkum nemocí a léků

Vědci Fakultní nemocnice v Hradci Králové mají jako první v ČR k dispozici nový typ hmotnostního spektrometru pro výzkumu příčin různých nemocí a vývoj léků. Spektrometr vědci z fakultního Centra biomedicínského výzkumu využijí například pro výzkum předčasných porodů, nádorových onemocnění či nových léků na Alzheimerovu nemoc. Pořízení sestavy přístroje přišlo na 14 milionů korun, platil je stát. Novinářům to při dnešním uvedení přístroje do provozu řekl šéf centra Kamil Kuča.

18.2.2014

Vědci z Fakultní nemocnice v Hradci Králové mají jako první v ČR k dispozici nový typ hmotnostního spektrometru pro výzkum příčin různých nemocí a vývoj léků. Foto: ČTK

Spektrometr Q Exactive Plus od německé firmy Thermo Fisher dokáže určit osud léčiva v organizmu, rozpozná bílkovinné anomálie a jejich typy v jednotlivých tkáních. „Výhodou je naše spolupráce s klinikami fakultní nemocnice, díky níž se dostáváme ke vzorkům tkání pacientů, které pak můžeme porovnávat," řekl Kuča.

Spektrometr by měl vědcům významně pomoci s výzkumem předpovědi předčasného porodu. „Ve vzorcích plodové vody odebraných již v 16. týdnu těhotenství budeme hledat specifický protein, který by ukázal, zda je žena ohrožena předčasným porodem," uvedl vědec a porodník Marian Kacerovský. V praxi by pak lékaři mohli ohrožené ženě včas stanovit léčebný postup. K výzkumu Hradečtí využijí i vzorky plodové vody, které dostali od svých kolegů ze Švédska.

Centrum vzniklo v roce 2011 a nyní má 28 pracovníků. Jeho hlavní náplní je vývoj a diagnostika léčiv a analýza proteinů. Centrum ve světě spolupracuje s asi 30 výzkumnými pracovišti, v Hradci Králové má navázánu úzkou spolupráci s hradeckou Fakultou vojenského zdravotnictví Univerzity obrany a s Univerzitou Hradec Králové.

18.2.2014 VSTUP DO DISKUSE

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš.

Babiš opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

Barbora Strýcová

Sprosté nadávky, výhrůžky. Strýcová odkryla druhou tvář tenisu

Hammond už zase řídí. Jeho nový stroj jezdí na elektřinu a má extra vychytávku

Od nehody Richarda Hammonda uplynuly dva týdny a slavný moderátor už je dávno doma. A dokonce zase řídí.

Česká agentura veze z Cannes několik cen. Za kampaň pro časopis, co už nevychází

Čím jsou pro světový film ceny americké filmové akadamie Oscar, tím je pro evropskou reklamu mezinárodní reklamní festival Cannes Lions. Koná se vždy koncem června ve francouzském letovisku Cannes a v posledních letech je na něm úspěšná česká pobočka reklamní sítě Young & Rubicam.

Vyplašená zvěř, zničené porosty. Čtyřkolky dělají vrásky myslivcům

Majitelé čtyřkolek a terénních motorek přídělávají každoročně vrásky myslivcům i správcům lesů. Jejich hlučné stroje totiž plaší zveř a ničí lesní porosty a půdu. V boji proti jejich „řádění" jsou však lesníci i myslivci často bezmocní.

Tragická sobota. Na silnicích zemřelo devět lidí, letos nejvíc

Sobotní dopravní nehody si vyžádaly devět lidských životů, což je letos dosud nejvíce v jednom dni. Umírali při nich lidé v autech, motocyklisté, chodci i cyklisté. Dosud byl nejtragičtějším dnem na českých silnicích pátek 16. června, kdy zemřelo šest lidí. Vyplývá to z předběžných policejních statistik.