Ljuba: Sibiřské mládě mamuta nadchlo vědce

SALECHARD - Mládě mamuta objevené ve zmrzlé půdě na severozápadě Sibiře je podle vědců zatím nejzachovalejším kusem vyhynulého obřího savce, se kterým se kdy setkali.

12.7.2007

Vědci se ve východoruském Salechardu radí nad "Ljubou" - půlročním zmrzlým mamutem nalezeným v perfektním stavu na SibiřiFoto:

Podle vědců by právě tento exemplář mohl být klíčem k vytvoření genetické mapy mamuta, která by poté vedla až k jeho oživení. Vědci jsou schopni mamuta naklonovat za dva roky.

Zmrzlá mrtvola šestiměsíční samice byla objevena na poloostrově Jamal na východě Ruska a bude odeslána do Japonska, kde by jí vědci měli detailně prozkoumat.

Chobot i oči zvířete, které podle prvních odhadů zemřelo před 10 000 lety, jsou neporušené. Dokonce na některých částech těla zůstala zachována i srst.

Mládě by se dalo srovnat s velkým psem. Měří 130 cm, je 85 cm vysoké a váží 50 kilogramů. Tento sibiřský druh vyhynul na konci poslední doby ledové, kdy se obří zvířata z planety náhle vytratila.

Mládě bylo objeveno lovcem jelenů Jurim Chudim letos v květnu, když o něj náhodou zakopl nedaleko řeky Juribej v Něneckém autonomním okruhu v Archangelské oblasti. Dostalo proto jméno "Ljuba" - po Juriho manželce.

Vědci vyrazili na Sibiř

Minulý týden se mezinárodní delegace expertů sešla nedaleko místa nálezu ve městě Salechard, aby si Ljubu prohlédli.

"Mamut nemá žádnou vadu, kromě toho, že mu chybí ocas," uvedl podle BBC zástupce ředitele zoologického institutu ruské Akademie věd Alexej Tichonov.

"Nalézt mamutí mládě v jakémkoliv stavu je velmi unikátní," dodal doktor Larry Agenbroad, odborník na mamuty z výzkumného střediska Hot Springs v americké Jižní Dakotě. Podle Agenbroada jde teprve o třetí nalezený exemplář vůbec.

Naklonovat mamuta? 22 měsíců

Vědci doufají, že by Ljuba mohla mít zachovalé buňky obsahující živou DNA, která by byla využitelná k naklonování mamuta.

"Když byl nalezen mamut Jarkov (nalezen v Tajmiru na Sibiři v roce 1997) genetici mi řekli: Jestli nám poskytneš dobrý vzorek DNA, budeme mít malého mamuta do 22 měsíců," uvedl pro BBC doktor Agenbroad.

I když zatím žádný objevený kus nenabídl dostatečně kvalitní DNA, vědci věří, že je to otázka času, dokud se v zamrzlé půdě na Sibiři nenajde.

Pak už stačí spermii s DNA umístit do vajíčka blízkého příbuzného - tedy asijského slona a vytvoří se hybryd. Podle vědců už existují i teorie, jak naklonovat čistokrevného mamuta.

Byznys škodí vědě

Doktor Agenbroad se obává, že významné mamutí nálezy mohou být zničeny velmi lukrativním a nezákonným obchodem s mamutí slonovinou, kůží, chlupy, kostmi a dalšími částmi.

Dálnovýchodní ruské město Jakutsk je hlavním centrem tohoto obchodu. Místní lidé prohledávají zamrzlou sibiřskou půdu a hledají části zvířat, které by mohli prodat.

"Rusko tvrdí, že jakýkoliv pozůstatek mamuta je majetkem ruské vlády, ale nikdo tady na to ve skutečnosti nebere ohled," říká doktor Agenbroad.

Mamut jede do Japonska

Ljuba nejprve poputuje do zoologického muzea v Petrohradu, kde se připojí k dalšímu objevenému mláděti Dimovi, který byl objeven v roce 1977 v Magadanu a doposud byl nejlépe zachovaným mamutím exemplářem.

Poté Ljuba poputuje na Jikeiskou univerzitu do Tokija. Tým vedený profesorem Naokim Suzukim provede kompletní výzkum mláděte, včetně počítačových měření a výzkumu vnitřních orgánů.

Mamut se poprvé objevil v Pliocénu, asi před 4,8 miliony let. Co však způsobilo jeho vyhynutí na konci poslední doby ledové je až dodnes záhadou. Největší vliv na vyhynutí měla zřejmě změna klimatu a nadměrný lov člověkem.

Poslední známá mamutí skupina žila na izolovaném ruském ostrově Wrangler ještě před 5 000 lety.

Zdroj: Reuters, BBC

12.7.2007 VSTUP DO DISKUSE

Lubomír Bystroň nacistický poklad na Budišovsku hledá už více než dvacet let.

Nacistický poklad na Budišovsku: reálná možnost anebo čirá utopie?

Psychicky nemocný muž se popral s policisty, pak skočil z mostu

Sportovní veteráni aneb když Jágr, Hilgertová a spol. zastaví čas

V kolika letech ukončit profesionální dráhu sportovce? Jedny pošle do předčasného důchodu zranění, druzí už zkrátka nemají motivaci. Je to ale ještě jedna skupina. Reprezentanti, kteří svůj sport milují natolik, že ani zdravotní lapálie jim jejich kariéru neukrátí. Před nimi je třeba smeknout.

V obchodě už jen s účtenkou. Startuje EET

Malé krámky i velké supermarkety. Řeznictví, pekařství, trafiky nebo třeba prodejny textilu a obuvi. Tam všude už ve středu dostanete – nebo byste alespoň teoreticky měli dostat – povinnou účtenku.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Poslanci ČSSD odmítají spojovat Mládkova nástupce se sjezdem

Poslanci ČSSD odmítají, že by výběr nástupce dnes odvolaného ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) nějak souvisel s nadcházejícím sjezdem strany. Novinářům to dnes řekl místopředseda poslaneckého klubu strany Roman Váňa, podle něhož premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) nemá zapotřebí obchodovat s funkcemi. Předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostů František Laudát naopak uvedl, že se obává, že Sobotka nadřadil své politické zájmy nad zájmy země. Sobotka chce jméno nového ministra oznámit po sjezdu sociální demokracie.