Vědci ve Švédsku možná našli cestu, jak uchovat sílu antibiotik

Vědci z jihošvédské Lundské univerzity možná nalezli způsob, jak by lidstvo mohlo čelit rostoucí rezistenci bakterií na antibiotika. Tým profesora Anderse Haakanssona totiž zjistil, že proteinový komplex v mateřském mléce zvyšuje citlivost bakterií na antibiotickou léčbu, napsal portál The Local. Před problémem rostoucí odolnosti bakterií opakovaně varuje Světová zdravotnická organizace (WHO), podle které se některé nemoci dosud považované za banální stanou během několika desetiletí opět smrtelnými.

27.1.2015 1

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock.com

Zmíněným proteinovým komplexem, který je označován jako HAMLET (Human Alpha-lactalbumin Made LEthal to Tumor Cells - lidský alfa-lactalbumin smrtelný pro nádorové buňky), se Haakansson zabýval již před zhruba dvaceti lety v rámci svého postgraduálního studia. Tehdy spolu s dalšími kolegy zjistil, že látka je schopná likvidovat některé rakovinné buňky, aniž by poškodila ty zdravé.

"Zajímavější ale je, že HAMLET činí některé bakterie citlivějšími na antibiotika," řekl Haakansson. "Zatím se zdá, že HAMLET může učinit vůči antibiotikům citlivé všechny bakterie," dodal.

Haakansson doufá, že HAMLET by mohl navždy ukončit neustálý závod ve vývoji nových a silnějších antibiotik, které dokážou překonat rostoucí odolnost bakterií vůči starším preparátům. Vědci nyní nový lék vycházející z komplexu testují na zvířatech. První zkoušky na lidech, kteří trpí chronickými infekcemi, je možné očekávat za jeden až dva roky.

27.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 1

Z areálu muniční továrny v Boříně se ozývají exploze. Hasiči se z místa museli stáhnout.
SLEDUJEME ON-LINE

Výbuch v Poličce: 19 zraněných. Policie chystá evakuaci okolí

Premiér Bohuslav Sobotka.

Ministerstvo průmyslu povede do sjezdu ČSSD Sobotka sám, opozice návrh kritizuje

Muž se dotkl tyčí vedení na železniční trati. Na místě zemřel

Podivín – Tragické následky měl ve čtvrtek pro muže kontakt s vedením na železniční trati mezi Podivínem a Ladnou. Policii o tom informoval dozorčí železničního provozu.

Vybavení a spotřeba českých domácností: Auto vlastní dvě třetiny českých rodin

Praha - Zhruba dvě třetiny energií, které české domácnosti spotřebují, používají k vytápění. V roce 2015 to bylo 196 585 terajoulů. Průměrná energetická náročnost českých domácností od roku 1990 klesla o 28 procent na 65 gigajoulů na byt. Televizí, pračkou a ledničkou disponuje drtivá většina českých domácností.

Nový objev! Planety kousek od Země mohou být plné života

Nová soustava má hned sedm planet, navíc tři z nich mohou být obyvatelné. To je objev, který rozhýbal vědecké kruhy.

Kandidáta na německého kancléře Schulze bude patrně vyšetřovat OLAF

Evropský Úřad pro boj proti podvodům (OLAF) zvažuje, zda zahájí vyšetřování vůči kandidátovi německé sociální demokracie na kancléře Martinu Schulzovi kvůli některým jeho krokům z doby, kdy byl předsedou Evropského parlamentu.