Co bylo před Velkým třeskem? Vědec se vydal po stopě

WASHINGTON - Při pátrání po minulosti planetya života dosud znamenal konečnou takzvaný Velký třesk.

4.7.2007

Foto: universetoday.com

Událost, která je považována za počátek vesmíru tak, jak jej známe a jak jsme schopni ho chápat.

Na otázku, zda lze zjistit, co existovalo ještě předtím, seobvykle dávalave vědecký kruzíchnegativní odpověď.

Mnoho astronomů má za to, že se vesmír rozepnul do obrovských rozměrů v triliontině sekundy a nesl v sobě tepelné rozdíly, které daly zárodek jeho budoucí struktuře v podobě planet, hvězd a galaxií.

Co je singularita?

Rozpínání se událo po onom Velkém třesku, při kterém explodovalo před 13,7 miliardy let vesmírné jádro, pro které vědci mají název singularita, ale zatím ho nedokáží dnešními fyzikálními zákony popsat.

Fyzik Martin Bojowald z univerzity v Pennsylvánii se s tímvšak nehodlá smířit. Tvrdí, že je na stopě poznání, co mohlo být oním "počátkem všeho či bodu nula."

Něco málo ze své teorie už zveřejnil na internetu, více se dozví zájemci v srpnovém čísle časopisu Nature Physics.

O co tedy jde?

"V mém příspěvku jsem vypracoval nový matematický model, který nahrazuje dosavadní představu Velkého třesku jako prvopočátku našeho vesmíru," uvádí vědec na serveru SPACE.com.

Vesmíry před vesmírem

Bojowald tvrdí, že Velký třesk mohl být počátkem pouze "našeho" vesmíru, který je pokračovatelem vesmírů předchozích.

Opírá se přitom o takzvanou "smyčkovou kvantovou gravitaci" (anglicky loop quantum gravity).

Domnívá se, že takový vesmír nebyl ve všem totožný jako ten současný.Tyto rozdíly podle Bojowalda zřejmě navždy zabrání úplnému poznání toho, co předcházelo Velkému třesku.

"Naše znalosti o tom, co bylo v této dávné minulosti, budou vždy poněkud rozmazané kvůli tomu, co nazývám zapomětlivostí vesmíru," říká fyzik.

4.7.2007 VSTUP DO DISKUSE

Miloš Zeman na Pražském hradě ohlásil svou kandidaturu na prezidenta.

Zeman poletí za Trumpem. Termín návštěvy se dozví až tři týdny před odletem

Sexuální asistentky poskytly postiženým zatím 250 asistencí

Poslední rozhovor Věry Špinarové pro Deník: Stále miluji živá vystoupení

/ROZHOVOR/ Připomeňte si spolu s námi Věru Špinarovou v posledním velkém rozhovoru, který poskytla Deníku loni v prosinci - tři dny před svými půlkulatými narozeninami. Rozjímala tehdy například nad vánoční svátky, které měla moc ráda. Jen se jí nelíbil ten shon a nakupování…

Provozovatel kiosku u Pekla skončil kvůli EET. Hledá se náhrada

Polná na Jihlavsku hledá nájemce bufetu v rekreačním a sportovním areálu u rybníka Peklo. Současný provozovatel bufetu skončil, dle vyjádření starosty kvůli elektronické evidenci tržeb (EET).

Islámský stát? Fanatici, kteří nemají náboženský cíl, říká lékař Abass Jahaf

/ROZHOVOR/ Jaké je být uznávaným lékařem v České republice, když pocházíte z muslimské země? A zvláště v době, kdy Islámský stát (IS) terorizuje svět stále početnějšími útoky? Doktor Abass Jahaf byl zhruba před třiceti lety z Jemenu vyslaný do tehdejšího Československa na studia. Dnes má české občanství, pracuje v Nemocnici Most na urologickém oddělení a spolupořádáním společenských akcí se snaží sblížit muslimskou komunitu s českými občany.

Trumpův zeť bude svědčit v kauze ovlivňování prezidentských voleb

Výbor pro tajné služby amerického Senátu chce vyslechnout prezidentova zetě Jareda Kushnera v rámci vyšetřování údajných kontaktů volebního štábu Donalda Trumpa s ruskými činiteli. Kushner, manžel Trumpovy nejstarší dcery, byl během kampaně Trumpovým poradcem. Tuto funkci vykonává i nyní. Termín výslechu soud zatím neoznámil.