VYBERTE SI REGION

Vědci z Plzně rychleji zjistí rezistenci bakterií na antibiotika

Mikrobiolog Jaroslav Hrabák z plzeňské Lékařské fakulty Univerzity Karlovy vyvinul spolu se svým týmem novou metodu, která umožní rychleji zjistit, zda je konkrétní bakterie rezistentní na daná antibiotika. Mikrobiologickou diagnostiku, která obvykle trvá 36 až 48 hodin, zkrátí nový přístup o zhruba polovinu. Třiatřicetiletý vědec už získal pro fakultu český patent, nyní probíhá patentové řízení na úrovni evropské a také v Americe, řekl v pátek během otevření nového medicínského centra Lékařské fakulty v Plzni.

18.10.2014

Ilustrační foto.Foto: DENÍK

"Naše metoda už byla publikována v mikrobiologických časopisech, je dostupná odborníkům," uvedl Hrabák. Věří, že v praxi začne fungovat v řádu několika měsíců.

Podle Hrabáka představuje rezistence bakterií na antibiotika poměrně závažný problém, lidstvo se nyní dostává do doby, kdy některá přestávají účinkovat. Dokonce se objevují bakterie rezistentní ke všem dostupným antibiotikům, tedy na infekce jimi způsobené není léčba. "Jedním z mechanismů, jak se bránit takto nebezpečným bakteriím, je rychle je zjistit, izolovat pacienta a zamezit šíření. Na základě našeho výzkumu a metodiky jsme schopni velmi rychle identifikovat nebezpečí a dál se podle toho zachovat," uvedl Hrabák.

Nová metoda využívá hmotnostní spektrometr, přístroj umožňující vidět a zkoumat přímo konkrétní molekuly. U bakterií tak vědci dokážou zjistit proteiny, jež jsou zodpovědné za rezistenci. "Na základě optimalizace postupů, které jsme vyvinuli, umíme konkrétně odpovědět, zda se jedná o epidemiologicky závažný mechanismus rezistence," uvedl Hrabák. Výhodou je i cena vyšetření. "Opominu-li drahý spektrometr, vyjde vyšetření na 20 až 25 korun, takže se podaří i zlevnit," uvedl.

Bakterie, na něž není obrana

Podle Hrabáka je v ČR zatím situace ve výskytu vysoce rezistentních bakterií poměrně dobrá, závažná už je ale ve státech, kde je dostupnost antibiotik bez lékařského předpisu. I v ČR se ale už vyskytly bakterie, na něž není obrana, podle Hrabáka se ale vždy podařilo zabránit přenosu na další pacienty. "Ve většině případů se jednalo o bakterie, které si dovezli pacienti hospitalizovaní v nemocnici v Itálii, Řecku, na Srí Lance a podobně," uvedl.

Práce vědců z Plzně trvala 1,5 roku, další rok zabraly kroky spojené s patentem. Ten přinese fakultě peníze na další výzkum. Hrabákův tým se chce i nadále věnovat výzkumu antibiotické rezistence, snaží se stopovat cesty jejího šíření, pokračovat chce i ve vývoji rychlých diagnostických metod, které by byly přímo využitelné pro praxi.

Jaroslav Hrabák vystudoval biomechaniku a lékařské inženýrství na Fakultě aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni, poté studoval na Lékařské fakultě Univerzity Karlovy, mikrobiologii se věnuje od roku 2002.

18.10.2014 VSTUP DO DISKUSE

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

ČSSD chce zvýhodnit pracující, navrhne vyšší přídavky na děti

Praha - Sociální demokraté budou usilovat o zvýšení přídavků na děti. Cílem je zvýšit příjem pracujících s dětmi tak, aby čistý příjem těchto rodin byl vyšší, než kdyby pobíraly sociální dávky. V dnešním pořadu České televize Otázky Václava Moravce to uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podrobněji chce návrh představit s ministryní práce a sociálních věcí Michaelou Marksovou (ČSSD) příští týden po jejich bilanční schůzce.