Evropská družice COROT našla svou první extrasolární planetu

VÍDEŇ - Evropská výzkumná družice s teleskopem COROT, určená k pátrání po planetách za hranicemi Sluneční soustavy, ohlásila již během svého zkušebního provozu první objev.

3.5.2007

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Nalezené vesmírné těleso je takzvaný plynný obr a s pravděpodobností hraničící s jistotou není vhodné pro jakoukoli formu života, oznámil dnes ve Vídni rakouský astronom Werner Weiss, který spolu s dalšími odborníky údaje zaslané sondou vyhodnocuje.

Vědci očekávají, že po plném zaběhnutí tento orbitální teleskop nepochybně objeví pevné planety typu Země, které také patří k hlavním cílům jeho pátrání.

Objevená planeta je od Země vzdálena asi 1500 světelných let, je jedenapůlkrát větší než Jupiter a krouží kolem své hvězdy za jeden a půl dne. Většina planet, které dosud byly zjištěny mimo náš sluneční systém (extrasolární planety či exoplanety), patří právě k tomuto druhu "plynných obrů".

Přístroj Evropské vesmírné agentury (ESA) vynesla na oběžnou dráhu loni 27. prosince ruská raketa z kosmodromu Bajkonur. Váží 670 kilogramů a kolem Země krouží ve výši 823 kilometrů. Tvoří jej vysoce citlivý teleskop o průměru 30 centimetrů, který bude existenci exoplanet zjišťovat měřením kolísání intenzity světla vysílaného hvězdou v momentě, kdy jí obíhající planeta překříží dráhu.

Každých 150 dní bude namířen na určitou oblast vesmíru a pak přesměrován na jinou. Pozorovat by měl až 120.000 hvězd. ESA si od projektu slibuje objevení několika desítek dosud neznámých vesmírných těles a doufá, že mezi nimi budou i skalnaté planety podobné Zemi. Na projektu se spolu s ESA podílejí také Francie, Rakousko, Belgie, Německo, Španělsko a Brazílie.

Na misi evropského COROTa naváže orbitální teleskop Kepler, který plánuje na oběžnou dráhu vypustit americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Ten už bude mít za úkol nalézat pouze skalnaté planety velikosti Země. Cílem projektů COROT, Kepler i jejich následovníků bude objevit "druhou Zemi", kde by existovaly podmínky umožňující život.

První takovou by mohla být planeta Gliese 581c v souhvězdí Vah. Její objev nedávno oznámil tým astronomů ze Švýcarska, Francie a Portugalska, který provádí pozorování na observatoři La Silla v Chile Tento vesmírný objekt je asi jedenapůlkrát větší něž Země a panuje na něm podle odhadů průměrná teplota mezi nulou a 40 stupni Celsia. To by umožňovalo, aby na planetě byla voda v tekutém skupenství, která je jednou ze základních podmínek života. Zda na jejím povrchu nějaká voda je, však vědci zatím netuší.

3.5.2007 VSTUP DO DISKUSE

S novým rokem se opět mírně upravují pravidla pro přiznání důchodu: rozhoduje nejen dosažení zákonem stanoveného věku, ale rovněž doba pojištění.

Co je dobré stihnout, než odejdete do důchodu

Divadlo Bez zábradlí. Ilustrační fotografie.

Kavárna divadla, kde hraje žena Stropnického, nemá EET. Prý nemusí

Mládek nevydržel, Sobotka ho odvolal. Na tahu je Zeman

/ANALÝZA/ - Volby se nevyhrávají díky potlesku velkých firem, ale díky lidem, kteří vhazují hlasovací lístek do urny. Většinou to dělají na základě svých zkušeností – u lékaře, ve škole, při pohledu na výplatní pásku nebo na účet od mobilního operátora. A právě ten je nepřiměřeně vysoký celé tři roky, kdy vedl ministerstvo průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Čeští vojáci měli konflikt s policií v Litvě

Pětice českých vojáků, kteří jsou na tříměsíčním cvičení v Litvě, měli v noci na neděli incident s policií v přístavu Klaipeda. Vojáci byli údajně opilí a dožadovali se vstupu do nočního klubu. Informoval o tom server iHned.cz s odvoláním na litevskou policii a ruská a litevská média.

VIDEO: Ve Zlíně na cyklostezce spálili korán

„Proč pálíme korán? Chceme podpořit slovenskou aktivistku, která řekla svůj názor a byla za svůj čin zatčena," komentoval David Nepimach ze Zlína akt, při kterém v pondělí ve Zlíně společně s desítkou zúčastněných spálil na cyklostezce na Vršavě svatou knihu muslimů.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších provozoven. Od začátku letošního března čeká živnostníky podnikající v maloobchodě i velkoobchodě. Někteří jsou už teď dokonale připraveni, jiní podlehli strachu a s podnikáním raději končí.