Vědci z Plzně rychleji zjistí rezistenci bakterií na antibiotika

Mikrobiolog Jaroslav Hrabák z plzeňské Lékařské fakulty Univerzity Karlovy vyvinul spolu se svým týmem novou metodu, která umožní rychleji zjistit, zda je konkrétní bakterie rezistentní na daná antibiotika. Mikrobiologickou diagnostiku, která obvykle trvá 36 až 48 hodin, zkrátí nový přístup o zhruba polovinu. Třiatřicetiletý vědec už získal pro fakultu český patent, nyní probíhá patentové řízení na úrovni evropské a také v Americe, řekl v pátek během otevření nového medicínského centra Lékařské fakulty v Plzni.

18.10.2014

Ilustrační foto.Foto: DENÍK

"Naše metoda už byla publikována v mikrobiologických časopisech, je dostupná odborníkům," uvedl Hrabák. Věří, že v praxi začne fungovat v řádu několika měsíců.

Podle Hrabáka představuje rezistence bakterií na antibiotika poměrně závažný problém, lidstvo se nyní dostává do doby, kdy některá přestávají účinkovat. Dokonce se objevují bakterie rezistentní ke všem dostupným antibiotikům, tedy na infekce jimi způsobené není léčba. "Jedním z mechanismů, jak se bránit takto nebezpečným bakteriím, je rychle je zjistit, izolovat pacienta a zamezit šíření. Na základě našeho výzkumu a metodiky jsme schopni velmi rychle identifikovat nebezpečí a dál se podle toho zachovat," uvedl Hrabák.

Nová metoda využívá hmotnostní spektrometr, přístroj umožňující vidět a zkoumat přímo konkrétní molekuly. U bakterií tak vědci dokážou zjistit proteiny, jež jsou zodpovědné za rezistenci. "Na základě optimalizace postupů, které jsme vyvinuli, umíme konkrétně odpovědět, zda se jedná o epidemiologicky závažný mechanismus rezistence," uvedl Hrabák. Výhodou je i cena vyšetření. "Opominu-li drahý spektrometr, vyjde vyšetření na 20 až 25 korun, takže se podaří i zlevnit," uvedl.

Bakterie, na něž není obrana

Podle Hrabáka je v ČR zatím situace ve výskytu vysoce rezistentních bakterií poměrně dobrá, závažná už je ale ve státech, kde je dostupnost antibiotik bez lékařského předpisu. I v ČR se ale už vyskytly bakterie, na něž není obrana, podle Hrabáka se ale vždy podařilo zabránit přenosu na další pacienty. "Ve většině případů se jednalo o bakterie, které si dovezli pacienti hospitalizovaní v nemocnici v Itálii, Řecku, na Srí Lance a podobně," uvedl.

Práce vědců z Plzně trvala 1,5 roku, další rok zabraly kroky spojené s patentem. Ten přinese fakultě peníze na další výzkum. Hrabákův tým se chce i nadále věnovat výzkumu antibiotické rezistence, snaží se stopovat cesty jejího šíření, pokračovat chce i ve vývoji rychlých diagnostických metod, které by byly přímo využitelné pro praxi.

Jaroslav Hrabák vystudoval biomechaniku a lékařské inženýrství na Fakultě aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni, poté studoval na Lékařské fakultě Univerzity Karlovy, mikrobiologii se věnuje od roku 2002.

18.10.2014 VSTUP DO DISKUSE

Opel Insignia Grand Sport.

Francouzi chtějí Opel. Rýsuje se nový automobilový gigant

Žižkovský vysílač v Praze

Nové televizní vysílání startuje od března

Spoření na penzi. Vydělává, ale slabá koruna ho sráží

Penzijní fondy si pochvalují, že spoření na penzi táhne více než v nedávné minulosti. Na přilepšení k důchodu dokonce svým dětem začínají šetřit i někteří rodiče.

EUC koupila od Homolky firmu poskytující nadstandardní péči

Praha - Skupina EUC (dříve Euroclinicum), která v Česku provozuje mimo jiné síť poliklinik a laboratoři, koupila za 50,5 milionu korun firmu Homolka Premium Care, která se specializuje na poskytování nadstandardní individuální zdravotní péče. Prodej akcií firmy je součástí likvidace společnosti Holte, která je dceřinou společností Nemocnice Na Homolce. Ve čtvrtek o tom informovala mluvčí nemocnice Martina Dostálová.

Praha zaplatí na 22 školách výuku češtiny jako cizího jazyka

Praha - Hlavní město zaplatí ve 22 základních školách výuku češtiny pro děti, pro které není mateřským jazykem. Dvě vyučovací hodiny jednou týdně město vyjdou za celý rok zhruba na 620 tisíc korun. Přidělení peněz ve čtvrtek schválili pražští zastupitelé.

Zlikviduje KLDR svého velvyslance v Česku? Prý je na řadě

Paranoidní severokorejský režim v čele s Kim Čong-unem by mohl zlikvidovat svého velvyslance v Česku Kim Pchjong-ila, který patří k členům vládnoucí dynastie. Tvrdí to zahraniční experti na KLDR, podle nichž je ambasador pro režim hrozbou, stejně jako nedávno zavražděný bratr diktátora Kim Čong-una.