Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Němci se diví, jak unie sníží emise

Brusel - Němci jsou překvapeni, co se stalo s jejich návrhem na snížení automobilových emisí v Evropě. Vřava nastala i v Evropské komisi.

21.12.2007
SDÍLEJ:

Německá kancléřka Angela Merkelová upevňuje na vozidlo nálepku, že prošlo emisními testy. Vyzkoušela si to při letošní návštěvě automobilového učiliště ve Frankfurtu nad Mohanem.Foto: Profimedia.cz

Ohlášený plán přinutit automobilky, aby vyráběly ekologičtější vozidla od roku 2012, nebo platily pokuty, rozdělil komisi na dva tábory. V poli poražených skončil komisař pro průmysl Günter Verheugen z Německa.

Auta mají vypouštět 130 gramů oxidu uhličitého na jeden kilometr jízdy a to do čtyř let, jinak budou provinilé automobilky platit pokutu 95 eur za každý gram nad limit.

Prakticky to znamená, že velká auta s vysokou spotřebou budou dražší, zatímco menší a úspornější relativně zlevní. A velká auta vyrábějí v Evropě Němci.

V komisi se lobbovalo jako nikdy předtím. Pro jistotu bylo rozhodnuto, že návrh vypracují společně úředníci z komisariátu pro životní prostředí a průmysl.

Avšak ve středu ho prezentoval jen komisař pro životní prostředí Stavros Dimas. Verheugen nepřišel.

Právě on se ještě na poslední chvíli snažil návrh změnit, aby více vyhovoval německým výrobcům aut.

Předseda komise, Španěl Jose Barroso se při hlasování 27 komisařů postavil za Dimase a Verheugenovy námitky nikdo nechtěl slyšet.

Silná skupina německých středopravicových poslanců v Evropském parlamentu se už dala slyšet, že to Barrosovi spočítá, až se bude ucházet o druhé funkční období předsedy komise v roce 2009.

„Jestliže se pan Barroso zamíchal proti legitimním zájmům německého průmyslu, snadněji se rozhodneme, zda ho podpoříme,“ řekl německý křesťanský demokrat Werner Langen.

Plán ostře kritizovala německá kancléřka Angela Merkelová, která na letošním summitu státníků velmi usilovala o limity pro automobilové emise a navrhovala dokonce ještě o deset gramů nižší. Vše se ale obrátilo proti Němcům.

„Je to politika zaměřená proti německým výrobcům automobilů. Jsme pobouřeni,“ řekla Merkelová.

„Přispět k ochraně klimatu by měla všechna auta, i ta menší a lehčí, která ostatně tvoří většinu vozidel na evropských silnicích,“ vysvětlil mluvčí německé vlády Thomas Steg.

21.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ammán, Jordánsko
AKTUALIZOVÁNO
1

Izraelská ambasáda v Jordánsku pod útokem, zatím asi dva mrtví

Ilustrační foto
7 8

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

"Izrael si hraje s ohněm. Jeruzalém představuje červenou linii, která nesmí být narušena," varovali ministři zahraničí zemí Arabské ligy v souvislosti s rozhodnutím Izraele instalovat u vstupu na Chrámovou horu detektory kovu. "Detektory zůstanou, kde jsou," oponuje Izrael.

Množí se falešné sbírky na ulicích. Zkušenost s nimi má už čtvrtina lidí

Předstírají, že jsou neslyšící, kteří pořádají sbírku na dobrou věc. Ale jen do chvíle, než narazí na člověka, který ovládá znakovou řeč. Pak utečou.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení