VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vaříte? Nahraďte suroviny za zdravější

Kvánočním svátkům patří štědrá tabule stradičními pokrmy. Jak to udělat, aby štědrovečerní večeře neležela vbřiše jako těžký kámen, aby člověk nenakynul zhory snědeného cukroví? Odborníci radí vytvořit si vánoční menu, které je chutné a přitom zdravé.

16.12.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Kromě nakupování vánočních dárků se lidé před Vánocemi vrhají do urputného pečení cukroví a konzumace nepřeberného množství jídla. To ve výsledku často znamená přeplněné talíře a přejídání. Přitom čísla týkající se obezity lidí v České republice jsou alarmující.

Téměř 70 procent dospělých Čechů má zvýšenou hladinu cholesterolu a více než polovina lidí má nadváhu. Diabetiků už je více než tři čtvrtě milionu a přibývá také lidí s vysokým krevním tlakem.

Jedním z vrcholů hodování v průběhu Vánoc je štědrovečerní večeře. „Pokud si naservírujeme klasické štědrovečerní menu, přijmeme na posezení téměř celou denní doporučenou dávku energie,“ říká nutriční terapeutka Věra Králová.

Jen smažený kapr s bramborovým salátem podle ní může mít energetickou hodnotou kolem 5000 kJ, což se rovná celodennímu příjmu lidí s přísnou redukční dietou. Pokud si člověk dopřeje ještě zahuštěnou rybí polévku a na závěr kousek vánočky, přibližuje se hodnota večeře k 8000 kJ. Celkový energetický příjem zdravého člověka se přitom pohybuje od 8000 do 11000 kJ na den.

K nežádoucímu příbytku na váze přispívá také několikatýdenní pečení cukroví.

„Štědrovečerní večeře je většinou vyvrcholením měsíčního ochutnávání,“ vysvětluje Věra Králová. Pokud chce člověk přes Vánoce zůstat fit, nepřibrat na váze, a přesto se neochudit o tradiční gurmánské zážitky, může se inspirovat novými trendy v kuchařství a připravit si menu, které bude lehčí, zdravější, a přesto nepostrádá tradiční vánoční suroviny – rybu, houby, ovoce a vánoční koření, například hřebíček a skořici.

Tomu, kdo se nechce vzdát tradičních receptů, stačí pouze vyměnit některé suroviny za jiné, zdravější. Základem úspěchu je samozřejmě také pevná vůle, nepřejídání se, a pravidelný pohyb.

Zdravé vánoční menu

Podobně jako ve světě jsou i u nás Vánoce spojeny s tradičními pokrmy. Hlavním štědrovečerním chodem bývá ryba, během vánočních svátků se často připravuje maso nebo drůbež, mnohdy nezdravě smažením.

Když už zvolíte smažení, měli byste použít tuk určený přímo na smažení a potraviny vkládat do dostatečně rozpáleného, ale ne přepáleného tuku.

Nerozehřátý tuk vložené maso snadno nasaje a výsledná potravina ho pak obsahuje daleko více. Přepálením, které se projevuje namodralým dýmem, se zase tuk i smažená ryba znehodnocuje.

Lehčí, jednodušší, a přesto velice chutnou úpravou je vaření, vaření v páře, dušení, krátké restování nebo grilování v alobalu. Při těchto úpravách není třeba používat tak velké množství tuku.

Pro sváteční úpravu se hodí nejlépe candát, mořská ryba – například losos, tuňák, mořské plody, zvěřina, drůbež, netučné vepřové nebo mladé maso.

„Kapr, ale i jiná ryba výborně chutná na menším množství rostlinného tuku posypaná oblíbeným kořením nebo pečená v alobalu s bylinkami. Ryba připravená v alobalu je až o polovinu méně kalorická než smažená,“ doplňuje Věra Králová. Také bramborový salát může být netradiční lehkou pochoutkou, pokud k jeho spojení použijete například směs citronové šťávy, hořčice a panenského olivového oleje.

Pro snížení energetické hodnoty stačí místo tučnější majonézy přidat její light variantu nebo vynechat některé suroviny (uzeniny, vejce). Podobným způsobem lze ze salátu, který obsahuje v jedné porci až 2612 KJ, udělat zdravější a pro organismus výhodnější variantu s 868 kJ.

Pro odlehčení štědrovečerní polévky doporučují odborníci zahušťovat místo moukou či jíškou spíše lisovanou zeleninou nebo bramborami.

Strádat o svátcích nemusí ani ti, kteří si Vánoce neumějí představit bez tradičního mlsání.

Kromě kalorického cukroví, na které byli zvyklí, dnes mohou mnohem více experimentovat se zdravějšími surovinami, které k Vánocům také patří.

Například s mnoha druhy ovoce z celého světa. Stále více oblíbenými se stávají například méně typické sorbety, koktejly, dřeně či saláty. Další inspiraci můžete získat třeba na www.flora.cz.

Autor: Lenka Vašková

16.12.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

V paneláku Na Borku v Jirkově hořelo. Plameny vyšlehly zřejmě po přechozím výbuchu.
2 13

Požár v jirkovském paneláku: Dva lidé zemřeli, hasiči evakuovali sto lidí

DOTYK.CZ

Drama v Africe. Ovládne ji islámský terorismus?

V posledních několika letech se některé oblasti afrického Sahelu, tedy pásma zemí zhruba od Mauretánie po Súdán, proměnily v hlavní bojiště proti mezinárodnímu terorismu. Zejména to platí o Nigeru.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

AKTUALIZOVÁNO

Prezident USA Trump znovu napadl média, prý jsou šiřiteli falešných zpráv

Americký prezident Donald Trump na shromáždění svých stoupenců na Floridě znovu ostře zaútočil na média, která kritizoval jako "šiřitele falešných zpráv a součást zkorumpovaného systému". Informovala o tom dnes agentura AP, podle níž bylo shromáždění konané v sobotu odpoledne místního času (v noci na dnešek SEČ) začátkem kampaně ke zvýšení Trumpovy popularity po jeho lednovém nástupu do úřadu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies