VYBERTE SI REGION

Švédsko do odvolání zastavilo lety moderních verzí gripenů

STOCKHOLM - V celém Švédsku byly v pátek večer do odvolání zakázány lety stíhaček Jas-39 Gripen nejnovějších modifikací C a D. ČTK to dnes sdělil mluvčí švédského vojenského letectva. Lety byly zastaveny v reakci na čtvrteční havárii jednoho ze strojů. Její pravděpodobnou příčinou bylo nechtěné katapultování pilota. Moderní švédské stíhačky má k dispozici i česká armáda.

21.4.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Pilot havarovaného stroje při výslechu podle švédských médií řekl, že sedačka byla vymrštěna z kabiny při přistávacím manévru na severu Švédska a že on sám se katapultovat nechtěl. Letec dopadl s pomocí padáku na zem a nikdo nebyl zraněn.

Švédské úřady bezprostředně po havárii pozastavily lety gripenů pouze u regionální perutě F 21, z níž havarovaný letoun pocházel. V pátek večer se však na základě nových poznatků velení švédského letectva rozhodlo rozšířit zákaz letů stíhaček typu Jas-39 Gripen nejnovějších modifikací C a D na celou zemi. V celém Švédsku se jedná o 53 strojů z celkového počtu 138 stíhaček Jas-39 Gripen, které má švédská armáda k dispozici.

Představitel švédského ministerstva obrany dnes ČTK řekl, že Stockholm o pozastavení letů informoval Česko a také Maďarsko, kde se nyní gripeny používají k výcviku pilotů. Podle Švédů je věcí Prahy a Budapešti, jaký postup zvolí.

"Jsme se švédskou stranou ve spojení. Podle jejich indikací můžou gripeny běžný úkol ochrany vzdušného prostoru bez problémů provádět, takže v tom pokračujeme a švédská strana nám předává všechny informace," řekl dnes Čírtek.

Podle informací, které deníku Dagens Nyheter poskytl zdroj ze zvláštní vyšetřovací komise, jež zkoumá průběh a příčiny incidentu, fakta nasvědčují tomu, že pilot se svými pohyby v kabině katapultoval sám, aniž cokoli podobného zamýšlel.

"Starších modifikací se nynější zákaz letů netýká proto, že systém odpálení pilotovy katapultáže je v nich jiný než u novějších strojů," řekl deníku Dagens Nyheter velitel švédského letectva Mats Helgesson.

Letos v březnu Švédský rozhlas informoval, že výrobce gripenů údajně dlouhou dobu neřešil technickou závadu, kterou kontrolní orgány považovaly za vážnou. Šlo prý o bezpečnostní zařízení u sedaček pilotů, jež mělo chránit pilotovo zdraví v případě nouzové katapultáže. Vada údajně byla zjištěna v roce 1993, kdy při přehlídce nad Stockholmem jeden pilot musel letadlo v nouzi opustit. Při katapultáži ovšem nefungovalo zařízení, jež má přitlačit pilotovy ruce k tělu ve chvíli, kdy ve vysoké rychlosti opouští kabinu a kdy hrozí, že si ruce při nárazu o trup letounu poraní.

21.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Spisovatel Jiří Stránský: Škoda každého dobrého slova, které se neřeklo

Praha /ROZHOVOR/ - Autorem oblíbených dětských knih O dešťovém kameni, Povídačky pro moje slunce nebo Perlorodky je spisovatel a scénárista Jiří Stránský (85). Čtenáři a diváci jej přitom znají více jako autora filmů Zdivočelé země, Bumerangu či Štěstí, zachycujících atmosféru komunistického režimu a života politických vězňů v kriminálech a lágrech. „Slíbil jsem ve vězení básníkovi Honzovi Zahradníčkovi, že podám svědectví o lidech, kteří s námi seděli," říká Jiří Stránský, který připravuje další tři scénáře, povídkové knížky a prozrazuje, že brzo vyjde kniha Doktor vězeňských věd, kterou napsali s novinářkou Renatou Kalenskou.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies