Evropská družice COROT našla svou první extrasolární planetu

VÍDEŇ - Evropská výzkumná družice s teleskopem COROT, určená k pátrání po planetách za hranicemi Sluneční soustavy, ohlásila již během svého zkušebního provozu první objev.

3.5.2007

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Nalezené vesmírné těleso je takzvaný plynný obr a s pravděpodobností hraničící s jistotou není vhodné pro jakoukoli formu života, oznámil dnes ve Vídni rakouský astronom Werner Weiss, který spolu s dalšími odborníky údaje zaslané sondou vyhodnocuje.

Vědci očekávají, že po plném zaběhnutí tento orbitální teleskop nepochybně objeví pevné planety typu Země, které také patří k hlavním cílům jeho pátrání.

Objevená planeta je od Země vzdálena asi 1500 světelných let, je jedenapůlkrát větší než Jupiter a krouží kolem své hvězdy za jeden a půl dne. Většina planet, které dosud byly zjištěny mimo náš sluneční systém (extrasolární planety či exoplanety), patří právě k tomuto druhu "plynných obrů".

Přístroj Evropské vesmírné agentury (ESA) vynesla na oběžnou dráhu loni 27. prosince ruská raketa z kosmodromu Bajkonur. Váží 670 kilogramů a kolem Země krouží ve výši 823 kilometrů. Tvoří jej vysoce citlivý teleskop o průměru 30 centimetrů, který bude existenci exoplanet zjišťovat měřením kolísání intenzity světla vysílaného hvězdou v momentě, kdy jí obíhající planeta překříží dráhu.

Každých 150 dní bude namířen na určitou oblast vesmíru a pak přesměrován na jinou. Pozorovat by měl až 120.000 hvězd. ESA si od projektu slibuje objevení několika desítek dosud neznámých vesmírných těles a doufá, že mezi nimi budou i skalnaté planety podobné Zemi. Na projektu se spolu s ESA podílejí také Francie, Rakousko, Belgie, Německo, Španělsko a Brazílie.

Na misi evropského COROTa naváže orbitální teleskop Kepler, který plánuje na oběžnou dráhu vypustit americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Ten už bude mít za úkol nalézat pouze skalnaté planety velikosti Země. Cílem projektů COROT, Kepler i jejich následovníků bude objevit "druhou Zemi", kde by existovaly podmínky umožňující život.

První takovou by mohla být planeta Gliese 581c v souhvězdí Vah. Její objev nedávno oznámil tým astronomů ze Švýcarska, Francie a Portugalska, který provádí pozorování na observatoři La Silla v Chile Tento vesmírný objekt je asi jedenapůlkrát větší něž Země a panuje na něm podle odhadů průměrná teplota mezi nulou a 40 stupni Celsia. To by umožňovalo, aby na planetě byla voda v tekutém skupenství, která je jednou ze základních podmínek života. Zda na jejím povrchu nějaká voda je, však vědci zatím netuší.

3.5.2007 VSTUP DO DISKUSE

Boje o Mosul

Iráčtí vojáci zabránili útokům v Mosulu

V Karlových Varech byla dokončena nová odbavovací hala Horního nádraží. Práce na úpravách kolejiště a peronů ale ještě pokračují.

Nové čekárny či toalety. Železničáři utratí za rekonstrukce půl miliardy

Maketa Německého domu v Brně stojí načerno. Nemá stavební povolení

Brno porušuje skrz své turistické centrum zákon, obvinil šéf brněnských občanských demokratů Robert Kerndl současné vedení magistrátu. Problém vidí v maketě Německého domu na Moravském náměstí. „Musí mít stavební povolení a územní rozhodnutí, které nemá. Jde o černou stavbu," uvedl Kerndl.

AKTUALIZUJEME

V Kolumbii se potopila loď se 170 turisty na palubě

/VIDEO/ Ve vodní nádrži Guatapé na severovýchodě Kolumbie se potopila čtyřpatrová turistická loď Almirante se 170 pasažéry. Úřady zatím potvrdily devět obětí, 28 lidí se stále pohřešuje.

Vláda posoudí změnu volebního zákona reagující na spor Drábové

Změnu volebního zákona, na jejímž základě by nově vysocí představitelé státních orgánů mohli být zároveň krajskými zastupiteli, dnes projedná vláda. Poslanecký návrh podporovaný ministrem vnitra Milanem Chovancem (ČSSD) vznikl na základě sporu jeho úřadu o mandát předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dany Drábové ve středočeském zastupitelstvu. Pře vznikla kvůli odlišnému znění volebního a služebního zákona, Drábová se funkce zastupitelky vzdala po slibu vrcholných politiků, že zákon změní.

Hurá do plavek! Ale do jakých? Hitem jsou jednodílné, radí ostravský stylista

Léto. Rtuť teploměru šplhá výš a výš. Oblékáme se do koupacího oděvu, jehož historie sahá až do antického Řecka. Po jakém typu plavek ale letos mají ženy sáhnout? Co zrovna letí?