Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Židé se stěhují z Jeruzaléma. Obávají se budoucnosti

Jeruzalém je důležitý bod izraelsko-palestinského konfliktu

16.5.2007
SDÍLEJ:

Oslavy Dne Jeruzaléma Evropa i USA bojkotují. Premiér Olmert chybět nebude.Foto:

Jeruzalém - Izraelce čekají pompézní oslavy čtyřiceti let sjednocení Jeruzaléma. I nadále se však ptají: Jaká bude budoucnost města?

Obyvatelé židovského státu ho považují za své nedělitelné a věčné hlavní město. S tím ale nepočítají Palestinci. Východní část Jeruzaléma má být podle nich metropolí palestinského státu.

Jeruzalém, město všech

Důvodů je hned několik. Pro vyznavače islámu je Jeruzalém po Mekkce a Medině třetím nejsvětějším místem..

Město je však nejposvátnějším místem judaismu a Zeď nářků nejdůležitější památkou židovského Jeruzaléma. A jako místo ukřižování Ježíše Krista je Jeruzalém důležitý i pro křesťany.

Rozhodování o osudu města tak nebude jednoduché.

"Židé snili o návratu do svého historického hlavního města," říká pro deník New York Times bývalý izraelský velvyslanec v USA Dore Gold s tím, že i východního Jeruzaléma se Izraelci jen těžko vzdají.

A to přesto, že počet Palestinců žijících ve městě rok od roku stoupá.

Arabů přibývá, Židé se stěhují pryč

Přestože se čtyři desetiletí Izrael snažil o výstavbu židovských čtvrtí na východě Jeruzaléma a naopak o restrikci výstavby v arabských částech města, tlaku rostoucí arabské populace čelit nedokáže.

Složení obyvatelstva se tak pomalu, ale jistě mění. Zatímco v roce 1967 tvořili Židé 74 procent obyvatel města, nyní je to pouze 66 procent. Podle posledních oficiálních statistik z roku 2005 žije v Jeruzalémě 475 tisíc Židů a 245 tisíc Arabů.

Stále více obyvatel Izraele se však stěhuje na pobřeží.

"Jeruzalém se stal příliš extrémním a tak jsme se rozhodli odejít," říká Alona Angelová, která v Jeruzalémě žila více než třicet let. Odešla kvůli tlaku ultraorthodoxních Židů, jejichž počet ve městě roste.

Jeruzalém je náš, ale žít tam nechceme

Jeden z průzkumů také ukázal, že Izraelci nemají v případě Jeruzaléma jasno.

Šedesát procent Izraelců se nechce vzdát kontroly nad městem, ale 78 procent současně nehodlá v Jeruzalémě žít. Lákadla, která do města ženou Araby, totiž pro Izraelce již dávno nejsou dostačující.

Jeruzalém je pro ně město chudoby a politických a náboženských potyček. Naopak Palestinci v něm vidí prosperitu, bohatsví a pracovní možnosti.

"Lidé se chtějí jít do Jeruzaléma modlit, ale nemohou, protože jim izraelská vláda brání ve vstupu," říká Rami Nasralláh, poradce bývalého premiéra Ahmada Kuráji. "Jeruzalém to tak dělá v jejich očích ještě důležitějším."

Svět protestuje, oslav se neúčastní

Budoucnost Jeruzaléma je tak jedním z neproblematičtějších bodů izraelsko-palestinského konfliktu.

Dokazuje to i postoj západních politiků k dnešnímu Dni Jeruzaléma a čtyřicátému výročí jeho sjednocení. Velkolepé oslavy, kterých se zúčastní špičky izraelského veřejného života, nebude pozorovat ani jeden ze zástupců evropských zemí a USA.

Neuznávají totiž izraelské rozhodnutí z roku 1967, jímž židovský stát po takzvané šestidenní válce východní část Jeruzaléma připojil ke svému území.

Za nedělitelné a věčné hlavní město Izraele jej vyhlásil v roce 1980. OSN ale tyto kroky neuznává a naprostá většina zemí má kvůli sporům o status města velvyslanectví v Tel Avivu.

Palestinci protestují proti židovské výstavbě ve východní části, protože stále počítají s tím, že jim bude navrácena a že se stane hlavním městem jejich budoucího státu.

16.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman a Jiří Ovčáček.
AKTUALIZOVÁNO
11 13

Zeman nadále tvrdí, že jeho výjezdy do krajů nejsou volební kampaň

Andrej Babiš
6 14

Babiš na další nahrávce: „Copak Sobotka s Haškom může řídit tuto zemi?“

FOTO: V bývalém hotelu bydlí bezdomovci. Teplice hyzdí vybydlené domy

V mapě projektu prazdnedomy.cz je objektů, které svým stavem hyzdí okolí v lázeňském městě, patnáct.

Šest let po tragédii. Čína opět obnovila nejrychlejší vlakové spojení na světě

Čína po šesti letech znovu obnoví nejrychlejší železniční spojení na světě. Vlaky tak budou opět jezdit rychlostí 350 kilometrů v hodině. Informoval o tom server BBC. Maximální rychlost byla totiž v roce 2011 omezena na 300 km/h. Čína tak reagovala na tragickou srážku dvou rychlovlaků, při které zemřelo 40 lidí.

Netradiční VIP louka v centru Ostravy budí pozornost. Proč?

/FOTOGALERIE/ Květinový experiment v ostravských Komenského sadech budí zaslouženou pozornost nejen obyvatel města, ale také jeho návštěvníků. Kolem VIP louky budou i koně chodit „po špičkách“.

Češi na cestách? Vítězí u nich hlavně exotika, i díky levným letenkám

/INFOGRAFIKA/ Letecká doprava se těší stále větší popularitě. I Češi už objevili kouzlo levných letenek, díky kterým se dostanou do vzdálenějších destinací za ceny, které by ještě před pár lety byly utopií.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení