Vědci ve Švédsku možná našli cestu, jak uchovat sílu antibiotik

Vědci z jihošvédské Lundské univerzity možná nalezli způsob, jak by lidstvo mohlo čelit rostoucí rezistenci bakterií na antibiotika. Tým profesora Anderse Haakanssona totiž zjistil, že proteinový komplex v mateřském mléce zvyšuje citlivost bakterií na antibiotickou léčbu, napsal portál The Local. Před problémem rostoucí odolnosti bakterií opakovaně varuje Světová zdravotnická organizace (WHO), podle které se některé nemoci dosud považované za banální stanou během několika desetiletí opět smrtelnými.

27.1.2015 1

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock.com

Zmíněným proteinovým komplexem, který je označován jako HAMLET (Human Alpha-lactalbumin Made LEthal to Tumor Cells - lidský alfa-lactalbumin smrtelný pro nádorové buňky), se Haakansson zabýval již před zhruba dvaceti lety v rámci svého postgraduálního studia. Tehdy spolu s dalšími kolegy zjistil, že látka je schopná likvidovat některé rakovinné buňky, aniž by poškodila ty zdravé.

"Zajímavější ale je, že HAMLET činí některé bakterie citlivějšími na antibiotika," řekl Haakansson. "Zatím se zdá, že HAMLET může učinit vůči antibiotikům citlivé všechny bakterie," dodal.

Haakansson doufá, že HAMLET by mohl navždy ukončit neustálý závod ve vývoji nových a silnějších antibiotik, které dokážou překonat rostoucí odolnost bakterií vůči starším preparátům. Vědci nyní nový lék vycházející z komplexu testují na zvířatech. První zkoušky na lidech, kteří trpí chronickými infekcemi, je možné očekávat za jeden až dva roky.

27.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 1

Fanoušci brněnské Komety slaví gól. Ilustrační foto.

Vztek fanoušků Komety. Za lístek zaplatí o 280 korun víc než příznivci Hradce

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš

Za střet zájmů by měl platit Agrofert, vzkazují soukromí zemědělci

Brečet nebudu, říká sprejer, který poničil hradby

Na místo činu se o víkendu vrátili sprejeři, kteří ve čtvrtek 16. března pomalovali historické hradby a další místa v Klatovech, a způsobili tak škodu za zhruba 45 tisíc korun. Odstraňovali nápisy, které nastříkali. Lítost by u nich ale člověk hledal jen stěží.

Vinni! Policisté, co zasahovali proti útočnici ze Smíchova, vyslechli trest

Obvodní soud pro Prahu 1 uznal ve čtvrtek vinnými dva policisty, kteří zasahovali proti Michelle Sudků poté, co chtěla zabíjet v kavárně na pražském Újezdě. Potrestal je trestním příkazem. Informaci České televize v úterý potvrdila mluvčí Obvodního soudu pro Prahu 1. Konkrétní druh ani výši trestu soud nezveřejní, dokud nebude výsledek sdělen účastníkům řízení. Oba policisté mohou proti rozhodnutí podat odpor, v tom případě by soudkyně musela nařídit hlavní líčení.

Valachová ocenila in memoriam šikanovanou učitelku z Třebešína

Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) dnes v Senátu in memoriam ocenila šikanovanou učitelku Ludmilu Vernerovou ze Střední průmyslové školy Na Třebešíně v Praze, která zemřela loni v lednu. Plaketu Františky Plamínkové převzala její dcera Kateřina. Valachová tak chce dát symbolicky najevo své odhodlání bojovat se šikanou a přispět k bezpečnějšímu prostředí ve školách.

Azylová loterie v Německu? V Berlíně uspěje jen čtvrtina žadatelů

Jestli běženec v Německu dostane azyl či nikoli, nezáleží jen na jeho individuálním osudu, ale také na tom, ve které spolkové zemi o ochranný status požádá. Vyplývá to ze studie univerzity v jihoněmecké Kostnici. Zatímco v západoněmeckém Sársku v letech 2010 až 2015 uznaly úřady až 70 procent žádostí o azyl, v Berlíně to byla jen asi čtvrtina.