VYBERTE SI REGION

Němci se diví, jak unie sníží emise

Brusel - Němci jsou překvapeni, co se stalo s jejich návrhem na snížení automobilových emisí v Evropě. Vřava nastala i v Evropské komisi.

21.12.2007
SDÍLEJ:

Německá kancléřka Angela Merkelová upevňuje na vozidlo nálepku, že prošlo emisními testy. Vyzkoušela si to při letošní návštěvě automobilového učiliště ve Frankfurtu nad Mohanem.Foto: Profimedia.cz

Ohlášený plán přinutit automobilky, aby vyráběly ekologičtější vozidla od roku 2012, nebo platily pokuty, rozdělil komisi na dva tábory. V poli poražených skončil komisař pro průmysl Günter Verheugen z Německa.

Auta mají vypouštět 130 gramů oxidu uhličitého na jeden kilometr jízdy a to do čtyř let, jinak budou provinilé automobilky platit pokutu 95 eur za každý gram nad limit.

Prakticky to znamená, že velká auta s vysokou spotřebou budou dražší, zatímco menší a úspornější relativně zlevní. A velká auta vyrábějí v Evropě Němci.

V komisi se lobbovalo jako nikdy předtím. Pro jistotu bylo rozhodnuto, že návrh vypracují společně úředníci z komisariátu pro životní prostředí a průmysl.

Avšak ve středu ho prezentoval jen komisař pro životní prostředí Stavros Dimas. Verheugen nepřišel.

Právě on se ještě na poslední chvíli snažil návrh změnit, aby více vyhovoval německým výrobcům aut.

Předseda komise, Španěl Jose Barroso se při hlasování 27 komisařů postavil za Dimase a Verheugenovy námitky nikdo nechtěl slyšet.

Silná skupina německých středopravicových poslanců v Evropském parlamentu se už dala slyšet, že to Barrosovi spočítá, až se bude ucházet o druhé funkční období předsedy komise v roce 2009.

„Jestliže se pan Barroso zamíchal proti legitimním zájmům německého průmyslu, snadněji se rozhodneme, zda ho podpoříme,“ řekl německý křesťanský demokrat Werner Langen.

Plán ostře kritizovala německá kancléřka Angela Merkelová, která na letošním summitu státníků velmi usilovala o limity pro automobilové emise a navrhovala dokonce ještě o deset gramů nižší. Vše se ale obrátilo proti Němcům.

„Je to politika zaměřená proti německým výrobcům automobilů. Jsme pobouřeni,“ řekla Merkelová.

„Přispět k ochraně klimatu by měla všechna auta, i ta menší a lehčí, která ostatně tvoří většinu vozidel na evropských silnicích,“ vysvětlil mluvčí německé vlády Thomas Steg.

21.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Banka UBS v Curychu. Ilustrační foto.

Kde nejlépe platí cizincům? Ve Švýcarsku. V Česku nemají smysl pro humor

Ilustrační foto.
8

Domácích zabijaček prasat ubývá

Udělal si fajn selfie. Ostatní mysleli, že je sebevrah

Ústí nad Labem – „Je tam sebevrah," ukazovali kolemjdoucí na oblouk Benešova mostu. Na místě svítily majáčky policie a hasičů, byla sobota asi osm hodin večer, provoz na mostě byl uzavřen policií a vypnuto trakční vedení trolejbusů.

Před rokem zemřel europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf

Europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf, který zemřel náhle před rokem, 22. ledna 2016, byl výrazným komunistickým politikem posledních 25 let. Nejprve zasedal ve Federálním shromáždění, poté byl poslancem Sněmovny a od roku 2004 vykonával mandát v Evropském parlamentu. Ransdorf byl znám svým intelektuálním rozhledem, který oceňovali i jeho političtí oponenti. Dožil se 62 let.

Konec twitteru na vnitru. Zaměstnanci retweetnuli nelichotivé foto z inaugurace

Americké ministerstvo vnitra dostalo pokyn uzavřít všechny své twitterové účty poté, co na jednom z nich jeho zaměstnanci retweetnuli nelichotivé porovnání fotek z inaugurace exprezidenta Baracka Obamy a nynějšího šéfa Bílého domu Donalda Trumpa. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies