Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Aféra odposlechů: Murdochovi jdou do parlamentu

Londýn – Britská policie zatkla v souvislosti se skandálem kolem odposlechů bulvárního nedělníku News of the World (NoW) dalšího člověka, bývalého zástupce šéfredaktora nedělníku Neila Wallise.

14.7.2011
SDÍLEJ:

Rupert Murdoch a Rebeka Brooksová.Foto: ČTK/AP

Mediální magnát Rupert Murdoch, kterému nedělník patřil, po počátečním zdráhání souhlasil, že půjde o celé aféře vypovídat před parlamentní výbor. Jeho syn James stejně jako jeho podřízená Rebekah Brooksová do parlamentu přijdou také.

Předseda výboru pro kulturu, média a sport konzervativec John Whittingdale dnes oznámil, že Brooksová přijala pozvání předstoupit v úterý před výbor a o celé aféře vypovídat. Rupert Murdoch a také jeho syn James původně pozvání na úterý odmítli, ale názor změnili poté, co jejich postoj ostře zkritizoval britský premiér David Cameron.

Whittingdale poslal Rupertu i Jamesi Murdochovi obsílku navzdory jejich původnímu odporu. Oba jsou americkými občany, a tak vznikla pochybnost, zda vůbec jsou nuceni předvolání uposlechnout. Whittingdale přiznal, že se bude muset poradit s právníky.

James Murdoch řídí otcovy operace v Asii a v Evropě, zatímco Brooksová byla šéfredaktorkou nejprve NoW, pak dalšího Murdochova bulváru The Sun a nyní je šéfkou společnosti News International, která řídí všechny Murdochovy tituly v Británii.

Scotland Yard uvedl, že v úterý ráno byl v Londýně zatčen šedesátiletý muž

Podle britských médií jde o Neila Wallise, který byl zástupcem šéfredaktora NoW Andyho Coulsona. Podle The Guardian není Wallis vyšetřován kvůli odposlechům, ale kvůli uplácení policistů výměnou za informace.

Jde již o devátého zatčeného v souvislosti s aférou, která vedla k uzavření NoW. Minulý týden byl zatčen také Andy Coulson, který byl šéfredaktorem NoW v letech 2003 až 2007 a byl Wallisovým nadřízeným. Coulson byl také do letošního ledna šéfem komunikace premiéra Davida Camerona. Minulý týden policie znovu zatkla reportéra NoW Clivea Goodmana, který stál u zrodu celého skandálu v roce 2005, kdy se přišlo na to, že nechal odposlouchávat hlasové schránky královské rodiny.

Murdoch kvůli veřejnému pobouření, které vyvolaly metody jeho bulváru, také ve středu ustoupil od záměru získat lukrativní akvizici – britskou satelitní televizi BSkyB. Toto překvapivé rozhodnutí je dosavadním vrcholem aféry, která během necelých dvou týdnů změnila britskou mediální i politickou scénu, ale která tím ještě nekončí.

Vicepremiér Nick Clegg dnes vyzval Murdocha, aby vypovídal před mediálním výborem parlamentu. Podle Clegga musí odpovědět na některé velmi důležité otázky. „Pokud mají v sobě aspoň kousek odpovědnosti za svou moc, pak by měli přijít do parlamentního výboru a vysvětlit své činy,“ řekl Clegg v televizním rozhovoru.

David Cameron ve středu oznámil soudní vyšetřování skandálu

Pak měl parlament za bezprecedentní shody vlády i opozice hlasovat proti tomu, aby Murdoch převzal celou BSkyB, ale Murdoch se ještě před tím projektu vzdal.

Několik britských listů dnes píše o tom, že překotný vývoj posledních dní znamenal osvobození od vlivu, který měl Murdoch na britské politiky obou hlavních stran. Podle listu The Guardian byla středa v londýnské vládní čtvrti Westminsteru „dnem katarze, kdy politici jednali, jako kdyby byli osvobozeni z otroctví Murdochova impéria“.

„Nyní víme, kdo řídí zemi,“ napsal v souvislosti s odlivem Murdochova vlivu komentátor listu The Independent. „Nezvolená a z velké části nikomu neodpovědná společnost jednala povýšeně, zatímco nepříliš známí ministři museli rezignovat kvůli drobným přestupkům nebo kvůli žádným přestupkům, často na dryáčnické naléhání listů News International,“ uvedl komentátor a připomněl, že celý zvrat je částečně důsledkem „brilantní a neústupné investigativní žurnalistiky“.

Narážel na fakt, že celou aféru udržoval při životě The Guardian. Jeho odhalení minulý týden, že NoW nechal odposlouchávat také hlasovou schránku unesené třináctileté dívky také vyvolalo pobouření veřejnosti a spustilo lavinu, která vedla k tomu, že se Murdoch vzdal převzetí BSkyB.

Ekonomický list Financial Times to dnes uvítal s tím, že tato akvizice by vedla k ohrožení plurality médií v Británii. Podle deníku to ale „nemusí znamenat konec příběhu“. „Pokud se potvrdí obvinění o odposleších, mohl by mediální regulátor Ofcom přimět Murdocha, aby snížil svůj nynější podíl (39 procent) na BSkyB“. „Pokud k tomu nedojde, mohl by to Murdoch zkusit znovu. Proto musí vláda využít příležitosti a reformovat pravidla pro vlastnictví médií v Británii,“ napsal Financial Times.

Autor: ČTK

14.7.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Podzim. Ilustrační foto.
4

Z následujících čtyř týdnů bude nejchladnější ten od 9. října

Martin Kratochvíl.

Týdenní zkrat: Jak si správně vybrat záchod

VÍME PRVNÍ / AKTUALIZOVÁNO

Střelba ve vlaku do Adamova: Spolucestující zabil známého, trať hodiny stála

/FOTOGALERIE/ Kolaps cestujícího a zastavení vlaku. Houfy policistů, výslechy svědků. Tak vypadala jízda pátečního vlaku z Brna do Adamova, který se na cestu vydal po desáté večerní. Jeho jízda skončila v Bílovicích nad Svitavou nedaleko za Brnem. Kolabující cestující byl totiž zastřelen.

VIDEO: Za 45 minut 260 gramů másla

Jak na vlastní máslo? To jsme si vyzkoušeli v redakci Deníku.

Španělská vláda opět zasahuje. Převzala kontrolu nad katalánskou policií

Španělské úřady se rozhodly zasáhnout i do vedení nad katalánskou policií. Jednají tak ve snaze překazit referendum o nezávislosti, který vláda považuje za nelegální. V době očekávaného konání bude tedy muset katalánská policie poslouchat příkazy z Madridu. V sobotu o tom rozhodlo ministerstvo vnitra.

Muž podle policie vylákal z žen 2,5 milionu, hrozí mu osm let vězení

/VIDEO/ Pražští kriminalisté vyšetřují jedenatřicetiletého muže, který podle nich podvodně vylákal z žen téměř 2,5 milionu korun. Seznamoval se s nimi na internetu. Policisté zatím evidují deset poškozených a hledají případné další oběti. Muži, který je od září ve vazbě, hrozí až osm let vězení. Na webu tom dnes informoval mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení