VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Němci se diví, jak unie sníží emise

Brusel - Němci jsou překvapeni, co se stalo s jejich návrhem na snížení automobilových emisí v Evropě. Vřava nastala i v Evropské komisi.

21.12.2007
SDÍLEJ:

Německá kancléřka Angela Merkelová upevňuje na vozidlo nálepku, že prošlo emisními testy. Vyzkoušela si to při letošní návštěvě automobilového učiliště ve Frankfurtu nad Mohanem.Foto: Profimedia.cz

Ohlášený plán přinutit automobilky, aby vyráběly ekologičtější vozidla od roku 2012, nebo platily pokuty, rozdělil komisi na dva tábory. V poli poražených skončil komisař pro průmysl Günter Verheugen z Německa.

Auta mají vypouštět 130 gramů oxidu uhličitého na jeden kilometr jízdy a to do čtyř let, jinak budou provinilé automobilky platit pokutu 95 eur za každý gram nad limit.

Prakticky to znamená, že velká auta s vysokou spotřebou budou dražší, zatímco menší a úspornější relativně zlevní. A velká auta vyrábějí v Evropě Němci.

V komisi se lobbovalo jako nikdy předtím. Pro jistotu bylo rozhodnuto, že návrh vypracují společně úředníci z komisariátu pro životní prostředí a průmysl.

Avšak ve středu ho prezentoval jen komisař pro životní prostředí Stavros Dimas. Verheugen nepřišel.

Právě on se ještě na poslední chvíli snažil návrh změnit, aby více vyhovoval německým výrobcům aut.

Předseda komise, Španěl Jose Barroso se při hlasování 27 komisařů postavil za Dimase a Verheugenovy námitky nikdo nechtěl slyšet.

Silná skupina německých středopravicových poslanců v Evropském parlamentu se už dala slyšet, že to Barrosovi spočítá, až se bude ucházet o druhé funkční období předsedy komise v roce 2009.

„Jestliže se pan Barroso zamíchal proti legitimním zájmům německého průmyslu, snadněji se rozhodneme, zda ho podpoříme,“ řekl německý křesťanský demokrat Werner Langen.

Plán ostře kritizovala německá kancléřka Angela Merkelová, která na letošním summitu státníků velmi usilovala o limity pro automobilové emise a navrhovala dokonce ještě o deset gramů nižší. Vše se ale obrátilo proti Němcům.

„Je to politika zaměřená proti německým výrobcům automobilů. Jsme pobouřeni,“ řekla Merkelová.

„Přispět k ochraně klimatu by měla všechna auta, i ta menší a lehčí, která ostatně tvoří většinu vozidel na evropských silnicích,“ vysvětlil mluvčí německé vlády Thomas Steg.

21.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Letní počasí v Praze. Ilustrační foto.
16

Teplé počasí vydrží i příští týden, pak se lehce ochladí

Po střelbě na chomutovském sídlišti zemřel člověk
AKTUALIZOVÁNO
3 24

Po střelbě na chomutovském sídlišti zemřel člověk

DOTYK.CZ

Volební spot koalice Lidovci a starostové ukazuje malého Bělobrádka s Gazdíkem

Víkendový sjezd Křesťanskodemokratické unie - Československé strany lidové  představil mimo jiné v premiéře nový volební klip této strany, který akcentuje spojení KDU-ČSL s hnutím Starostové a nezávislí a nově pracuje s pojmem síla. To vše v patetickém duchu. Spot natočil Filip Renč.

Španělští hoteliéři mají po krk falešných britských otrav z jídla.

Ve Španělsku žije trvale asi 300 tisíc britských občanů, převážně penzistů, kteří si tady našli bydlení na důchod. S jejich penzemi a v teplém podnebí si užívají podzim života. Kromě toho sem jezdí na dovolenou další statisíce Britů. A ti našli fintu, jak si pořídit dovolenou zadarmo a ještě vydělat.

Bitva o Mosul je ve finále. Islámský stát drží už jen 10 procent města

Irácká armáda se pohnula opět vpřed. Poslední část Mosulu – kousek Starého města a čtvrť na břehu řeky Tigris jsou posledními místy, kde ještě vládne Islámský stát. Ten nyní kontroluje už jenom deset procent města. Podle odhadů se zde zdržuje už jenom několik stovek bojovníků.

AKTUALIZOVÁNO

Bělobrádek obhájil křeslo předsedy, má přes 80 procent hlasů

Předsedou KDU-ČSL bude i další dva roky Pavel Bělobrádek. Vicepremiér a úřadující předseda strany dnes na lidoveckém sjezdu v Praze porazil zlínského hejtmana Jiřího Čunka. Pro Bělobrádka hlasovalo 227 delegátů z 276 přítomných, získal tak 84 procent hlasů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies