Ljuba: Sibiřské mládě mamuta nadchlo vědce

SALECHARD - Mládě mamuta objevené ve zmrzlé půdě na severozápadě Sibiře je podle vědců zatím nejzachovalejším kusem vyhynulého obřího savce, se kterým se kdy setkali.

12.7.2007

Vědci se ve východoruském Salechardu radí nad "Ljubou" - půlročním zmrzlým mamutem nalezeným v perfektním stavu na SibiřiFoto:

Podle vědců by právě tento exemplář mohl být klíčem k vytvoření genetické mapy mamuta, která by poté vedla až k jeho oživení. Vědci jsou schopni mamuta naklonovat za dva roky.

Zmrzlá mrtvola šestiměsíční samice byla objevena na poloostrově Jamal na východě Ruska a bude odeslána do Japonska, kde by jí vědci měli detailně prozkoumat.

Chobot i oči zvířete, které podle prvních odhadů zemřelo před 10 000 lety, jsou neporušené. Dokonce na některých částech těla zůstala zachována i srst.

Mládě by se dalo srovnat s velkým psem. Měří 130 cm, je 85 cm vysoké a váží 50 kilogramů. Tento sibiřský druh vyhynul na konci poslední doby ledové, kdy se obří zvířata z planety náhle vytratila.

Mládě bylo objeveno lovcem jelenů Jurim Chudim letos v květnu, když o něj náhodou zakopl nedaleko řeky Juribej v Něneckém autonomním okruhu v Archangelské oblasti. Dostalo proto jméno "Ljuba" - po Juriho manželce.

Vědci vyrazili na Sibiř

Minulý týden se mezinárodní delegace expertů sešla nedaleko místa nálezu ve městě Salechard, aby si Ljubu prohlédli.

"Mamut nemá žádnou vadu, kromě toho, že mu chybí ocas," uvedl podle BBC zástupce ředitele zoologického institutu ruské Akademie věd Alexej Tichonov.

"Nalézt mamutí mládě v jakémkoliv stavu je velmi unikátní," dodal doktor Larry Agenbroad, odborník na mamuty z výzkumného střediska Hot Springs v americké Jižní Dakotě. Podle Agenbroada jde teprve o třetí nalezený exemplář vůbec.

Naklonovat mamuta? 22 měsíců

Vědci doufají, že by Ljuba mohla mít zachovalé buňky obsahující živou DNA, která by byla využitelná k naklonování mamuta.

"Když byl nalezen mamut Jarkov (nalezen v Tajmiru na Sibiři v roce 1997) genetici mi řekli: Jestli nám poskytneš dobrý vzorek DNA, budeme mít malého mamuta do 22 měsíců," uvedl pro BBC doktor Agenbroad.

I když zatím žádný objevený kus nenabídl dostatečně kvalitní DNA, vědci věří, že je to otázka času, dokud se v zamrzlé půdě na Sibiři nenajde.

Pak už stačí spermii s DNA umístit do vajíčka blízkého příbuzného - tedy asijského slona a vytvoří se hybryd. Podle vědců už existují i teorie, jak naklonovat čistokrevného mamuta.

Byznys škodí vědě

Doktor Agenbroad se obává, že významné mamutí nálezy mohou být zničeny velmi lukrativním a nezákonným obchodem s mamutí slonovinou, kůží, chlupy, kostmi a dalšími částmi.

Dálnovýchodní ruské město Jakutsk je hlavním centrem tohoto obchodu. Místní lidé prohledávají zamrzlou sibiřskou půdu a hledají části zvířat, které by mohli prodat.

"Rusko tvrdí, že jakýkoliv pozůstatek mamuta je majetkem ruské vlády, ale nikdo tady na to ve skutečnosti nebere ohled," říká doktor Agenbroad.

Mamut jede do Japonska

Ljuba nejprve poputuje do zoologického muzea v Petrohradu, kde se připojí k dalšímu objevenému mláděti Dimovi, který byl objeven v roce 1977 v Magadanu a doposud byl nejlépe zachovaným mamutím exemplářem.

Poté Ljuba poputuje na Jikeiskou univerzitu do Tokija. Tým vedený profesorem Naokim Suzukim provede kompletní výzkum mláděte, včetně počítačových měření a výzkumu vnitřních orgánů.

Mamut se poprvé objevil v Pliocénu, asi před 4,8 miliony let. Co však způsobilo jeho vyhynutí na konci poslední doby ledové je až dodnes záhadou. Největší vliv na vyhynutí měla zřejmě změna klimatu a nadměrný lov člověkem.

Poslední známá mamutí skupina žila na izolovaném ruském ostrově Wrangler ještě před 5 000 lety.

Zdroj: Reuters, BBC

12.7.2007 VSTUP DO DISKUSE

Malý pacient trpící leukémií.

Lék na leukémii mohl být čtyřikrát levnější. VZP couvla

Německé dálnice mají zavádět mýtné

Cesta k sousedům. V Německu si dejte pozor na kolony

Třicetistupňová vedra vydrží až do čtvrtka, řeky jsou na hranicích sucha

Pondělí se opět neslo ve znamení veder. Horké teploty vydrží až do čtvrtka. V pátek bude podle některých meteorologických modelů maximálně dvaadvacet stupňů.

Místo českého lva moravská orlice. Moravan ničí na cedulích malý státní znak

Trestní oznámení chystá Správa chráněné krajinné oblasti Moravský kras. Došla jí trpělivost s Moravanem, který ničí státní znak na tamních cedulích. Částka, na kterou přijde pořízení nových a jejich montáž, už se blíží téměř k dvaceti tisícům korun. „Řádění vandala začalo letos na jaře krádeží pěti cedulí v Údolí Říčky. Pak se přesunul do okolí Ostrova, Holštejna a Jedovnic," popsal zástupce vedoucího správy Antonín Tůma.

Asad chystá další chemický atak, varují Spojené státy

/VIDEO/ Bílý dům včera večer vyjádřil obavy, že se v Sýrii připravuje chemický útok podobný tomu, který letos 4. dubna udeřil na Chán Šajchún. Neštěstí v tomto syrském městě si vzalo více než sto mrtvých z řad rebelů, odpůrců prezidenta Bašára Asada.

Rakouský prezident přijel do Prahy vlakem, Sobotka ho vítal na nádraží

Na první návštěvu České republiky ve funkci rakouského prezidenta přijel do Prahy vlakem Alexander Van der Bellen. Na pražském Hlavním nádraží ho uvítal hradní ceremoniář Miroslav Sklenář a jednotka Hradní stráže. V historickém salonku nádražní budovy se pak s Van der Bellenem setkal premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). V úterý se sejde i s prezidentem Milošem Zemanem, ten se ale plánovaného podnikatelského fóra nezúčastní kvůli návštěvě Vysočiny.