Evropská družice COROT našla svou první extrasolární planetu

VÍDEŇ - Evropská výzkumná družice s teleskopem COROT, určená k pátrání po planetách za hranicemi Sluneční soustavy, ohlásila již během svého zkušebního provozu první objev.

3.5.2007

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Nalezené vesmírné těleso je takzvaný plynný obr a s pravděpodobností hraničící s jistotou není vhodné pro jakoukoli formu života, oznámil dnes ve Vídni rakouský astronom Werner Weiss, který spolu s dalšími odborníky údaje zaslané sondou vyhodnocuje.

Vědci očekávají, že po plném zaběhnutí tento orbitální teleskop nepochybně objeví pevné planety typu Země, které také patří k hlavním cílům jeho pátrání.

Objevená planeta je od Země vzdálena asi 1500 světelných let, je jedenapůlkrát větší než Jupiter a krouží kolem své hvězdy za jeden a půl dne. Většina planet, které dosud byly zjištěny mimo náš sluneční systém (extrasolární planety či exoplanety), patří právě k tomuto druhu "plynných obrů".

Přístroj Evropské vesmírné agentury (ESA) vynesla na oběžnou dráhu loni 27. prosince ruská raketa z kosmodromu Bajkonur. Váží 670 kilogramů a kolem Země krouží ve výši 823 kilometrů. Tvoří jej vysoce citlivý teleskop o průměru 30 centimetrů, který bude existenci exoplanet zjišťovat měřením kolísání intenzity světla vysílaného hvězdou v momentě, kdy jí obíhající planeta překříží dráhu.

Každých 150 dní bude namířen na určitou oblast vesmíru a pak přesměrován na jinou. Pozorovat by měl až 120.000 hvězd. ESA si od projektu slibuje objevení několika desítek dosud neznámých vesmírných těles a doufá, že mezi nimi budou i skalnaté planety podobné Zemi. Na projektu se spolu s ESA podílejí také Francie, Rakousko, Belgie, Německo, Španělsko a Brazílie.

Na misi evropského COROTa naváže orbitální teleskop Kepler, který plánuje na oběžnou dráhu vypustit americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Ten už bude mít za úkol nalézat pouze skalnaté planety velikosti Země. Cílem projektů COROT, Kepler i jejich následovníků bude objevit "druhou Zemi", kde by existovaly podmínky umožňující život.

První takovou by mohla být planeta Gliese 581c v souhvězdí Vah. Její objev nedávno oznámil tým astronomů ze Švýcarska, Francie a Portugalska, který provádí pozorování na observatoři La Silla v Chile Tento vesmírný objekt je asi jedenapůlkrát větší něž Země a panuje na něm podle odhadů průměrná teplota mezi nulou a 40 stupni Celsia. To by umožňovalo, aby na planetě byla voda v tekutém skupenství, která je jednou ze základních podmínek života. Zda na jejím povrchu nějaká voda je, však vědci zatím netuší.

3.5.2007 VSTUP DO DISKUSE

V Rusku probíhají demonstrace proti korupci.
AKTUALIZUJEME

V Moskvě tisíce lidí protestují proti korupci. Šéf opozice byl zatčen

Předseda hnutí STAN Petr Gazdík (vlevo) a první místopředseda Vít Rakušan.

Jeden program, jedno logo! Hnutí STAN půjde do voleb v koalici s lidovci

Zapomenuté české automobilky: Wikov nabízel luxus, zaujal i první "kapkou"

Tatru a Škodu zná v naší zemi každý. Jsou tu ale i další, méně známé automobilky, mezi které spadá například Wikov. Strojírenský podnik původně vyrábějící zemědělské stroje vdechnul život vozům, kterým se dnes přezdívá „československý Rolls-Royce".

Vojenský konvoj dnes opustí ČR. Před kasárnymi zasahovala policie

Konvoj americké a britské armády pokračuje druhým dnem v cestě přes české území. Celkem 125 vozidel a 550 lidí se přesouvá z Německa do Polska, kde by vojáci měli působit v rámci snahy NATO o posílení svých východních členů. První kolona vyrazila dnes kolem 07:00 z kasáren ve Staré Boleslavi u Prahy, kde vojáci přečkali noc, a míří na hraniční přechod v Náchodě.

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

/ROZHOVOR/ V noci na neděli se mění čas ze zimního na letní. Kdo by si myslel, že všechny kostelní hodiny potřebují při změně času ručně seřídit, ten by se mýlil. Hodiny v klášterním kostele sv. Josefa v Obořišti má na starosti místní řemeslník a také zvoník Ladislav Leksa. Už zhruba sedm let na nich přesný čas řídí družice.