Vědci z Plzně rychleji zjistí rezistenci bakterií na antibiotika

Mikrobiolog Jaroslav Hrabák z plzeňské Lékařské fakulty Univerzity Karlovy vyvinul spolu se svým týmem novou metodu, která umožní rychleji zjistit, zda je konkrétní bakterie rezistentní na daná antibiotika. Mikrobiologickou diagnostiku, která obvykle trvá 36 až 48 hodin, zkrátí nový přístup o zhruba polovinu. Třiatřicetiletý vědec už získal pro fakultu český patent, nyní probíhá patentové řízení na úrovni evropské a také v Americe, řekl v pátek během otevření nového medicínského centra Lékařské fakulty v Plzni.

18.10.2014

Ilustrační foto.Foto: DENÍK

"Naše metoda už byla publikována v mikrobiologických časopisech, je dostupná odborníkům," uvedl Hrabák. Věří, že v praxi začne fungovat v řádu několika měsíců.

Podle Hrabáka představuje rezistence bakterií na antibiotika poměrně závažný problém, lidstvo se nyní dostává do doby, kdy některá přestávají účinkovat. Dokonce se objevují bakterie rezistentní ke všem dostupným antibiotikům, tedy na infekce jimi způsobené není léčba. "Jedním z mechanismů, jak se bránit takto nebezpečným bakteriím, je rychle je zjistit, izolovat pacienta a zamezit šíření. Na základě našeho výzkumu a metodiky jsme schopni velmi rychle identifikovat nebezpečí a dál se podle toho zachovat," uvedl Hrabák.

Nová metoda využívá hmotnostní spektrometr, přístroj umožňující vidět a zkoumat přímo konkrétní molekuly. U bakterií tak vědci dokážou zjistit proteiny, jež jsou zodpovědné za rezistenci. "Na základě optimalizace postupů, které jsme vyvinuli, umíme konkrétně odpovědět, zda se jedná o epidemiologicky závažný mechanismus rezistence," uvedl Hrabák. Výhodou je i cena vyšetření. "Opominu-li drahý spektrometr, vyjde vyšetření na 20 až 25 korun, takže se podaří i zlevnit," uvedl.

Bakterie, na něž není obrana

Podle Hrabáka je v ČR zatím situace ve výskytu vysoce rezistentních bakterií poměrně dobrá, závažná už je ale ve státech, kde je dostupnost antibiotik bez lékařského předpisu. I v ČR se ale už vyskytly bakterie, na něž není obrana, podle Hrabáka se ale vždy podařilo zabránit přenosu na další pacienty. "Ve většině případů se jednalo o bakterie, které si dovezli pacienti hospitalizovaní v nemocnici v Itálii, Řecku, na Srí Lance a podobně," uvedl.

Práce vědců z Plzně trvala 1,5 roku, další rok zabraly kroky spojené s patentem. Ten přinese fakultě peníze na další výzkum. Hrabákův tým se chce i nadále věnovat výzkumu antibiotické rezistence, snaží se stopovat cesty jejího šíření, pokračovat chce i ve vývoji rychlých diagnostických metod, které by byly přímo využitelné pro praxi.

Jaroslav Hrabák vystudoval biomechaniku a lékařské inženýrství na Fakultě aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni, poté studoval na Lékařské fakultě Univerzity Karlovy, mikrobiologii se věnuje od roku 2002.

18.10.2014 VSTUP DO DISKUSE

Hrůza,  kterou po sobě zanechal zatím neznámý pytlák v Trojanovicích.

Otřesný případ! Pytlák vyhodil vnitřnosti srny, ta ale byla březí

EET, vysoké nájmy a další problémy: Hospody bez personálu a hostů zavírají

AKTUALIZUJEME

Pohřeb kardinála Vlka: lidé se scházejí na Hradě, musí projít kontrolou

První desítky lidí čekají před chrámem svatého Víta na Pražském hradě kvůli pohřbu kardinála Miloslava Vlka. Katedrála, ve které se bude rozloučení konat, se otevře v 9:45, lidé do ní budou moci vstupovat do 10:45. Samotná zádušní mše má být zahájena v 11:00 po průvodu církevních hodnostářů z Arcibiskupského paláce do chrámu. Mši bude sloužit pražský arcibiskup Dominik Duka. Vlk zemřel po těžké nemoci minulou sobotu ve věku 84 let.

Zlatý Ámos Lukáš Lis: Nechtěl jsem být učitelem, ale neměnil bych

/VIDEO/ Nový držitel titulu Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele Lukáš Lis ze základní školy Soběslav původně nechtěl být učitelem, ale svou práci by už neměnil. Učitel by podle něj neměl být jen oblíbený, ale také dobrý. Svůj úspěch přičítá kombinaci přísnosti a přátelského přístupu k dětem.

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Experti: připlácení na péči vylepší zdraví i rozpočet státu

Čeští pacienti jsou rekordmany ve zdravotní turistice. Ke svému lékaři zajdou i dvanáctkrát za rok. Přitom Skandinávcům to stačí jen třikrát a rakouským sousedům sedmkrát. Česko to stojí zbytečných dvacet miliard korun navíc.