VYBERTE SI REGION

Němci se diví, jak unie sníží emise

Brusel - Němci jsou překvapeni, co se stalo s jejich návrhem na snížení automobilových emisí v Evropě. Vřava nastala i v Evropské komisi.

21.12.2007
SDÍLEJ:

Německá kancléřka Angela Merkelová upevňuje na vozidlo nálepku, že prošlo emisními testy. Vyzkoušela si to při letošní návštěvě automobilového učiliště ve Frankfurtu nad Mohanem.Foto: Profimedia.cz

Ohlášený plán přinutit automobilky, aby vyráběly ekologičtější vozidla od roku 2012, nebo platily pokuty, rozdělil komisi na dva tábory. V poli poražených skončil komisař pro průmysl Günter Verheugen z Německa.

Auta mají vypouštět 130 gramů oxidu uhličitého na jeden kilometr jízdy a to do čtyř let, jinak budou provinilé automobilky platit pokutu 95 eur za každý gram nad limit.

Prakticky to znamená, že velká auta s vysokou spotřebou budou dražší, zatímco menší a úspornější relativně zlevní. A velká auta vyrábějí v Evropě Němci.

V komisi se lobbovalo jako nikdy předtím. Pro jistotu bylo rozhodnuto, že návrh vypracují společně úředníci z komisariátu pro životní prostředí a průmysl.

Avšak ve středu ho prezentoval jen komisař pro životní prostředí Stavros Dimas. Verheugen nepřišel.

Právě on se ještě na poslední chvíli snažil návrh změnit, aby více vyhovoval německým výrobcům aut.

Předseda komise, Španěl Jose Barroso se při hlasování 27 komisařů postavil za Dimase a Verheugenovy námitky nikdo nechtěl slyšet.

Silná skupina německých středopravicových poslanců v Evropském parlamentu se už dala slyšet, že to Barrosovi spočítá, až se bude ucházet o druhé funkční období předsedy komise v roce 2009.

„Jestliže se pan Barroso zamíchal proti legitimním zájmům německého průmyslu, snadněji se rozhodneme, zda ho podpoříme,“ řekl německý křesťanský demokrat Werner Langen.

Plán ostře kritizovala německá kancléřka Angela Merkelová, která na letošním summitu státníků velmi usilovala o limity pro automobilové emise a navrhovala dokonce ještě o deset gramů nižší. Vše se ale obrátilo proti Němcům.

„Je to politika zaměřená proti německým výrobcům automobilů. Jsme pobouřeni,“ řekla Merkelová.

„Přispět k ochraně klimatu by měla všechna auta, i ta menší a lehčí, která ostatně tvoří většinu vozidel na evropských silnicích,“ vysvětlil mluvčí německé vlády Thomas Steg.

21.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Dřevo je drahé. Krade se rovnou v lese

Beroun – Topná sezona jede naplno a policisté na nejrůznějších místech republiky znovu vyšetřují krádeže dřeva v lesních porostech.Mnohým lidem se za palivové dříví nechce utrácet a raději si pro něj zajedou do lesa. Zloději odvážejí nejen kulatinu, která je nařezaná u lesních cest, ale také stromy, které si sami pokácí.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies