VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šéf koncernu Bayoil: uplácel jsem Saddámův režim

NEW YORK - Šéf a jediný akcionář amerického ropného koncernu Bayoil David Chalmers v pátek přiznal newyorskému soudu, že zaplatil miliony dolarů režimu iráckého diktátora Saddáma Husajna v rámci programu OSN "ropa za potraviny" pro Irák v letech 2000 až 2003.

18.8.2007
SDÍLEJ:

Saddám Husajn.Foto:

Přiznání je jen kapkou v moři rozsáhlého korupčního skandálu, o kterém již před necelými dvěma roky informovala vyšetřovací komise OSN.

Ta v říjnu 2005 uvedla, že se na uplácení Saddámovy vlády výměnou za lukrativní obchod s iráckou ropou podílelo více než 2000 zahraničních firem, tedy plná polovina všech subjektů zapojených do programu OSN.

Tři až čtyři roky vězení

řiapadesátiletý Chalmers po dohodě s vyšetřovateli za přiznání může dostat trest tří až čtyř let vězení místo podle různých zdrojů celkových 20 až 60, které by mu jinak hrozily. Taky musí zaplatit celou vyplacenou sumu iráckým činitelům, která činí kolem devíti milionů dolarů.

V pátek se ke korupci přiznal i Chalmersův společník v nečistém obchodě Ludmil Dionissiev, který zajišťoval dovoz irácké ropy, a který by měl strávit v žaláři kolem šesti měsíců.

Na programu OSN z let 1996 až 2003, v jehož rámci bývalý irácký režim prodával ropu a nakupoval potraviny a léky a který měl zmírnit důsledky tvrdého ekonomického embarga, se podílelo celkem 4734 firem z různých zemí. Peníze za ropu se měly vyplácet přes speciální bankovní konta zřízená OSN. Představitelé iráckého režimu ale dostávali ještě "všimné" mimo tuto
jedinou povolenou cestu.

Na seznamu "hříšníků" je podle OSN celá řada velkých společností, včetně například firem DaimlerChrysler, Volvo, Siemens, Daewoo nebo Weir Group. Mezi ropnými koncerny se objevily například ruské Gazprom a Lukoil. Zatímco například Siemens nepravosti popřel, Volvo je připustilo. V soudních řízeních v domovských zemích firem podílejících se na programu OSN, pokud
byla vůbec nějaká zahájena, je patrně nejdále pouze americká justice, která udeřila právě na Bayoil.

Výše ropných kontraktů dosáhla 64,2 miliardy dolarů.

18.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fanoušci brněnské Komety slaví gól. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
31

Vztek fanoušků Komety. Za lístek zaplatí o 280 korun víc než příznivci Hradce

Obě aplikace využívají mobilních telefonů
DOTYK.CZ
6

Od dubna zlevníme datové přenosy, vyhlásil T-Mobile

Brečet nebudu, říká sprejer, který poničil hradby

Na místo činu se o víkendu vrátili sprejeři, kteří ve čtvrtek 16. března pomalovali historické hradby a další místa v Klatovech, a způsobili tak škodu za zhruba 45 tisíc korun. Odstraňovali nápisy, které nastříkali. Lítost by u nich ale člověk hledal jen stěží.

Vinni! Policisté, co zasahovali proti útočnici ze Smíchova, vyslechli trest

Obvodní soud pro Prahu 1 uznal ve čtvrtek vinnými dva policisty, kteří zasahovali proti Michelle Sudků poté, co chtěla zabíjet v kavárně na pražském Újezdě. Potrestal je trestním příkazem. Informaci České televize v úterý potvrdila mluvčí Obvodního soudu pro Prahu 1. Konkrétní druh ani výši trestu soud nezveřejní, dokud nebude výsledek sdělen účastníkům řízení. Oba policisté mohou proti rozhodnutí podat odpor, v tom případě by soudkyně musela nařídit hlavní líčení.

Byty pro chudé v Brně: Projekt je překvapivě úspěšný, hodnotí opozice

Cestu z ubytovny hledají jen těžko kvůli počtu dětí, romskému původu nebo tomu, že nemohou našetřit na kauci. Padesátka takových rodin hledá pomoc v brněnském projektu rychlého zabydlení. Poslední z nich se mají ubytovat ještě v tomto měsíci.

Českou televizi chce řídit dvanáct lidí včetně současného šéfa Dvořáka

Do výběrového řízení na funkci generálního ředitele České televize se přihlásilo 12 zájemců. Je mezi nimi i současný ředitel Petr Dvořák, který televizi vede od podzimu 2011. Mezi uchazeči o místo je i bývalý šéfredaktor zpravodajství ČT Karel Novák nebo exšéf televize Prima Martin Konrád. První kolo volby proběhne 12. dubna, nového ředitele rada zvolí 26. dubna.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies