VYBERTE SI REGION

Nebojme se stárnutí - Proti bolesti kloubů pomůžou ryby a pohyb

Degenerativní změnu kloubů, takzvanou artrózu, má v padesáti 80 procent lidí. Sedmdesátiletí trpí tímto bolestivým onemocněním ve více než 90 procentech. S velkou pravděpodobností tedy postihne i vás. Přečtěte si, jak mu předejít.

18.6.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Artróza je jedna z více než čtyř stovek chorob pohybového aparátu, které označujeme výrazem revma. Revmatické obtíže má zhruba polovina české populace.

„Artróza je nejčastější příčinou bolestí pohybového aparátu, především nosných kloubů, zejména kolen a kyčlí,“ vysvětluje internistka Ljiljana Bojičová, prezidentka Evropské unie lékařů sociálního zabezpečení a pojištění (EUMASS).

A dodává: „Artróza je degenerativní změna v kloubu, kdy je v počátečních fázích poškozena chrupavka, později i kost a přilehlé tkáně.“

Chrupavka se postupně ztenčuje, stává se méně pružnou a následně dochází ke změnám na kostech, na okrajích kloubních ploch se tvoří výrůstky, které dráždí kloubní pouzdro a tím způsobují bolesti v kloubu, a také omezují rozsah pohybu.

Vzhledem k tomu, že je postižen nejen samotný kloub, ale i kostěné tkáně v okolí, mluví lékaři také o osteoartróze.

Na jejím vzniku se podílí genetika, zánětlivá onemocnění, prodělané úrazy a zlomeniny, špatné postavení kloubů a také jejich opotřebování související s postupujícím vě­kem.

Klouby nezatěžujte, ale hýbejte se

Padesátiletá Kateřina ráda chodí na horské túry, při jedné z nich jí však začalo bolet koleno. „Ortoped mi řekl, že mám začínající artrózu a v první řadě mi doporučil, abych zhubla,“ říká plnoštíhlá žena.

„Dělala jsem si starosti, jak shodit nadbytečná kila, když se kvůli kolenu mohu jen těžko pohybovat. Lékař mi vysvětlil, že bez pohybu se můj stav ještě zhorší, protože ochabnou svaly kolem bolavého kloubu.

Doporučil mi proto namísto horských túr šetrnější sporty – plavání a jízdu na rotopedu. Po nějaké době se skutečně bolest nápadně zmírnila,“ popisuje svou léčbu paní Kateřina.

Podle ortopeda Miloše Barrny se toto onemocnění vyvíjí postupně a způsobuje bolesti, špatnou pohyblivost kvůli omezení hybnosti kloubu. Někdy může dojít až tak daleko, že se kloub nemůže ohýbat.

„Za vznik artrózy může kromě jiného nepřiměřená fyzická zátěž, přetěžování kloubů při sportu, zejména vrcholovém nebo při moderních sportech jako je tenis či squash, které klouby zatěžují jednostranně,“ vysvětluje lékař.

Stejně tak kloubům škodí i nedostatek pohybu, nadváha nebo špatné složení jídelníčku. Artrózou nemusí vždy trpět jen lidé vyššího věku. Potíže mívají i lidé mladší, zejména sportovci.

V některých případech bolest kloubů postihuje i děti. Podle odborníků přibývá dětí s potížemi růstu. Ty se projevují bolestí končetin v kloubech, kostech nebo vazech – a to nejen při pohybu, ale i v klidu.

Dítě pak má problémy s pohybem, pokulhává a v noci špatně spí. Ve většině případů je příčinou nedostatek kolagenu.

Prevence by měla začít už v dětství

Pokud je ho nedostatek ve stravě, platí pro děti totéž co pro dospělé – změnit jídelníček a vybrat vhodný potravinový doplněk.

„Tyto medikamenty se nazývají chondroproitetika a mají napomoci ochraně chrupavky. Nástup jejich účinku bývá zpočátku pomalý, poté dlouhodobě přetrvává,“ vysvětluje Tomáš Trč přednosta Kliniky dětské a dospělé ortopedie a traumatologie Fakultní nemocnice Motol.

V pozdějších stadiích lze některé formy artrózy zlepšit lázeňskou léčbou, pokročilé formy, zejména u kyčelních a kolenních kloubů je možné také léčit operativně, kdy se postižený kloub nahradí kloubem umělým – takzvanou endoprotézou.

Podle Ljiljany Bojičové je důležité zaměřit se na příčiny, které ke vzniku artrózy vedly nebo alespoň jejich účinek zmírnit. Prevence by měla začít už v dětství: starat se o harmonický rozvoj postavy, bránit vzniku svalové nerovnováhy a návyku nesprávných pohybových stereotypů, bránit nadváze a udržovat se v dobré fyzické kondici.

Jak předejí artróze

Pro prevenci artrózy je důležité často jíst tučné mořské ryby, jako je losos, sleď, makrela, sardinky, treska či platýs. Jsou totiž zdrojem nezbytných omega-3 nenasycených kyselin.

Dále by se v jídelníčku mělo objevovat čerstvé ovoce a zelenina bohaté na antioxidanty, zejména brokolice, mrkev a řapíkatý celer.

Vhodné je také avokádo, ořechy, slunečnicová semena, která obsahují vitamin E, a celozrnné výrobky se selenem.

Nejméně vhodné je bílé pečivo, cukr a instatní pokrmy.

ZDENA LÍKAŘOVÁ

18.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Spisovatel Jiří Stránský: Škoda každého dobrého slova, které se neřeklo

Praha /ROZHOVOR/ - Autorem oblíbených dětských knih O dešťovém kameni, Povídačky pro moje slunce nebo Perlorodky je spisovatel a scénárista Jiří Stránský (85). Čtenáři a diváci jej přitom znají více jako autora filmů Zdivočelé země, Bumerangu či Štěstí, zachycujících atmosféru komunistického režimu a života politických vězňů v kriminálech a lágrech. „Slíbil jsem ve vězení básníkovi Honzovi Zahradníčkovi, že podám svědectví o lidech, kteří s námi seděli," říká Jiří Stránský, který připravuje další tři scénáře, povídkové knížky a prozrazuje, že brzo vyjde kniha Doktor vězeňských věd, kterou napsali s novinářkou Renatou Kalenskou.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies