Deník

Brněnští vědci našli protein, který potlačuje vznik rakoviny prsu a vaječníků

Zákeřná nemoc, smrtelná diagnóza a bezradní lékaři. Rakovinou prsu či vaječníků každoročně v Jihomoravském kraji onemocní stovky žen. Vědci z Brna, které je považované za centrum výzkumu v České republice, se na ně zaměřili a našli způsob, jak je možná v budoucnu léčit. Spočívá ve funkci jednoho z proteinů v těle, který umí opravit již poškozené buňky. Jiným a lepším způsobem než ostatní proteiny. Právě jím se brněnští vědci chtějí inspirovat a v budoucnu předejít vzniku rakoviny.

17.7.2015

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock

Že se buňky poškozují, je podle vedoucího vědeckého týmu z Masarykovy univerzity a Mezinárodního centra klinického výzkumu Fakultní nemocnice u svaté Anny Lumíra Krejčího přirozené. „Může za to vliv UV záření, radiace, chemických látek a jiných vlivů. Poškozují DNA, která je nositelkou genetické informace, a je zodpovědná za řízení buněk," popsal.

Právě proteiny se podílí na opravě zlomů v DNA. Pokud proces opravy selže, můžou se kvůli neopravené DNA začít buňky nekontrolovaně množit. „To vede ke vzniku nádoru," dodal Krejčí.

Jeho tým zjistil, že jeden z proteinů opravuje DNA lépe než jiné proteiny. „To se dosud vůbec nevědělo. Je to významný poznatek pro léčbu nádorů prsu a vaječníků," uvedl Krejčí.

Podle něj je to však otázka mnoha let. „Budeme hledat látky, které by mohly funkci proteinu zastoupit. Až je najdeme, budeme je několik let zkoumat a pak teprve přestoupíme na zvířata. Pokud se vše osvědčí, lze uvažovat o klinickém testování na lidech. Může to trvat ale i deset a více let," uvedl Krejčí.

Zaměří se hlavně na látky, které už lékaři klinicky využívají. Aplikovat je později zkusí na lidi, kterým hrozí rakovina, aby zpomalili její rozvoj.

Je však možné, že se látka nepodaří najít, nebo bude mít i jiné účinky, a proto nepůjde použít. Navíc objev platí pouze pro rakovinu prsu a vaječníků. „Jen u několika typů nádorů je totiž přímá souvislost genetiky s rakovinou," vysvětlil prorektor Masarykovy univerzity pro výzkum Petr Dvořák.

I proto například Rostislav Vyzula z Masarykova onkologického ústavu zatím zůstává skeptický. „Není to jednoduchá záležitost. Léčba takových nádorů je hodně komplikovaná. Je to ale možný krůček v pomyslné mozaice, který může v léčbě rakoviny výrazně pomoct. Zásadní a nejdůležitější ale zůstává prevence," shrnul.

Počet rakoviny prsu a vaječníků navíc podle něho stále stoupá. „Je to ale právě díky screeningu, lékaři registrují vyšší výskyt časných stádií. Velké procento žen však prevenci stále zanedbává. Jako i třeba Zuzana Chaloupková. „Na kontrole jsem nebyla dva roky a pokročilá diagnóza rakoviny prsu mě v pětadvaceti letech hodně překvapila," vzpomínala Brňanka.

Na včasnou prevenci upozorňuje i kampaň Měsíc raka, která vyzývá, aby ženy raději zašly na prohlídku. V Česku každý rok přibude šest tisíc nových případů rakoviny prsu a na její následky zemřou dva tisíce. Jen na jižní Moravě každoročně rakovinou prsu nově onemocní stovky žen. Navíc je nejčastějším typem nádorů, na který ženy v kategorii od dvaceti do čtyřiapadesáti let umírají.

Autor: Veronika Gecová

17.7.2015 VSTUP DO DISKUSE

Místo události, při níž v úterý ráno zahynul jeden voják, je obehnané páskami.
AKTUALIZUJEME

V dědických kasárnách údajně vybuchly granáty. Jeden voják zemřel

Dívčí Hrad. Ilustrační foto.

Zámek Dívčí Hrad je opět na prodej, okleštěný od původních pozemků

Drzá krádež a pád mostu ze špejlí: nejlepší videa z 18. září

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 18. září 2017.

Somálka prohrála. Zákaz nošení hidžábu nebyl diskriminací, tvrdí soudce

O diskriminaci nešlo! Pražský městský soud dnes zamítl žalobu uchazečky o studium A. A. Jamaal (27) proti pražské Střední zdravotnické škole Ruská a potvrdil tak lednové vítězství ředitelky Ivanky Kohoutové u prvoinstančního soudu. Somálka školu žalovala kvůli údajné diskriminaci, když ji školní řád zakazoval nosit pokrývku hlavy, v jejím případě hidžáb. Žádala za to omluvu a 60 tisícové odškodnění. Případ nejspíš skončí u Nejvyššího soudu.

Mladík z Dubí zasadil své babičce 99 ran nožem

/FOTOGALERIE/ K hrůznému činu došlo loni kolem 5. listopadu. Stal se ráno v Dubí na Teplicku ve 4. patře domu v ulici Karolíny Světlé. Devatenáctiletý Jakub Ševčík ráno vstal, uvařil si kávu a pohádal se s babičkou, u které bydlel. Vyčítala mu jeho chování. Rozčílil se a udeřil babičku lahvemi. Potom ji bodal nožem. Zasadil jí 99 ran! Dokonce nechal nůž zabodnutý v těle své babičky.

Ryanair špatně naplánoval dovolené pilotů. Ruší i pražské linky

Letecká společnost Ryanair zveřejnila seznam letů, které ruší v období mezi dnešním dnem a 28. říjnem. Během šesti týdnů se jedná o 40 až 50 letů denně. Dopravce bude cestující informovat prostřednictvím e-mailu. Většinu lidí se bude snažit přesunout na „alternativní lety“ na nejbližší den.