VYBERTE SI REGION

Brněnští vědci našli protein, který potlačuje vznik rakoviny prsu a vaječníků

Zákeřná nemoc, smrtelná diagnóza a bezradní lékaři. Rakovinou prsu či vaječníků každoročně v Jihomoravském kraji onemocní stovky žen. Vědci z Brna, které je považované za centrum výzkumu v České republice, se na ně zaměřili a našli způsob, jak je možná v budoucnu léčit. Spočívá ve funkci jednoho z proteinů v těle, který umí opravit již poškozené buňky. Jiným a lepším způsobem než ostatní proteiny. Právě jím se brněnští vědci chtějí inspirovat a v budoucnu předejít vzniku rakoviny.

17.7.2015

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock

Že se buňky poškozují, je podle vedoucího vědeckého týmu z Masarykovy univerzity a Mezinárodního centra klinického výzkumu Fakultní nemocnice u svaté Anny Lumíra Krejčího přirozené. „Může za to vliv UV záření, radiace, chemických látek a jiných vlivů. Poškozují DNA, která je nositelkou genetické informace, a je zodpovědná za řízení buněk," popsal.

Právě proteiny se podílí na opravě zlomů v DNA. Pokud proces opravy selže, můžou se kvůli neopravené DNA začít buňky nekontrolovaně množit. „To vede ke vzniku nádoru," dodal Krejčí.

Jeho tým zjistil, že jeden z proteinů opravuje DNA lépe než jiné proteiny. „To se dosud vůbec nevědělo. Je to významný poznatek pro léčbu nádorů prsu a vaječníků," uvedl Krejčí.

Podle něj je to však otázka mnoha let. „Budeme hledat látky, které by mohly funkci proteinu zastoupit. Až je najdeme, budeme je několik let zkoumat a pak teprve přestoupíme na zvířata. Pokud se vše osvědčí, lze uvažovat o klinickém testování na lidech. Může to trvat ale i deset a více let," uvedl Krejčí.

Zaměří se hlavně na látky, které už lékaři klinicky využívají. Aplikovat je později zkusí na lidi, kterým hrozí rakovina, aby zpomalili její rozvoj.

Je však možné, že se látka nepodaří najít, nebo bude mít i jiné účinky, a proto nepůjde použít. Navíc objev platí pouze pro rakovinu prsu a vaječníků. „Jen u několika typů nádorů je totiž přímá souvislost genetiky s rakovinou," vysvětlil prorektor Masarykovy univerzity pro výzkum Petr Dvořák.

I proto například Rostislav Vyzula z Masarykova onkologického ústavu zatím zůstává skeptický. „Není to jednoduchá záležitost. Léčba takových nádorů je hodně komplikovaná. Je to ale možný krůček v pomyslné mozaice, který může v léčbě rakoviny výrazně pomoct. Zásadní a nejdůležitější ale zůstává prevence," shrnul.

Počet rakoviny prsu a vaječníků navíc podle něho stále stoupá. „Je to ale právě díky screeningu, lékaři registrují vyšší výskyt časných stádií. Velké procento žen však prevenci stále zanedbává. Jako i třeba Zuzana Chaloupková. „Na kontrole jsem nebyla dva roky a pokročilá diagnóza rakoviny prsu mě v pětadvaceti letech hodně překvapila," vzpomínala Brňanka.

Na včasnou prevenci upozorňuje i kampaň Měsíc raka, která vyzývá, aby ženy raději zašly na prohlídku. V Česku každý rok přibude šest tisíc nových případů rakoviny prsu a na její následky zemřou dva tisíce. Jen na jižní Moravě každoročně rakovinou prsu nově onemocní stovky žen. Navíc je nejčastějším typem nádorů, na který ženy v kategorii od dvaceti do čtyřiapadesáti let umírají.

Autor: Veronika Gecová

17.7.2015 VSTUP DO DISKUSE

Babiš je nejvlivnější Čech. Na vyhlášení v Bruselu ale nebude, je nemocný

Praha – Zatímco v tuzemsku Andrej Babiš schytává kritiku za elektronickou evidenci tržeb a musí vyřešit i svůj střet zájmů, aby postavení politika a podnikatele sladil se zákonem, ve světě ho vnímají jako významnou osobnost. Po ceně časopisu GlobalMarkets pro nejlepšího ministra financí rozvíjejících se evropských zemí za rok 2016 ho nyní bruselský server Politico.eu vybral jako Čecha, který letos nejvíc přispěl k formování Evropy.

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

Tragédie u Draženova. Mladý řidič zemřel po střetu s nákladním autem

Draženov - K tragické dopravní nehodě došlo po půl šesté večer na hlavní silnici od Domažlic na Draženov nedaleko odbočkyna Petrovice.